Geen keuring gevolg?

Burakos1907
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Geen keuring gevolg?

#1 , 17 feb 2021 14:48

Beste,

Ik moet een antwoordformulier bij verkeersinbreuk opsturen. Omdat ik 42km/h ben geflitst in zone 30. En de wagen had geen geldig keuringsbewijs. Wat kunnen de gevolgen zijn van dit?

Alvast bedankt!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 17 feb 2021 16:11

Dat hangt ervan af hoe lang uw keuring verlopen was op dat ogenblik en in welk arrondissement de feiten plaatsvonden.
Dus hoe lang was uw keuring verlopen en waar vonden de feiten plaats?

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 feb 2021 17:51

Je kan misschien al beginnen om asap naar de keuring te gaan.

Reclame

Burakos1907
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 feb 2021 21:19

Dat hangt ervan af hoe lang uw keuring verlopen was op dat ogenblik en in welk arrondissement de feiten plaatsvonden.
Dus hoe lang was uw keuring verlopen en waar vonden de feiten plaats?
December 2019 en het vond plaats in sint niklaas en gewoon bebouwde kom geen fiets straat of woonerf. Ik was het helemaal vergeten omdat we een oom hadden verloren on het buitenland en in die tijd waren we het helemaal vergeten tot deze boete maar ik ga de auto morgen al direct laten keuren zodat ik de keuringsbewijs erbij kan opsturen samen met men uitleg.

Burakos1907
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 feb 2021 21:20

Je kan misschien al beginnen om asap naar de keuring te gaan.
Ik ga het morgenvroeg in orde brengen

lohabra
Berichten: 1015

#6 , 20 feb 2021 18:26

Ik moet een antwoordformulier bij verkeersinbreuk opsturen. Omdat ik 42km/h ben geflitst in zone 30.

Is 42 km/u de gemeten rijsnelheid ?
Of is 42 km/u de snelheid na aftrek van de snelheidscorrectie ?

De reden van mijn vraag, is het volgende.
Als je geflitst wordt, dan heb je de gemeten snelheid.
Voor de bestraffing, trekt men voor gemeten snelheden tot 100 km/u normaliter 6 km/u tolerantiemarge af.

Ik heb voor jou via de boetecalculator van wegcode.be eventjes een berekening laten maken voor beide gevallen.

Als je geflitst bent met een rijsnelheid van 42 km/u, en gecorrigeerd naar 36 km/u,
dan is het resultaat van de berekening als volgt :

De toegelaten snelheid voor uw voertuig op de door u opgegeven weg is 30
Uw gereden snelheid na toepassing van de marge is 36

Mogelijke gevolgen (enkel voor deze overtreding):
Onmiddellijke inning
53€

Minnelijke schikking
63€

Rechtbank
80-4000€


Als je echter geflitst bent met een rijsnelheid van 48 km/u, en gecorrigeerd naar 42 km/u,
dan is het resultaat van de berekening als volgt :

De toegelaten snelheid voor uw voertuig op de door u opgegeven weg is 30
Uw gereden snelheid na toepassing van de marge is 42

Mogelijke gevolgen (enkel voor deze overtreding):
Onmiddellijke inning
75€

Minnelijke schikking
85€

Rechtbank
80-4000€

En de wagen had geen geldig keuringsbewijs. Wat kunnen de gevolgen zijn van dit?

Dat is al wat lastiger.

Artikel 4

§ 1. Overtreding van deze wet en van de besluiten die betrekking hebben op de technische eisen betreffende de voertuigen voor vervoer te land, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met geldboete van tien frank tot tienduizend frank of met een van die straffen alleen, onverminderd de vergoeding van de schade indien daartoe grond bestaat.


Ter info.
Je moet deze bedragen nog vermenigvuldigen met 8 (opdeciemen).
Je moet in hogerstaande wettekst het woordje "frank" lezen als "euro".

Dit betreft de wet van 26 juni 2000, gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 29 juli 2000.

https://www.etaamb.be/nl/wet-van-26-jun ... 03440.html

Wet betreffende de invoering van de euro in de wetgeving die betrekking heeft op aangelegenheden als bedoeld in artikel 78 van de Grondwet

Art. 2.De bedragen van de geldsommen waarop de opdeciemen bedoeld in de wet van 5 maart 1952 betreffende de opdeciemen op de strafrechtelijke geldboeten worden toegepast, worden geacht rechtstreeks te zijn uitgedrukt in euro, zonder omrekening.


Voor het rijden zonder geldig keuringsbewijs riskeer je dus :
* Een geldboete van minimaal 80 euro tot maximaal 80.000 euro.
* Een gedeelte daarvan kan weliswaar voorwaardelijk zijn.
* Een gevangenisstraf van 8 dagen tot 3 maanden.

Omwille van de combinatie van de snelheidsovertreding + het rijden zonder geldig rijbewijs, voorspel ik dat het wel 's zou kunnen uitdraaien op een dagvaarding voor de politierechtbank.

Bovenop de hogerstaande bedragen, moet je ook nog rekening houden met :

* Bijkomend nog gerechtskosten.
* Bijkomend 200 euro verplicht te betalen aan het zogenaamde slachtofferfonds.
==> dit bedrag is éénmalig te betalen als de politierechter voor beide inbreuken 1 bedrag samengeteld uitspreekt.
==> dit bedrag is echter 2x te betalen (dus 400 euro in totaal) als de politierechter voor beide inbreuken een afzonderlijk boetebedrag uitspreekt.
December 2019 en het vond plaats in sint niklaas en gewoon bebouwde kom geen fiets straat of woonerf. Ik was het helemaal vergeten omdat we een oom hadden verloren on het buitenland en in die tijd waren we het helemaal vergeten tot deze boete maar ik ga de auto morgen al direct laten keuren zodat ik de keuringsbewijs erbij kan opsturen samen met men uitleg.

December 2019 ? We zijn nu februari 2021 ...

Normaliter krijg je kort na de vaststelling van de inbreuken een eerste schrijven mbt de vaststellingen.
Als je dat dan nu nog steeds in orde moet brengen ...
dan heb je dus nog méér dan een jaar blijven verder rijden zonder geldig keuringsbewijs
en dàt .... ondanks het feit dat je toen al een eerste schrijven ontvangen hebt mbt de vaststellingen van beide inbreuken, als ik het goed begrijp ?

Dat gaat waarschijnlijk géén al te beste indruk maken in de rechtbank.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Issued
Berichten: 1227

#7 , 20 feb 2021 19:10

Ik denk dat TS recent geflitst is en dat de keuring afliep in december 2019. Dus recent een vaststelling van een keuring die meer dan een jaar vervallen is + snelheid.

Vervallen keuring gaat men lauw over tegenwoordig tenzij er ernstige gebreken zijn. In gerechtelijk arro Antwerpen is een vervallen keuring van minder dan een 2 maanden een waarschuwing en 2 maand tot 1 jaar een oi (boete van 58 euro). Voor meer dan een jaar is proces verbaal maar wel nog kans op een minnelijke schikking. De juiste richtlijnen in Sint Niklaas ken ik niet zo goed.

lohabra
Berichten: 1015

#8 , 22 feb 2021 09:31

Ik denk dat TS recent geflitst is en dat de keuring afliep in december 2019. Dus recent een vaststelling van een keuring die meer dan een jaar vervallen is + snelheid.
Dank voor de toelichting.

My bad, idd openingspost verkeerd opgevat door mij dan.
Vervallen keuring gaat men lauw over tegenwoordig tenzij er ernstige gebreken zijn. In gerechtelijk arro Antwerpen is een vervallen keuring van minder dan een 2 maanden een waarschuwing en 2 maand tot 1 jaar een oi (boete van 58 euro). Voor meer dan een jaar is proces verbaal maar wel nog kans op een minnelijke schikking. De juiste richtlijnen in Sint Niklaas ken ik niet zo goed.
Hier spreken we al over méér dan een jaar , en er is daarbovenop nog het feit dat topicstarter geflitst is.

Mocht er een tweede schrijven komen, zou ik topicstarter dus warm aanraden om vooral niet te aarzelen.
En asap ervoor te zorgen dat die tijdig en correct betaald wordt.
En zoals topicstarter zélf al aangaf : idd. ervoor zorgen dat het voertuig asap gekeurd geraakt.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”