Dagvaarding brommer zonder papieren en rijbewijs

bilalo
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Dagvaarding brommer zonder papieren en rijbewijs

#1 , 09 feb 2021 15:40

Hallo, ik hoop dat alles goed gaat met iedereen.

Ik ben net 18 jaar geworden. Ik heb nu recent een dagvaarding ontvangen van een deurwaarder, met bericht om te verschijnen op 2 maart. Dit gaat dus om de feiten, in 2019 waar ik nog als minderjarige tegengehouden werd met een brommer, die geen papieren, verzekering, en nummerplaat had. Ik had alsook geen rijbewijs. Ik weet nu echt dat dit heel erg dom was van mij, en ik was toen ook onwetend en naïef. Ik heb dit meer dan genoeg gehoord en ik besef ook dat dit ecjt niet normaal was en dat dit nooit zou moeten gebeuren. Mijn vraag was eigenlijk, heeft er hier iemand een idee van een strafmaat en de hoogte ervan? Ik denk een geldboete en werkstraf? Maar ik weet het echt niet. Dit is de allereerste keer dat ik in aanraking kom met de politie en dat ik naar de rechtbank moet. Alvast zeer bedankt voor jullie antwoorden en hulp.
Groeten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9808
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 10 feb 2021 14:12

Wordt doorgaans met boete en eventueel bijkomend rijverbod afgehandeld

Waslijst aan inbreuken is lang
Ik ga niet alle mogelijke straffen opzoeken en kopiëren.
Laat ons zeggen dat indien je overal de maximumstraf voor zou krijgen, je ruim over de 100.000€ kan uitkomen ... prijs je gelukkig dat het zo'n vaart niet loopt in de rechtbank.


Verwacht je aan 1600 € boete (opdeciemen inbegrepen)
En zo'n 300€ aan onkosten


(Als voertuig in beslag genomen werd en ergens gestald werd, kunnen daar nog extra kosten bijkomen ...)

bilalo
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 feb 2021 14:31

Bedankt voor je reactie. Laten we hopen dat ik niet zo een hoge boete krijg. Weet U of ze ook rijverbod maken voor rijbewijs AM? Ik heb ondertussen een rijbewijs behaald en ook een voorlopig rijbewijs B. Alsook een brommer die zeker keer in orde is met alles. Ik heb afstand gedaan van de brommer, zou dit helpen denkt u? Alvast zeer bedankt voor uw reactie.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9808
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 14 feb 2021 15:42

Laten we hopen dat ik niet zo een hoge boete krijg.
Die 1600€ (opdeciemen inbegrepen) :

- is zelfs maar de minimumstraf voor één van je talrijke inbreuken ...

- dekt eigenlijk niet eens de kosten die gemaakt worden om je te veroordelen


Geldboetes kunnen ook (deels) voorwaardelijk opgelegd worden


Schuldinzicht, jonge leeftijd, dat je intussen wel correct rondtuft , houding in de rechtbank ... kunnen in je voordeel spreken voor de rechtbank.

Weet U of ze ook rijverbod maken voor rijbewijs AM?

Dat kan.

Een verval van het recht tot sturen dient minstens te gelden voor de voertuigcategorie waarmee de inbreuk begaan werd.

Het kan ook ineens voor àlle motorvoertuigen zijn.

Nu, de effectieve uitvoering van zo'n verval als straf gebeurt pas màànden tot jàren na uitspraak.
Dus niet stoppen met leerproces rijbewijs B omdat dit mogelijk nog boven je hoofd hangt
(In periode van verval mag je enkel met de rijschool oefenen ...)

Ik heb afstand gedaan van de brommer, zou dit helpen denkt u?
Kwaad kan het in elk geval niet

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”