Laden en lossen trottoir en rijbaan

WalterBE
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Laden en lossen trottoir en rijbaan

#1 , 01 feb 2021 19:51

Hallo,

Ik heb een vraag of iets verboden is. En indien zo of een alternatief dan wel toelaten is.

Situatie;
Gebouw met centrale toegangsdeur en links en rechts een dubbele garage. Ruim voetpad. Enkele rijbaan (straat).

Doelstelling;
Als eigenaar-bewoner laden en lossen.

Oplossing 1;
Stilstaan op trottoir voor garages om te laden en lossen.

Oplossing 2;
Stilstaan op de rijbaan. 4 pinkers aan. Blokkering verkeer. Ook buslijn. Garantie op getoeter binnen de 30 seconden. Gaat zich zeer snel een hele file gaan vormen. Drukke straat.

Oplossing 3;
Geen legale oplossing. Indien geen parkeerplek toevallig vlakbij heeft men pech.

Persoonlijke context-aanleiding vraag;
Ik en de andere bewoners van mijn gebouw zetten ons als we iets in te laden hebben of zwaar uit te laden ons even op de stoep om zaken vanuit de gang of garage in de auto te zetten of in de andere richting. Kwestie van minuten. Nog nooit problemen mee gehad.

Daarjuist;
Ik zet mij voor de deur om een vaatwasser uit te laden. Terwijl ik mij voor de deur/garages zet zie ik een politiewagen afdraaien. Die zat blijkbaar achter mij. Sta daar niet bij stil.

Draag vaatwasser naar binnen. Moet deur openen met sleutel en die in de trappenhal schuiven. Misschien 4 minuten. Wanneer ik buitenkom zie ik de politiewagen achter mij ook op de stoep staan. Die is blijkbaar rond de blok gereden. Die stappen niet uit of doen geen teken. Ik stap in en rij weg. Politiewagen volgt en is ook weg.

Weet niet of ik prijs heb. Kans lijkt mij reëel. Volgens artikel 24 punt 1 mag je niet op de trottoir staan. Dit doet mij afvragen wat ik dan wel had moeten doen.

Vraag;
Welke 'oplossingen' zijn legaal? Wat zou men officieel moeten doen in zo'n situatie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12860

#2 , 01 feb 2021 20:03

Oplossing 1 is een overtreding, oplossing 2 ook tenzij u de pinkers weglaat.

Het gaat dus 2 of 3 worden. U mag (behoudens plaatselijk verbod) zeker laden en lossen op de rijbaan.

Inazuma
Berichten: 9781
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 01 feb 2021 20:09

Stilstaan op trottoir voor garages om te laden en lossen.
Altijd verboden
Stilstaan op de rijbaan.
Toegelaten, tenzij E3 Afbeelding
4 pinkers aan.
Enkel toegelaten bij gevaar

Als het stilstaan (of parkeren) gevaar oplevert, is het verboden ...
Blokkering verkeer.
Mag ...
Wel strikt beperken tot laden / lossen

Verbod is op NODELOOS hinderen bij stilstaan / parkeren
Er is geen verbod op "nodig" hinderen ...

Reclame

WalterBE
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 feb 2021 20:33

Bedankt!

Het is dus wat ik vermoede. De oplossing die het minste hinderlijk is (oplossing 1) is verboden.

En oplossing 2, die zeer hinderlijk is, dat is de oplossing.

De pinkers opzetten zodat aanrijdende auto's snappen dat ik zou stilstaan is verboden. Wat ook wel omgekeerd logisch is aangezien het dat minder gevaarlijk zou maken.

Wat een gekke verkeerswettelijke wereld.

Schaevertje
Berichten: 68

#5 , 03 feb 2021 22:57

Je moet je enkele richtingaanwijzer opzetten. Dus zet je je in de rijrichting, rechter pinker aan.
De 4 pinkers zijn wel duidelijker in zo'n geval naar mijn mening. Maar wegcode is daar van ander gedacht over.

jehowi
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 feb 2021 10:35

Bedankt!

Het is dus wat ik vermoede. De oplossing die het minste hinderlijk is (oplossing 1) is verboden.

En oplossing 2, die zeer hinderlijk is, dat is de oplossing.

De pinkers opzetten zodat aanrijdende auto's snappen dat ik zou stilstaan is verboden. Wat ook wel omgekeerd logisch is aangezien het dat minder gevaarlijk zou maken.

Wat een gekke verkeerswettelijke wereld.
Daarmee ga ik niet akkoord. Wat jij verstaat onder hinder, is dat de autobestuurders voorbij jouw voertuig moeten rijden dat op de rijbaan staat. Als de rijbaan breed genoeg is voor kruisend verkeer, moet dit perfect kunnen. En zelfs als dit niet kan en je moet laden en lossen, dan is dat geen probleem. Je moet altijd in functie van de zwakke weggebruikers denken. Auto's moeten maar om je heen rijden. Het is veel belangrijker dat de voetgangers of fietsers niet nodeloos de rijbaan op moeten omdat er een voertuig op het trottoir of fietspad staat.
En ja, ik snap wel dat je er maar een stuk op gaat staan en dat men wellicht nog langs je kan passeren over het trottoir, maar men moet ergens in de wet een grens trekken. Bovendien is het trottoir niet alleen toegankelijk voor voetgangers, maar ook bijvoorbeeld voor rolstoelpatiënten, kinderwagens etc.
Dus, long story short: rechterrichtingaanwijzer activeren en laden of lossen op de rijbaan. Als dit voor gevaarlijke situaties zorgt ter plaatse, moet de gemeente een andere oplossing zoeken zodat men ook niet meer op de rijbaan kan staan, maar daarmee ben jij natuurlijk niet geholpen. Heb je geen garage?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”