vernieuwen van rijbewijs

Sir Andro
Topic Starter
Berichten: 8
Locatie: Beveren
Contacteer: Website

vernieuwen van rijbewijs

#1 , 02 okt 2008 17:21

Mijn rijbewijs is zo stilaan aan vervanging toe, dus even bellen naar de dienst rijbewijzen: Ik heb een c rijbewijs (van vroeger dus, en een militair rijbewijs, ook een c). Geen medische schifting momenteel omdat ik dat niet nodig heb voor werk.

Nu mijn rijbewijs kan vervangen worden maar niet voor c zonder dat ik EERST die medische schifting zou overleggen.

Kan dit zomaar, ik heb voor het c bewijs al de toen nodige testen gedaan, en omdat ik die medische schifting niet nodig heb krijg ik dus alleen maar een b? Ik heb nu toch ook een c, die ik als het moet direct kan benutten als ik een medische schifting aanvraag, alleen zie ik niet in waarom ik die eerst moet hebben om iets te krijgen wat ik heb.

Volgens die ambtenaar is er in dit land ook nog steeds geen Europees rijbewijs te krijgen, want er is daar nog geen akkoord over????



Dus m.a.w. b en geen c???

Is dit wettig en hoe kan ik die ambtenaar overtuigen als dat al zou kunnen.
Rudi RS Scheers

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#2 , 02 okt 2008 22:58

Hier vind je de volledige wetgeving inzake rijbewijzen.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 04 okt 2008 10:31

“Art.42.De kandidaat voor een rijbewijs geldig voor de categorie C...moet een onderzoek ondergaan dat vaststelt of hij voldoet aan de normen voorgeschreven in bijlage 6 voor de groep 2...”(23 MAART 1998. - Koninklijk besluit betreffende het rijbewijs).

“Art.50.§ 1. Een duplicaat van het rijbewijs wordt afgegeven :...2° als het rijbewijs beschadigd, onleesbaar of teniet gegaan is...§ 2. Een aanvraag om een duplicaat...wordt ingediend bij de overheid bedoeld in artikel 7. Zij is vergezeld van :...3° het te vervangen rijbewijs in de andere gevallen.”(23 MAART 1998. - Koninklijk besluit betreffende het rijbewijs).

De aanvrager om een duplicaat van het rijbewijs is geen ‘kandidaat voor een rijbewijs’ en moet daarvoor dus geen onderzoek ondergaan.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Rebel-with-a-cause
Berichten: 1216

#4 , 04 okt 2008 13:36

Volgens die ambtenaar is er in dit land ook nog steeds geen Europees rijbewijs te krijgen, want er is daar nog geen akkoord over????
Hier nog wat bijkomende informatie over het rijbewijs Model Europese Gemeenschappen.

Sir Andro
Topic Starter
Berichten: 8
Locatie: Beveren
Contacteer: Website

#5 , 04 okt 2008 18:06

Volgens die ambtenaar is er in dit land ook nog steeds geen Europees rijbewijs te krijgen, want er is daar nog geen akkoord over????
Hier nog wat bijkomende informatie over het rijbewijs Model Europese Gemeenschappen.
Ok ik weet genoeg, iedereen bedankt voor de info!!
Rudi RS Scheers

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”