Plaatsing verkeersbord

Betje20
Topic Starter
Berichten: 30

Plaatsing verkeersbord

#1 , 26 jan 2021 09:56

Het is niet helemaal de juiste discussie, omdat er geen sprake is van een ongeval. Het gaat om een boete van de stad Leuven op de Bongenotenlaan. Ik heb ergens gereden waar dat niet mocht (namelijk echt het hartje van de stad in, voor het stadhuis langs). Ik ben echter van mening dat de bewegwijzering op deze straat niet in orde is. Het ronde bord met rode cirkel is veel te hoog (ruim 2,50m), veel te klein (minder dan 40cm als wettelijk minimum), en tevens vergezeld van een blauw bord met een witte pijl erin die aangeeft dat je wel door kunt rijden. Niet alleen slecht aangegeven dus, maar ook op zijn minst verwarrend.

Daarnaast staat dit bord ruim na de kruising (ik schat >3,5m) en wordt er voor de kruising niks aangegeven dat je als reguliere bestuurder naar rechts moet (rond blauw bord met witte afbuigende pijl).

Mijn vraag is dus of ik hier een zaak heb tegen Leuven? Want ik ben niet van plan om een boete te betalen die door onkunde van de stad aan automobilisten wordt uitgedeeld omdat men de zaken niet op orde heeft. Dank voor uw hulp.

https://www.google.com/maps/@51.1926365 ... 384!8i8192

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1145

#2 , 26 jan 2021 11:32

Leuven, foto Antwerpen ?
Ga moeilijk zijn, peins ik.

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jan 2021 11:41

Begin eens met de juiste locatie op te geven zodat wij ons misschien een visueel beeld kunnen vormen.

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 26 jan 2021 15:17

Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Betje20
Topic Starter
Berichten: 30

#5 , 27 jan 2021 19:06

Ooh ooh, ik had een verkeerde situatie toegevoegd. Verontschuldiging daarvoor!

Het gaat om deze situatie. https://www.google.com/maps/@50.8797673 ... 384!8i8192

* er staat geen bord voor de kruising dat men rechtsaf moet.
* ik moest daar eigenlijk naar links, maar dat mag niet (duidelijk bord). En naar rechts stond een eenrichtingsbord
* zoals u ziet ook rechtdoor staat een witte pijl wat lijkt op een uitnodiging om rechtdoor te rijden (op het kleine bordje na dan).

Dus geen bord voor de kruising, te klein C3 bord en te hoog, plus een verplichte rijrichtingsbord rechtdoor, lijkt mij voldoende reden om deze bekeuring naar de prullenbak te kunnen verwijzen. Maar ik kan er natuurijk naast zitten :-)

LeenW
Berichten: 12839

#6 , 27 jan 2021 20:00

Je kan het proberen, maar de Bondgenotenlaan is daarna nog zeer lang, staat er nergens anders een bord?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 27 jan 2021 22:04

* er staat geen bord voor de kruising dat men rechtsaf moet.
Moet niet.
* ik moest daar eigenlijk naar links, maar dat mag niet (duidelijk bord). En naar rechts stond een eenrichtingsbord
Naar rechts dus ...
* zoals u ziet ook rechtdoor staat een witte pijl wat lijkt op een uitnodiging om rechtdoor te rijden (op het kleine bordje na dan).
Enkelrichtingsverkeer voor wie er wel door mag

te klein C3 bord

Lijkt me een 60 x 160 cm dubbel zonebord
Mag zelfs 40 op 100 cm worden ...

Wettelijk in orde ...
Niemand heeft er aan gedacht de grootte vh eigenlijke verkeersteken te bepalen
Meerdere bepalingen, nog veel tralala er onder :arrow: verkeersteken zélf wordt telkens kleiner

En blijft wettelijk in orde !
en te hoog
Er is geen enkele wettelijke bepaling hoe hoog verkeersborden mogen, of moeten hangen ...

, plus een verplichte rijrichtingsbord rechtdoor
Wegcode leren

Dit is een bord éénrichtingsverkeer
Géén verplichte rijrichting

lijkt mij voldoende reden om deze bekeuring naar de prullenbak te kunnen verwijzen.
Met welke argumenten dan, want met deze gaat u het niet redden ...

Betje20
Topic Starter
Berichten: 30

#8 , 28 jan 2021 13:43

Dank voor uw hulp. Als het allemaal juridisch goed in elkaar zit ben ik nog steeds van mening dat het een erg onduidelijke situatie is, bijna uitnodigend. Ik vond het al raar dat ik daar mocht rijden in het midden van de stad en ik zal zeker niet de enige zijn. Een ouderwetse boetefuik misschien?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 28 jan 2021 16:01

Zie daar zelden auto's doorrijden. Iedereen weet dat centrum leuven autovrij is

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#10 , 28 jan 2021 18:32

Zie daar zelden auto's doorrijden. Iedereen weet dat centrum leuven autovrij is
ik toch niet :)

ik kom daar dan ook eigenlijk niet.

persoonlijk zou ik mij daar ook durven in vergissen, dan stelt zich de vraag waarom men daar geen duidelijkere situatie maakt door middel van een paaltje dat in de grond wegzakt (of iets gelijkaardig).

wat als dat bord plots weg is of bedekt geraakt door de sneeuw of slecht zichtbaar is door dikke mist?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#11 , 28 jan 2021 19:33

waarom men daar geen duidelijkere situatie maakt door middel van een paaltje dat in de grond wegzakt
Die paaltjes hebben al voor nogal wat schade gezorgd omdat ze soms omhoogkomen terwijl mensen toch doorrijden terwijl het niet mag. En dan tracht men soms de stad hiervoor aansprakelijk te stellen.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#12 , 28 jan 2021 19:34

Dan is er geen sprake van een overtreding. Maar die argumenten kan je voor alle verkeersborden gebruiken

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#13 , 28 jan 2021 19:48

waarom men daar geen duidelijkere situatie maakt door middel van een paaltje dat in de grond wegzakt
Die paaltjes hebben al voor nogal wat schade gezorgd omdat ze soms omhoogkomen terwijl mensen toch doorrijden terwijl het niet mag. En dan tracht men soms de stad hiervoor aansprakelijk te stellen.
dat maakt wel grappige youtube filmpjes anders :mrgreen:

maar alle gekheid op een stokje, dat paaltje (of paaltjes) in combinatie met nog duidelijkere borden zou toch meer zekerheid geven naar de gewone jan met de pet die weinig tot nooit in leuven komt dan.

hier in st-niklaas hebben we een straat die ook word "afgesloten" door zo paaltje, dit in combinatie met een "verkeerslicht" dat aanduid wat de status van de paal is (oranje = paal gaat of is aan het bewegen)

https://goo.gl/maps/5bGpUkihXxVfVRSB6

dat lijkt mij dan toch redelijk in orde te zijn naar aansprakelijk naar de stad leuven toe als men daar zoiets in die straat zou plaatsen

freelance
Berichten: 2615

#14 , 29 jan 2021 00:13

" hier in st-niklaas hebben we een straat die ook word "afgesloten" door zo paaltje, dit in combinatie met een "verkeerslicht" dat aanduid wat de status van de paal is (oranje = paal gaat of is aan het bewegen)

https://goo.gl/maps/5bGpUkihXxVfVRSB6 "

Google schijnt niet erg bekend te zijn met Sint Niklaas .
Uw streetview geeft aan " Parkstraat " , terwijl dit al de Stationstraat was , lang voor Google het licht zag .
Maar goed , het is een mooi paaltje .
Komt er ook een groen licht , wanneer mag doorgereden worden . ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

freelance
Berichten: 2615

#15 , 29 jan 2021 00:29

Op de Bondgenotenlaan mag wel degelijk doorgereden worden , richting stadhuis .
Indien :
* Op, bepaalde tijdstippen , aangeduid op het bord ( tal van keuzemogelijkheden )
* fietsers , bromfietsers
* vergunninghouders
Dus , u maakt nog een kans .

Geen D1b (verplicht rechts af slaan ) vereist , anders zouden ze alle uitzonderingen moeten herhalen bij die D1b
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”