Ongeschikt verklaard cannabis in het verkeer. Wat te doen bij verhuis buitenland

LDEH
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Ongeschikt verklaard cannabis in het verkeer. Wat te doen bij verhuis buitenland

#1 , 09 jan 2021 14:28

Beste,

Ik heb een vraag ivm mijn rijbewijs. Ik heb 2 jaar geleden positief getest op cannabis bij een alcohol controle door de politie.

Ik was toen nog geen 2 jaar in het bezit van een vast Belgische rijbewijs.

Deze zomer heb ik testten moeten ondergaan voor mijn rijgeschiktheid te onderzoeken.
Ik bleek ongeschikt aangezien ik enkele maanden voordien nog cannabis had gebruikt. Ondertussen ben ik wel al een 6 maand volledig gestopt.

Aangezien ik met al het corona gebeuren, echt tijd voor me zelf nodig heb. Heb ik beslist om in Nederland te gaan wonen.

Mijn rechtzaak komt binnen een paar maanden voor de politierechtbank en ik zou sowieso testen moeten ondergaan en mijn rijbewijs opnieuw afleggen.

Zal ik nu mijn rijbewijs terug moeten afleggen in Nederland etc? Of ik hoe verre zal dit me nog achtervolgen. Ik heb absoluut een rijbewijs nodig in voor mijn woon werk verkeer. Maar weet niet hoe dit mij zal achtervolgen.

Alvast bedankt voor jullie correct juridische!
Ik hoop rust te vinden met mezelf maar dit kan alleen als ik alles volledig kan achterlaten in België, zonder gedoe achteraf.

Groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1231

#2 , 09 jan 2021 20:02

Gaat het hier over meer dan 1 rechtzaak? Want ik kan uw verhaal niet helemaal volgen.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 09 jan 2021 23:38

Na 6 maanden kan hij telkens weer vragen opnieuw rijgeschikt verklaard te worden door de rechtbank ...

Reclame

eylis
Berichten: 8842

#4 , 10 jan 2021 10:02

"Aangezien ik met al het corona gebeuren, echt tijd voor me zelf nodig heb. Heb ik beslist om in Nederland te gaan wonen." Kan u dit even nader toelichten? Want dit lijkt een eigenaardige reden, gezien het feit dat de coronacijfers in Nederland veel hoger liggen (dus gevaarlijker) en je - gezien de veiligheidsmaatregelen hier - hier nu net in alle rust en thuis alle nodige tijd voor jezelf kan nemen? Het is natuurlijk wel zo dat in Nederland een grotere en makkelijker aanvoer is van relaxerende genotsmiddelen :-)

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 10 jan 2021 11:16

Het is natuurlijk wel zo dat in Nederland een grotere en makkelijker aanvoer is van relaxerende genotsmiddelen :-)
Ik dacht al juist hetzelfde. Bel. justitie heeft dagelijks contact met hun collega's van de Ned. justitie. Als je dus hier rijongeschikt bent, zal dat ginder ook wel zo zijn. Een paar kilometers verhuizen zorgt er namelijk niet voor dat u plots een beter chauffeur zal zijn.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 10 jan 2021 12:41

Als je dus hier rijongeschikt bent, zal dat ginder ook wel zo zijn.
Een vonnis met medische rij-ongeschiktheid is slechts van kracht op Belgisch grondgebied.

Of vraagsteller ook in NL rij-ongeschikt is, kan je niet afleiden uit de juridische situatie.
In elk geval niet op basis van het vonnis, noch op basis van niet uitgevoerde herstelonderzoeken.

Mogelijk wel op basis van de medische toestand.
Mogelijk ook niet ...


Administratief is me niet gekend wat men hiermee doet.
Want in NL kan hij pas rijbewijs aanvragen na voldoende tijd daar te wonen, én met het oude rijbewijs ...
... dat men in België niet gaat teruggeven, want vervallen en geen geslaagde herstelonderzoeken.

En eens te lang wonend in NL, zal België geen rijbewijs meer uitgeven.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”