Meer zelfs:C43. Vanaf het verkeersbord tot en met het volgend kruispunt, of tot elk verkeersbord C43 met of zonder zonale geldigheid, of tot het verkeersbord dat het begin of het einde van een bebouwde kom, van een woonerf of erf, of van een voetgangerszone aanduidt, verbod te rijden met een grotere snelheid dan deze die is aangeduid.
- De vermelding "km" op het verkeersbord is facultatief.
- Wanneer op een onderbord een bepaalde massa is aangeduid, is het verbod slechts van toepassing op voertuigen waarvan de maximale toegelaten massa hoger is dan de aangeduide.
Het verkeersbord C43 met de vermelding 30 km per uur, geplaatst boven het verkeersbord F1, F1a of F1b is van toepassing op alle openbare wegen binnen de bebouwde kom.
Het bord staat er zelfs illegaal dus...2° In de bebouwde kommen die afgebakend zijn door verkeersborden F1a, F1b en F3a, F3b mogen geen verkeersborden C43 met snelheidsbeperking tot 50 km/u worden geplaatst of behouden.
Dus ...?Artikel 9.9.2:
2° In de bebouwde kommen die afgebakend zijn door verkeersborden F1a, F1b en F3a, F3b mogen geen verkeersborden C43 met snelheidsbeperking tot 50 km/u worden geplaatst of behouden.
Het bord staat er zelfs illegaal dus...
Dit artikel stelt dus niet als voorwaarde voor de verplichting de verkeersborden na te leven dat deze geplaatst zijn overeenkomst het MB van 11 oktober 1976.Art. 5. BINDENDE KRACHT VAN DE VERKEERSTEKENS.
De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.
Bepaling is al enkele jaren aangepast ...Het verbodsbord geldt tot het volgende kruispunt. Het moet dus ook na nageleefd worden na het verlaten van de bebouwde kom.
Het bord van Max 50 staat er nog niet zolang(denk geplaatst in de loop van 2019). Vroeger stond er enkel een bord 'einde bebouwde kom'. recent is er dan het max 50 bord bijgekomen. Hier kan je dit nog zien:Waarschijnlijk heeft men de afbakening van de bebouwde kom aangepast en stond het bord F3 ( einde bebouwde kom ) vroeger voor het bord C43. Jammer dat de locatie niet kan afgeleid worden uit de foto anders kon de wegbeheerder ( zal hier wel de gemeente zijn ) om enige verduidelijking gevraagd worden.
Stevoort , Hasselt staat er op het F3 bord .Jammer dat de locatie niet kan afgeleid worden uit de foto
Ik was fout. Heb de (aangepaste) bepaling bij C43 niet nagelezen.Het verbodsbord geldt tot het volgende kruispunt. Het moet dus ook na nageleefd worden na het verlaten van de bebouwde kom.
Klopt zeker niet. De definitie van bord C43 is daarin klaar en duidelijk.
C43. Vanaf het verkeersbord tot en met het volgend kruispunt, of tot elk verkeersbord C43 met of zonder zonale geldigheid, of tot het verkeersbord dat het begin of het einde van een bebouwde kom, van een woonerf of erf, of van een voetgangerszone aanduidt, verbod te rijden met een grotere snelheid dan deze die is aangeduid.
Art. 5 van het Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (ik onderlijn) bepaalt:Zeker moeten de weggebruikers de verkeersborden in acht nemen .
WANNEER deze overeenkomstig de voorschriften van DIT REGLEMENT zijn aangebracht . ( niet volgens voorschriften van DIT MB . )
En DIT REGLEMENT stelt :
Artikel 9.9.2:
2° In de bebouwde kommen die afgebakend zijn door verkeersborden F1a, F1b en F3a, F3b mogen geen verkeersborden C43 met snelheidsbeperking tot 50 km/u worden geplaatst of behouden.
Met dit reglement wordt verwezen naar het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en niet naar het MB van van 11 oktober 1976 (waaruit art. 9.9.2 geciteerd wordt).De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.
Persoonlijk zou ik daar de weg vervolgen aan 50km/u aangezien
* Vrij smalle weg
* wegversmalling zonder voorrang
* Druk bewoond
* in de verte bocht zichtbaar
Maar dat neemt niet weg dat de gemeentelijke overheid daarom maar verkeersborden moet ophangen waar ze niet thuishoren .