Max snelheid voorbij dit einde bebouwde kom bord?

tweeties
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

Max snelheid voorbij dit einde bebouwde kom bord?

#1 , 01 jan 2021 15:57

Beste

Is mijn redenering hier correct? Klopt het dat je voorbij dit einde bebouwde kom bord 70kmh mag rijden? Dat het bord va max 50kmh hier compleet irrelevant is omdat je al in de bebouwde kom bent. En dat de wegschildering achter het einde bebouwde kom van max 50kmh(slecht zichtbaar op foto) totaal geen waarde/functie heeft en je daar gewoon 70kmh mag rijden?

Afbeelding

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3796

#2 , 01 jan 2021 18:06

Klopt volledig.

Wegcode bord C43:
C43. Vanaf het verkeersbord tot en met het volgend kruispunt, of tot elk verkeersbord C43 met of zonder zonale geldigheid, of tot het verkeersbord dat het begin of het einde van een bebouwde kom, van een woonerf of erf, of van een voetgangerszone aanduidt, verbod te rijden met een grotere snelheid dan deze die is aangeduid.
- De vermelding "km" op het verkeersbord is facultatief.
- Wanneer op een onderbord een bepaalde massa is aangeduid, is het verbod slechts van toepassing op voertuigen waarvan de maximale toegelaten massa hoger is dan de aangeduide.
Het verkeersbord C43 met de vermelding 30 km per uur, geplaatst boven het verkeersbord F1, F1a of F1b is van toepassing op alle openbare wegen binnen de bebouwde kom.
Meer zelfs:
Artikel 9.9.2:
2° In de bebouwde kommen die afgebakend zijn door verkeersborden F1a, F1b en F3a, F3b mogen geen verkeersborden C43 met snelheidsbeperking tot 50 km/u worden geplaatst of behouden.
Het bord staat er zelfs illegaal dus...

freelance
Berichten: 2615

#3 , 02 jan 2021 14:43

Volledig akkoord # 2
Typisch Belgische situatie die op veel plaatsen voorkomt .
Het verkeersreglement zit tamelijk goed in mekaar , maar de toepassing ervan , voornamelijk door gemeente besturen , laat schromelijk te wensen over .
1/ Uiterst verwarrende situatie
2/ niet wettelijk geplaatst bord
3/ Geschilderde aanduiding op de weg niet afdwingbaar ( niet zichtbaar wanneer ondergesneeuwd ).
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 jan 2021 17:15

Artikel 9.9.2:
2° In de bebouwde kommen die afgebakend zijn door verkeersborden F1a, F1b en F3a, F3b mogen geen verkeersborden C43 met snelheidsbeperking tot 50 km/u worden geplaatst of behouden.
Het bord staat er zelfs illegaal dus...
Dus ...?
Art. 5 van de Wetcode bepaalt:
Art. 5. BINDENDE KRACHT VAN DE VERKEERSTEKENS.
De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.
Dit artikel stelt dus niet als voorwaarde voor de verplichting de verkeersborden na te leven dat deze geplaatst zijn overeenkomst het MB van 11 oktober 1976.

Het verbodsbord geldt tot het volgende kruispunt. Het moet dus ook na nageleefd worden na het verlaten van de bebouwde kom.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 jan 2021 18:05

Het verbodsbord geldt tot het volgende kruispunt. Het moet dus ook na nageleefd worden na het verlaten van de bebouwde kom.

Klopt zeker niet. De definitie van bord C43 is daarin klaar en duidelijk.

C43. Vanaf het verkeersbord tot en met het volgend kruispunt, of tot elk verkeersbord C43 met of zonder zonale geldigheid, of tot het verkeersbord dat het begin of het einde van een bebouwde kom, van een woonerf of erf, of van een voetgangerszone aanduidt, verbod te rijden met een grotere snelheid dan deze die is aangeduid.

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 jan 2021 18:34

Waarschijnlijk heeft men de afbakening van de bebouwde kom aangepast en stond het bord F3 ( einde bebouwde kom ) vroeger voor het bord C43. Jammer dat de locatie niet kan afgeleid worden uit de foto anders kon de wegbeheerder ( zal hier wel de gemeente zijn ) om enige verduidelijking gevraagd worden.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 02 jan 2021 18:48

Het verbodsbord geldt tot het volgende kruispunt. Het moet dus ook na nageleefd worden na het verlaten van de bebouwde kom.
Bepaling is al enkele jaren aangepast ...

F3 heft intussen C43 op ...

:arrow: 70 vanaf bord einde bebouwde kom

freelance
Berichten: 2615

#8 , 02 jan 2021 18:50

Zeker moeten de weggebruikers de verkeersborden in acht nemen .
WANNEER deze overeenkomstig de voorschriften van DIT REGLEMENT zijn aangebracht . ( niet volgens voorschriften van DIT MB . )

En DIT REGLEMENT stelt :
Artikel 9.9.2:
2° In de bebouwde kommen die afgebakend zijn door verkeersborden F1a, F1b en F3a, F3b mogen geen verkeersborden C43 met snelheidsbeperking tot 50 km/u worden geplaatst of behouden.

De C43 mag hier dus niet gebruikt worden , en moet bijgevolg ook niet nageleefd worden tot het volgende kruispunt .
Dit zou wel het geval zijn , moest de C43 net NA een F3 zou geplaatst zijn .
Maar om bezuinigingsredenen zet men het dan maar vast op een paal met andere aanduidingen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

tweeties
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 jan 2021 19:04

Waarschijnlijk heeft men de afbakening van de bebouwde kom aangepast en stond het bord F3 ( einde bebouwde kom ) vroeger voor het bord C43. Jammer dat de locatie niet kan afgeleid worden uit de foto anders kon de wegbeheerder ( zal hier wel de gemeente zijn ) om enige verduidelijking gevraagd worden.
Het bord van Max 50 staat er nog niet zolang(denk geplaatst in de loop van 2019). Vroeger stond er enkel een bord 'einde bebouwde kom'. recent is er dan het max 50 bord bijgekomen. Hier kan je dit nog zien:
https://www.google.com/maps/@50.9127771 ... 312!8i6656

Als je op street view de straat inrijdt krijg je beelden van Augustus 2019(huidige situatie)

freelance
Berichten: 2615

#10 , 02 jan 2021 19:10

Jammer dat de locatie niet kan afgeleid worden uit de foto
Stevoort , Hasselt staat er op het F3 bord .

Persoonlijk zou ik daar de weg vervolgen aan 50km/u aangezien
* Vrij smalle weg
* wegversmalling zonder voorrang
* Druk bewoond
* in de verte bocht zichtbaar

Maar dat neemt niet weg dat de gemeentelijke overheid daarom maar verkeersborden moet ophangen waar ze niet thuishoren .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 jan 2021 19:48

Het verbodsbord geldt tot het volgende kruispunt. Het moet dus ook na nageleefd worden na het verlaten van de bebouwde kom.

Klopt zeker niet. De definitie van bord C43 is daarin klaar en duidelijk.

C43. Vanaf het verkeersbord tot en met het volgend kruispunt, of tot elk verkeersbord C43 met of zonder zonale geldigheid, of tot het verkeersbord dat het begin of het einde van een bebouwde kom, van een woonerf of erf, of van een voetgangerszone aanduidt, verbod te rijden met een grotere snelheid dan deze die is aangeduid.
Ik was fout. Heb de (aangepaste) bepaling bij C43 niet nagelezen.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#12 , 02 jan 2021 20:15

Zeker moeten de weggebruikers de verkeersborden in acht nemen .
WANNEER deze overeenkomstig de voorschriften van DIT REGLEMENT zijn aangebracht . ( niet volgens voorschriften van DIT MB . )

En DIT REGLEMENT stelt :
Artikel 9.9.2:
2° In de bebouwde kommen die afgebakend zijn door verkeersborden F1a, F1b en F3a, F3b mogen geen verkeersborden C43 met snelheidsbeperking tot 50 km/u worden geplaatst of behouden.
Art. 5 van het Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (ik onderlijn) bepaalt:
De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.
Met dit reglement wordt verwezen naar het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en niet naar het MB van van 11 oktober 1976 (waaruit art. 9.9.2 geciteerd wordt).
Hoe zou men trouwens in 1975 kunnen bepalen dat een MB van 1976 moet nageleefd worden.
Als een wet verwijst naar een andere wet wordt uitdrukkelijk vermeld naar welke wet verwezen wordt en niet zomaar naar "dit reglement".
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 03 jan 2021 08:21

Volgens Cassatie moeten alle verkeerstekens uitziend & geplaatst conform KB 1/12/1975 (de wegcode, aka "dit reglement) opgevolgd worden - zélfs als ze onrechtmatig en/of niet eens door de wegbeheerder geplaatst zijn.

Als we dat morgen allemaal doen, staat ganse land volledig stil ...


Maar wegcode stelt in dit geval dus dat de 50 opgeheven wordt na / door het bord einde bebouwde kom.

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#14 , 03 jan 2021 13:05

Persoonlijk zou ik daar de weg vervolgen aan 50km/u aangezien
* Vrij smalle weg
* wegversmalling zonder voorrang
* Druk bewoond
* in de verte bocht zichtbaar

Maar dat neemt niet weg dat de gemeentelijke overheid daarom maar verkeersborden moet ophangen waar ze niet thuishoren .
[/quote]

Er staat toch wel degelijk een verkeersbord B19 voor de wegversmalling, dus er is WEL een voorrangsregeling.

freelance
Berichten: 2615

#15 , 03 jan 2021 15:56

Persoonlijk zou ik daar de weg vervolgen aan 50km/u aangezien
* Vrij smalle weg
* wegversmalling zonder voorrang
* Druk bewoond
* in de verte bocht zichtbaar

Maar dat neemt niet weg dat de gemeentelijke overheid daarom maar verkeersborden moet ophangen waar ze niet thuishoren .

Er staat toch wel degelijk een verkeersbord B19 voor de wegversmalling, dus er is WEL een voorrangsregeling.
[/quote]

Mijn reactie was (te) kort en bondig .
" Wegversmalling zonder voorrang " ; waarmee bedoeld " degene die het bord B19 ( smalle doorgang ) tegemoet rijdt , dient voorrang te verlenen aan het tegemoetkomend verkeer " .
Ik hoop dat ik de overige aangehaalde punten niet hoef te verantwoorden :( als dat ik mij dan ter plaatse moet begeven om de breedte van de weg op te meten , enz..
Cheers op 2021 .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”