Doorzoeking geparkeerd voertuig

Schaevertje
Topic Starter
Berichten: 68

Doorzoeking geparkeerd voertuig

#1 , 25 dec 2020 01:14

Alvast prettige feestdagen aan iedereen!

Een vraag die ik nu heb aan jullie.

Enkele dagen geleden heb ik een voertuig dat niet is ingeschreven op mijn naam, maar op naam van het bedrijf waarvoor ik werk zou ingeschreven worden, fout geparkeerd. Daarover wil ik niet betwisten, was effectief het geval door mijn nonchalance.

Het voertuig in kwestie betreft een wagen met elektrisch stuurslot. Deze werd een week voordien afgekeurd op de autokeuring aangezien het elektrische stuurslot niet meer vergrendeld. Aangezien ik automechanieker van beroep ben had ik bepaalde delen van het dashboard gedemonteerd om diagnose te stellen. Ik heb de wagen uiteindelijk zo geparkeerd achteraf op een openbare parkeerplaats, maar wel fout geparkeerd.

De ochtend daarna begeef ik mij naar het voertuig en stel vast dat er meerdere agenten met honden rondom het voertuig zijn. Men had een slotenmaker laten komen om het voertuig te openen en er honden aan laten snuffelen. Men had vast gesteld dat bepaalde delen van het dashboard open lagen en men had de gedachte dat dit was gedaan om drugs te verstoppen. Wat uiteraard niet het geval was!

Het voertuig is uiteindelijk in beslag genomen omdat er geen geldig verzekeringsbewijs was en deze zo was geparkeerd op een openbare parkeerplaats.

Ok en nu komt het. Je mag er van denken wat je wil, uiteindelijk beslist een rechter hier over wat de gevolgen zullen zijn. Laat mij beginnen met Artikel 2.1
§ 1. Tot het verkeer op de openbare weg en op terreinen die toegankelijk zijn voor het publiek of slechts voor een zeker aantal personen die het recht hebben om er te komen, worden motorrijtuigen alleen toegelaten indien de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe zij aanleiding kunnen geven, gedekt is door een verzekeringsovereenkomst die aan de bepalingen van deze wet voldoet en waarvan de werking niet is geschorst.
Laat ons nu kijken naar de definitie van "motorrijtuigen"
Artikel 1

Voor de toepassing van deze wet wordt verstaan onder :

Motorrijtuigen : rij- of voertuigen, bestemd om zich over de grond te bewegen en die door een mechanische kracht kunnen worden gedreven, zonder aan spoorstaven te zijn gebonden; al wat aan het rij- of voertuig is gekoppeld, wordt als een deel daarvan aangemerkt.
En verder gaande, de definitie van een "mechanische kracht" wordt niet vermeld in de wegcode. Dus gaan we over naar het woordenboek...
mechanische kracht

Het maximale vermogen van een materiaal of object om verschillende soorten belasting te weerstaan zonder te breken of te vervormen.
Materiaal, of object... Laat ons realistisch gezien nu spreken over de motor. De motor is niet in staat om met zijn maximaal vermogen delen van het rijvoertuig te breken of te vervormen... Dan zou de fabrikant eigenlijk al nalatig zijn, maar bon...

Nu het volgende artikel van de wegcode dat ik wil aanduiden.
Artikel 2bis

Zijn niet onderworpen aan de verzekeringsplicht bedoeld in artikel 2, § 1, de motorrijtuigen bedoeld in artikel 1, eerste lid, die door de mechanische kracht 25 km/u niet overschrijden.
Het betreffende voertuig stond stil en geparkeerd. Er is geen mogelijkheid om vast te stellen of het betreffende voertuig sneller dan 25km/u kan halen.
Er is ook nergens de vraag daarover gesteld door de agenten in kwestie. Uiteraard! Zij zullen daarover niet op de hoogte zijn.
De autokeuring heeft geen testbank of andere materialen om de topsnelheid van een voertuig te controleren, laat staan dat dat een vereiste van hun is... Het gelijkvormigheidsattest noch het vorige inschrijvingsbewijs hebben geen nota omtrent de topsnelheid van het voertuig.

En nogmaals, jullie mogen denken dat ik het in het belachelijke trek, maar wet is wet!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2302
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 dec 2020 06:37

Uw argumentatie is dus eigenlijk dat de politie een geparkeerd voertuig nooit kan beboeten, omdat ze de maximumsnelheid niet kunnen nagaan. Daarom kunnen ze volgens u niet bewijzen dat het een voertuig is.

Nee, daar gaat u niet ver mee komen.

bisbro
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 dec 2020 09:09

Kan u nu eens met dezelfde ijver en gedrevenheid alle artikelen opzoeken die u zelf niet hebt nageleefd??? Miereneuken op een ander en zelf uw voeten vegen aan regels en wetten zal niet veel indruk maken op geen enkele rechter.

Reclame

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 dec 2020 09:13

Alvast prettige feestdagen aan iedereen!

Een vraag die ik nu heb aan jullie.
U stelt geen vraag, maar citeert enkele artikels waarna u de verkeerde conclusie trekt. Via de kentekenplaat ziet de politie dat uw voertuig als personenwagen ingeschreven is en dus verzekeringsplichtig.

Indien uw voertuig defect zou zijn en dus niet snel genoeg kan rijden, verandert het hierdoor niet van categorie. Een auto met 20 inzittenden is nog steeds een auto en geen bus

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 dec 2020 09:44

Je zal met je argumentatie niet ver komen, wees daar maar zeker van.

En als automekanieker zou je wel degelijk moeten weten dat geen enkele auto geparkeerd op de openbare weg zich mag bevinden zonder verzekering. .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12826

#6 , 25 dec 2020 10:21

U trekt het inderdaad in het belachelijke. Zeg dit niet voor de rechtbank of de kans bestaat dat de rechter u een hogere straf gaat geven (en ik kan het hem eerlijk gezegd niet kwalijk nemen).

Blaatpraat
Berichten: 3793

#7 , 25 dec 2020 11:31

Is het wel zeker dat TS voor de rechtbank komt?
Het is een wagen op naam van zijn bedrijf, dus mijns inziens is het bedrijf aansprakelijk als deze niet verzekerd zou zijn. Tenzij TS de verantwoordelijke binnen het bedrijf voor de fleet zou zijn...

Schaevertje
Topic Starter
Berichten: 68

#8 , 25 dec 2020 13:27

Uw argumentatie is dus eigenlijk dat de politie een geparkeerd voertuig nooit kan beboeten, omdat ze de maximumsnelheid niet kunnen nagaan. Daarom kunnen ze volgens u niet bewijzen dat het een voertuig is.

Nee, daar gaat u niet ver mee komen.
Neen, want het blijft een motorrijtuig. En stond effectief fout geparkeerd. Daar is geen discussie over
Kan u nu eens met dezelfde ijver en gedrevenheid alle artikelen opzoeken die u zelf niet hebt nageleefd??? Miereneuken op een ander en zelf uw voeten vegen aan regels en wetten zal niet veel indruk maken op geen enkele rechter.
Waar mierenneuk ik op een ander?
§ 1. Tot het verkeer op de openbare weg en op terreinen die toegankelijk zijn voor het publiek of slechts voor een zeker aantal personen die het recht hebben om er te komen, worden motorrijtuigen alleen toegelaten indien de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe zij aanleiding kunnen geven, gedekt is door een verzekeringsovereenkomst die aan de bepalingen van deze wet voldoet en waarvan de werking niet is geschorst.
§ 1. Een voertuig mag slechts in het verkeer worden gebracht als het ingeschreven is en de nummerplaat draagt die bij de inschrijving werd toegekend.
Alvast prettige feestdagen aan iedereen!

Een vraag die ik nu heb aan jullie.
U stelt geen vraag, maar citeert enkele artikels waarna u de verkeerde conclusie trekt. Via de kentekenplaat ziet de politie dat uw voertuig als personenwagen ingeschreven is en dus verzekeringsplichtig.

Indien uw voertuig defect zou zijn en dus niet snel genoeg kan rijden, verandert het hierdoor niet van categorie. Een auto met 20 inzittenden is nog steeds een auto en geen bus
Het voertuig was nog niet ingeschreven. De nummerplaten zijn van een ander voertuig

Het gaat niet om verandering van een categorie, maar een uitzondering in de wegcode op die categorie.
Je zal met je argumentatie niet ver komen, wees daar maar zeker van.

En als automekanieker zou je wel degelijk moeten weten dat geen enkele auto geparkeerd op de openbare weg zich mag bevinden zonder verzekering. .
Behalve die onder de uitzondering in de wegcode vallen
Is het wel zeker dat TS voor de rechtbank komt?
Het is een wagen op naam van zijn bedrijf, dus mijns inziens is het bedrijf aansprakelijk als deze niet verzekerd zou zijn. Tenzij TS de verantwoordelijke binnen het bedrijf voor de fleet zou zijn...
Ik ga niet moeten voorkomen. Mijn naam is ook niet vermeld in het PV. Enkel van de zaak waar de nummerplaat van is.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 25 dec 2020 14:00

Wat een onzin :lol:

"Mechanische krachten" dienen ook niet om dingen te breken.
Bij voertuigen gebruiken we die mechanische, roterende kracht om die voertuigen te bewegen.
Niet om ze stuk te breken.

Waar ze in het woordenboek die definitie vandaan halen :?:
Dat lijkt me eerder een definitie van mechanische weerstand: de kracht nodig om het spel te breken.
Laatst gewijzigd door Inazuma op 25 dec 2020 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 25 dec 2020 14:02

Onverzekerd, en technisch afgekeurd op de openbare weg ... dat gaat geld kosten :!:

Schaevertje
Topic Starter
Berichten: 68

#11 , 25 dec 2020 21:46

Onverzekerd, en technisch afgekeurd op de openbare weg ... dat gaat geld kosten :!:
Het gaat over de verzekering. Het feit dat de wagen was afgekeurd is geen probleem. Hij heeft een gewone rode kaart gekregen, geen verbod tot verkeer

mbbs1024
Berichten: 474

#12 , 26 dec 2020 00:30

Ik vraag me af waar TS zijn diploma automechanica gehaald heeft.
Hij lijkt me eerder een toog mechanicus, net zoals er in dit land ook vele toogvirologen rondlopen, die het allemaal beter beweren te weten dan de echte virologen.
Iedereen die iet of wat de basisbegrippen van mechanica gestudeerd heeft weet dat er voor mechanische kracht nog heel wat andere definities bestaan.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 26 dec 2020 14:07

Het gaat over de verzekering. Het feit dat de wagen was afgekeurd is geen probleem. Hij heeft een gewone rode kaart gekregen, geen verbod tot verkeer
"gewone rode kaart" is ook beperkt in gebruik ...

Parkeren op openbare weg is GEEN toegelaten gebruik: mag enkel op openbare weg om de verplaatsing te doen keuring-woonplaats-herstellingsplaats

Je baas kan mss de niet bewegende verplaatsing van ex-minister De Crem inroepen ...

https://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/tech/292-art24

Schaevertje
Topic Starter
Berichten: 68

#14 , 26 dec 2020 15:31

Ik vraag me af waar TS zijn diploma automechanica gehaald heeft.
Hij lijkt me eerder een toog mechanicus, net zoals er in dit land ook vele toogvirologen rondlopen, die het allemaal beter beweren te weten dan de echte virologen.
Iedereen die iet of wat de basisbegrippen van mechanica gestudeerd heeft weet dat er voor mechanische kracht nog heel wat andere definities bestaan.
Dus omdat ik een definitie uit een woordenboek haal (wat nu achteraf gezien wel een foute definitie is, geef ik toe), ben ik een toog mechanieker?
Nochtans lastig werken aan een wagen, zo aan een café toog :P

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#15 , 26 dec 2020 15:41

Hoog tijd voor een verhuis naar het praatcafé. Misschien kunnen jullie aan de verantwoordelijken van het juridisch forum vragen om binnen praatcafé een "technisch forum" aan te leggen. :lol: :lol: :lol:
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”