De Belgische wetgeving stelt dat steeds een bestuurder de eindcontrole moet hebben over een voertuig waarbij de bestuurder steeds in staat moet zijn alle noodzakelijke handelingen uit te voeren.
Echter daar stopt de wetgeving waarbij die sowieso dringend aan vernieuwing toe is.
Als ik even mijn eigen voertuig als voorbeeld neemt, als ik de controle aan de hulpsystemen geef dan
- auto regelt snelheid zelf volgens dynamische snelheidsborden, voorliggers maar past ook snelheid aan in bochten alsook volledig autonoom afremmen tot stilstand en terug vertrekken uit stilstand
- Wagen is zelfsturend ook in bochten of tijdens wegenwerken waarbij tijdelijke belijning is aangebracht
- Wagen kan een rij vak wissel volledig autonoom uitvoeren na een tik tegen de indicator, inclusief autonaam nakijken of een rijvakwissel wel toegestaan is (bijvoorbeeld doorgetrokken lijn gaat hij weigeren) en of het verkeer wel toelaat veilig de rijvak wissel uit te voeren. Indien het systeem besluit deze uit te voeren gebeurd alles autonoom, pinken, insturen en centreren op het nieuwe rijvak.
Uiteraard is het geen volledig autonoom verhaal waarbij de wagen ook kan aangeven dat hij de situatie niet kan inschatten waarbij het kan aangeven controle terug te nemen. Tevens is er controle of de bestuurder wel oplet, zo niet waarschuwing en indien reactie uitblijft zal de wagen afremmen met 4 pinkers op tot stilstand en vervolgens zelf de hulpdiensten bellen.
De fabrikant zegt, bestuurder is eindverantwoordelijk, zo lijkt ook de wet te zijn.
Echter wat mag ik nu wel of niet als bestuurder? Dat ik geen krant achter het stuur mag lezen lijkt mij duidelijk want dan ben ik niet meer in staat de controle meteen terug te nemen en dus niet meer in staat noodzakelijke handelingen uit te voeren.
Maar wat als ik beide handen van het stuur haal, de wet zegt daar niets van.
En als ik dat mag doen, voor hoe lang of onder welke omstandigheden? De auto zelf laat dit toe voor 30 seconden maar bij file rijden laat de auto dit bijna continu toe maar mag dat dan?
Je kan redeneren, als ik de handen niet aan het stuur heb ben ik niet meer in staat alle noodzakelijke handelingen uit te voeren. Echter ik voer geen handelingen uit, ik monitor het systeem en zolang dit werkt naar behoren doe ik niets waarbij ik de controle over laat aan de auto. Ik kan dus ook argumenteren, zolang ik in staat ben om meteen de controle terug te nemen door het stuur vast te nemen is er wettelijk geen probleem.
Maar stel dat ik mijn handen al dan niet even van het stuur af mag halen, mag ik dan ondertussen met beide handen iets anders vast nemen? Dan kan je argumenteren dan kan je het stuur niet meer vast nemen maar ik kan ook argumenteren dat als dit nodig is ik gewoon laat vallen wat ik vast heb.
Er zit daar een grijze zone in waarbij ik absoluut niet de grens wil gaan opzoeken maar ik stel mij gewoon de vraag, stel ik rijd in de file waarbij de wagen absoluut geen input nodig heeft, ben ik dan wettelijk in fout als ik geen handen aan het stuur heb?
Bij gewone snelheden heb ik sowieso liever mijn handen aan het stuur waarbij ik de stuurbewegingen volg, het is gewoon aangenamer rijden in de praktijk omdat je anders continu schrik hebt omdat je weet dat het systeem nog niet op punt staat waarbij je soms toch gaat moeten ingrijpen, dan zit je achter het stuur meer met, gaat hij die bocht nu goed zelf nemen of gaat hij plots vragen controle te nemen angst, gewoon aangenamer dat je de bocht ingaat en de stuurbeweging volgt ook al is het de wagen zelf die het stuur draait.