Bedrijfswagen niet verzekerd

WalterPP
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Bedrijfswagen niet verzekerd

#1 , 08 dec 2020 16:10

Volgens mijn "groene kaart" is mijn verzekering vervallen op 7 december. Toen ik navraag deed bij de zaakvoerder beweerde die dat de polis ondertussen verlengd werd en ik dus gedekt ben. (nieuw formulier nog wel niet ontvangen)
Via een intern contact weet ik echter dat de polis nog NIET betaald werd. bestaat er een "overlappingsperiode" waarin je toch nog gedekt bent (zoals de zakvoerder beweert) Volgens mij niet en laat ik dus best de wagen (die ik ook mag gebruiken voor privé) best direct staan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 08 dec 2020 16:28

Verzekeraar moet eerst een aangetekend schrijven sturen met een deadline van 15 dagen. Je bent op dit moment dus nog verzekerd.
"sowieso" schrijf je zo.

bosprocureur
Berichten: 6858

#3 , 08 dec 2020 16:33

Als u ongerust bent, geef gewoon een belletje naar de verzekeringsmaatschappij, en informeer naar de dekking.

Zover ik weet is de bestuurder, TS dus, verantwoordelijk voor de verzekering van de wagen die hij bestuurt; dus geen verzekering is gewoon niet rijden. Punt.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 08 dec 2020 17:57

Er moet altijd een geldig verzekeringsdocument aanwezig zijn

Anders blijft het een inbreuk

PS
De "groene" kaart is tegenwoordig WIT

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 dec 2020 18:44

Inderdaad de groene kaart is nu een gewone witte brief, ik geloof zelfs dat de politie kan zien of de wagen verzekerd is, maar zoals boven reeds gemeld zou ik eens bellen naar de verzekering dan ben je zelf zeker .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Issued
Berichten: 1227

#6 , 08 dec 2020 19:48

Voor 1 of andere reden heeft niet elke politiezone toegang tot de databank waar ze de verzekering kunnen zien. Een vervallen kaart + controle op een weekendavond kan tot gevolg hebben dat uw wagen wordt geïmmobiliseerd tot u een geldig attest voorlegt.

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#7 , 08 dec 2020 20:00

Wat Didymus schrijft is correct. verzekeringsmaatschappij verwittigt bij aangetekend schrijven dat bij gebrek aan betaling de verzekeringsdekking stopt op datum X. Alleen is de werknemer niet de verzekeringsnemer en weet die niet of er al een aangeteld schrijven gestuurd werd.
Dus best inderdaad bellen ofwel wagen aan de kant laten. U moet als bestuurder nakijken of u een voertuig regelmatig in het verkeer kan brengen...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Blaatpraat
Berichten: 3795

#8 , 08 dec 2020 21:51

Verzekeringspapieren mogen tegenwoordig digitaal zijn.
U bent niet de verzekeringsnemer, dus het bedrijf zal die niet naar u verzonden hebben.

Heeft de zaakvoerder geen mailtje ontvangen met deze in?

bosprocureur
Berichten: 6858

#9 , 08 dec 2020 22:48

Toch nog een belangrijk detail: de verzekeringsmaatschappij is dus wel verplicht om een aangetekende brief te sturen waarin ze twee weken de tijd geeft om te betalen, en intussen de dekking in stand te houden. Indien echter tegen die datum de premie niet betaald wordt zal, zover ik weet, de dekking geschorst worden met terugwerkende kracht op de eerste vervaldatum.

WalterPP
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#10 , 09 dec 2020 10:46

Bedankt voor de reacties. Momenteel werd er nog geen aangetekend schrijven ontvangen, maar wél een gewone brief/aanmaning tot betalen van de jaarlijkse premie.
In de brief staat dat deze periode liep tem 16.11.2020 (op de "witte" kaart stond als datum 7.12.2020 vermeld) Volgens mij stopt de dekking dan op 7.12? Momenteel heb ik de wagen laten staan en voor ander transport gezocht. Ik probeer informatie te bekomen van de verzekeringsmaatschappij.

bosprocureur
Berichten: 6858

#11 , 09 dec 2020 10:55

Voorzichtig zijn; u hebt ergens wel gelijk dat u die wagen laat staan (en NIET op de openbare weg aub).

* Bij controle op de baan hebt u geen geldig verzekeringsbewijs bij , en

*Stel dat u vandaag schade veroorzaakt (in de "overlappingsperiode dus) , en de premie geraakt ondanks aangetekende herinnering niet tijdig betaald, dan reed u met een onverzekerd voertuig, en dat wil je gewoon niet meemaken.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 11 dec 2020 10:49

In de brief staat dat deze periode liep tem 16.11.2020 (op de "witte" kaart stond als datum 7.12.2020 vermeld) Volgens mij stopt de dekking dan op 7.12?
Inderdaad.
Daar is al rekening gehouden met de extra / overlappings periode.

Verzekeringsbewijs kan nu digitaal doorgestuurd worden
Aangezien het wit is, kan men het nu zelf afdrukken ... :roll:

Vraag uw baas dat te doen
Geen verzekeringsbewijs = laten staan

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”