Rijbewijs ingetrokken voor rijden zonder verzekering

Antonk
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Rijbewijs ingetrokken voor rijden zonder verzekering

#1 , 30 nov 2020 18:27

Dag beste forumlezers

Ik heb net telefoon gekregen van de politie dat ik mijn rijbewijs mag gaan afgeven, omdat ik een inbreuk had op volgende 2 wetten:

- Art 22 par.1 al.1 Wet 21.11.1989:Eigenaar/geen verzekering BA

- Art 24 1KB 15.03.1968 techn.eisen/autokeuring

Het zit namelijk zo:
ik was een anderhalf jaar geleden onderweg. Wegens mijn financiële situatie op dat moment en tijdsgebrek(veel werk, 's ochtends vroeg weg en 's nachts pas terug) had ik geen idee dat mijn verzekering en technische keuring niet meer in orde waren. Hierbij heeft een voorbijrijdende agent mijn nummerplaat gecontroleerd, met alle gevolgen nadien. Auto werd getakeld, rijbewijs direct ingetrokken voor een x-aantal dagen.

Na dat ik terug was, ben ik mijn auto gaan halen en zonder problemen tot december verder gereden met uiteraard alle papieren in orde. In december 2019 werd de wagen geschrapt en ook meegenomen. Sindsdien ben ik niet meer in het bezit van een wagen en altijd met een lease gereden. Nu moet ik deze week mijn rijbewijs afgeven.

Mijn vraag is - is het mogelijk om deze straf op een of andere manier weg te schrijven of verminderen? Eventueel zou ik ook nog willen betalen om de ingetrokken rijbewijs te verkorten of helemaal te vervangen door een boete. Wie weet hoe dit opgelost kan worden?

Wat ik ook nog erbij wil zeggen - in 2017-2018 werd mijn rijbewijs ook al eens ingetrokken voor dezelfde reden(geen verzekering) voor 45 dagen.

Alle mogelijke info is welkom :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 30 nov 2020 18:47

Mijn vraag is - is het mogelijk om deze straf op een of andere manier weg te schrijven of verminderen?
Neen

U bent tot deze straf veroordeeld, en die straf wordt nu uitgevoerd ...

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 nov 2020 19:13

Er werd een vonnis uitgesproken.
Bent u, of een advocaat voor u, op de zitting verschenen.
Zo niet was het vermoedelijk een vonnis bij verstek. Werd dit aan U betekend (gerechtsdeurwaarder). Had u op enige manier kennis van het vonnis. Zo niet kan u misschien nog verzet of beroep aantekenen.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Reclame

Antonk
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 nov 2020 22:56

Er werd een vonnis uitgesproken.
Bent u, of een advocaat voor u, op de zitting verschenen.
Zo niet was het vermoedelijk een vonnis bij verstek. Werd dit aan U betekend (gerechtsdeurwaarder). Had u op enige manier kennis van het vonnis. Zo niet kan u misschien nog verzet of beroep aantekenen.
Bedankt. Enig idee hoe ik dit administratief het best aanpak en hoe dit gebeurt? Zal ik dan zonder rijbewijs moeten zitten wachten terwijl mijn verzet/beroep bekeken wordt?

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 01 dec 2020 08:45

Inderdaad, je zal een paar stevige stapschoenen moeten aanschaffen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 dec 2020 08:53

Bedankt. Enig idee hoe ik dit administratief het best aanpak en hoe dit gebeurt? Zal ik dan zonder rijbewijs moeten zitten wachten terwijl mijn verzet/beroep bekeken wordt?
Enkel als het een vonnis bij verstek was en u nog geen kennis had van het vonnis kan u iets ondernemen. Dan rijbewijs niet gaan afgeven maar onmiddellijk advocaat raadplegen.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 01 dec 2020 12:04

Enig idee hoe ik dit administratief het best aanpak en hoe dit gebeurt?
Kans dat u alsnog verzet of beroep kàn aantekenen, is erg klein.
U zit al in de strafuitvoering ...
Het zou straf zijn als dit het eerste is wat u daarover verneemt.


Hou de inleveringstermijn in het oog :!:

https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... -t4hs6afd1

Artikel 40

Elk verval dat als straf is uitgesproken, gaat in de vijfde dag na die waarop het openbaar ministerie de kennisgeving aan de veroordeelde heeft gedaan. Zaterdagen, zondagen en wettelijke feestdagen zijn in deze termijn niet inbegrepen.

Franciscus
Berichten: 38603

#8 , 01 dec 2020 12:24

En bij niet op tijd binnen leveren wordt
- termijn niet binnen leveren opgeteld bij niet mogen rijden.
- u een nieuwe veroordeling krijgt wegens niet binnen leveren en mogelijk rijden tijdens...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”