Parkeerschijf

lionel1995
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Parkeerschijf

#1 , 26 nov 2020 16:18

Heb een vraag over het zetten van de parkeerschijf. De zone waar woon is een blauwe zone en zet elke dag mijn parkeerschijf om de 2u van 9u tot 19u. nu blijkt dat ik mijn parkeerschijf moet zetten van 18u tot 24u wat ik niet wist. Maar heb ook nooit iets in de brievenbus gekregen van boete en de eigenaar van de wagen ook niet dus weet zelf niet wat ik nu moet verwachten. Ik zet mijn parkeerschijf al een jaar op de verkeerde manier.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gemsi
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 nov 2020 16:39

Als je tot middernacht je schijf moet zetten, dan neem ik aan dat je in een grootstad woont.
Van zodra ze beginnen controleren, ga je het "vlaggen" hebben. Het is niet voldoende om je parkeerschijf te zetten, je moet ook je wagen verplaatsen (sommige steden vereisen zelfs dat je ze naar een andere zone van de stad verplaatst, zie Gent bv). En ja, dat controleren ze allemaal tegenwoordig.

Het ziet er dus naar uit dat je geluk hebt: de parkeerwachters hebben nog niet ontdekt dat ze in jouw buurt ook bonnetjes kunnen schrijven. Ik heb zelf ook dat geluk gehad in Leuven, ze hadden teveel schrijfwerk op het Sint-Jacobsplein en ik woonde verder af, dus dat was een goeie verdedigingsbuffer. Maar op een gegeven moment zijn ze meer parkeerwachters beginnen in te zetten of hebben ze het toevallig ontdekt, en vanaf dan was het gedaan met spelen en mocht ik op zoek naar een andere parkeeroplossing.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 26 nov 2020 16:52

Blauwe zone wilt zeggen: parkeerschijf tussen 9u en 18u, van maandag tot en met vrijdag, 2 uur parkeren toegelaten.
Alle afwijkingen moeten duidelijk vermeld staan op de signalisatie.
Als dit 18u-24u is, dan moet dit op de borden die de parkeerschijf verplichten vermeld staan.

Parkeerschijf verdraaien is inderdaad verboden.
U moet effectief uw wagen verplaatsen.
Maar het is niet verboden om een blokje rond de wijk te rijden, en u terug op dezelfde plaats te parkeren.

@Gemsi: kunt u mij eens zeggen waar dat staat van Gent?
Vziw kan het niet afgedwongen worden dat je je wagen effectief naar een andere zone verplaatst.

Reclame

lionel1995
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 nov 2020 19:08

@Blaatpraat : er stonden inderdaad signalisatieborden waar je vanaf 18u parkeerschijf moet leggen, wel vreemd dat ik nooit een boete heb ontvangen. Ik leg die parkeerschijf al een jaar verkeerd.

berenod
Berichten: 942

#5 , 26 nov 2020 21:04

Als je er woont, kan je dan geen bewonerskaart krijgen (of kopen)?

Onafgezien van het feit dat je dacht dat je tussen 19:00 en 09:00 geen schijf moest leggen, het verdraaien ervan is sowieso niet toegelaten.
Blauwe schijf wil effectief zeggen dat je na twee uur weg moet met de wagen.
Ik heb al meerdere malen parkeerwachters een heel klein krijtstreepje op een band en op de weg/stoep weten zetten, fotootje pakken en een paar uur na datum terug passeren!
Streepje band niet bewogen ten opzichte van de weg en hop, boete.

Meestal ga je zo een controles krijgen wanneer er inderdaad bewonerskaarten voorhanden zijn en er een paar bewoners met zulke kaart bij de stad gaan klagen dat er nooit plaats is door wagens die er hele dagen staan door enkel maar de blauwe schijf elke 2 uur te verdraaien.

berenod
Berichten: 942

#6 , 26 nov 2020 21:06

@Blaatpraat : er stonden inderdaad signalisatieborden waar je vanaf 18u parkeerschijf moet leggen, wel vreemd dat ik nooit een boete heb ontvangen. Ik leg die parkeerschijf al een jaar verkeerd.
Zoals geschreven, er zijn zones die niet echt belangrijk zijn voor de parkeerwachters, waar men meestal enkel pas gaat controleren na klachten van bewoners dat er geen plaats is.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 27 nov 2020 09:33

... zet elke dag mijn parkeerschijf om de 2u van 9u tot 19u.
Wat dus niet mag :

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /192-art27

27.1.3. Het is verboden onjuiste aanduidingen op de schijf te laten verschijnen. De aanduidingen van de schijf mogen niet gewijzigd worden voordat het voertuig de parkeerplaats verlaten heeft.

nu blijkt dat ik mijn parkeerschijf moet zetten van 18u tot 24u wat ik niet wist.
Die afwijkende periode moet dan ook op de borden staan die de blauwe zone reglementering aangeven.

Dergelijke periode is "klassiek" rond evenementenhallen.
Al is er dan wel geregeld een uitzondering voor bewoners
Maar heb ook nooit iets in de brievenbus gekregen van boete en de eigenaar van de wagen ook niet dus weet zelf niet wat ik nu moet verwachten.
Normaal krijg je daarvoor een retributiebon achter de ruitenwisser ...

Als die er niet was, kreeg je ofwel niks.

Ofwel komt er een verhoogde rekening achterna ...
Die bons waaien wel eens weg met de wind, en in sommige buurten is het bon-ton om die bons onder de ruitenwissers weg te halen, waardoor de langparkeerder nadien een verhoogde retributie krijgt ...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 27 nov 2020 09:38

Als je er woont, kan je dan geen bewonerskaart krijgen (of kopen)?
Vraagsteller heeft het over "de eigenaar van de auto"

Bewonerskaarten zijn voor de auto's van de bewoners, of voor auto's die via bvb leasing langdurig aan hen toegewezen zijn - en dat moet men aantonen om een bewonerskaart te krijgen.

Auto is niet van de vraagsteller / bewoner ; en de eigenaar woont daar naar alle waarschijnlijkheid niet in de buurt ...

lionel1995
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 nov 2020 11:29

Inazuma: als ik een retributie bon ga krijgen dan had ik zo toch al lang gekregen. Een bon versturen duurt geen maanden.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 27 nov 2020 11:38

Inazuma: als ik een retributie bon ga krijgen dan had ik zo toch al lang gekregen. Een bon versturen duurt geen maanden.
Maanden doorgaans niet
Herinnering kan wel paar weken duren

Je hebt blijkbaar niks onder je ruitenwisser gevonden.
Dus goed mogelijk is er nooit een retributie uitgeschreven.
Maar niks onder je ruitenwisser vinden is geen garantie dat er geen retributie was ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”