NEGEREN BORD C1 BROMMER B KLASSE

Redaaaaaaaa
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

NEGEREN BORD C1 BROMMER B KLASSE

#1 , 24 nov 2020 12:13

Beste,

Ik reed met mijn brommer B klasse in een richting waar alleen fietsers of A klasse brommers mogen rijden. Ik heb nu een dagvaarding gekregen om voor de politierechtbank te verschijnen. Ik ben wel nog jong bestuurder (rijbewijs B minder dan 2 jaar). Kan ik mijn rijbewijs kwijtraken, want ik heb hem altijd nodig met mijn zieke moeder/school/werk. Het belangrijkste is dat ik mijn autorijbewijs niet kwijt wil. De brommerrijbewijs maakt op zich niet veel uit.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lohabra
Berichten: 1015

#2 , 24 nov 2020 20:37

U heeft een verkeersbord C1 genegeerd.
Afbeelding

Dat is een overtreding van de derde graa (zie onder puntje 39°)
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... n/488-art3

Qua bestraffing, kan u dit als volgt opleveren :

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... n/488-art3

Artikel 38
§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :

3° indien hij veroordeelt wegens een van de overtredingen van de tweede of de derde graad, zoals bedoeld in artikel 29, § 1;

De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar; zij kunnen evenwel uitgesproken worden voor een periode van meer dan vijf jaar of levenslang indien de schuldige veroordeeld wordt voor een inbreuk op artikel 419 van het Strafwetboek of binnen de drie jaar vóór de overtredingen bedoeld in 1° en 5°, veroordeeld is wegens een van deze overtredingen en voor het geval bedoeld in 4°.


aangezien u uw rijbewijs B sedert minder dan twee jaar bezit :

§ 5. De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen indien hij veroordeelt wegens een overtreding begaan met een motorvoertuig die tot een verval van het recht tot sturen kan leiden en de schuldige sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B.

En ik vrees een beetje, dat het niet mogelijk zal zijn, om de vervallenverklaring te laten beperken tot pakweg enkel je bromfiets :

https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... -t4hs6afd3

Artikel 45
Behalve in geval van artikel 37/1 of als hij het herstel in het recht tot sturen afhankelijk maakt van het slagen voor een of meer van de in artikel 38, § 3, vermelde examens en onderzoeken, kan de rechter het verval van het recht tot sturen beperken tot de categorieën van voertuigen die hij aangeeft overeenkomstig de bepalingen vastgesteld door de Koning krachtens artikel 26.

Wanneer de overtreding met een motorvoertuig werd begaan, moet het verval ten minste betrekking hebben op de categorie van voertuigen waarmee de overtreding die aanleiding heeft gegeven tot verval, werd begaan.

Indien de rechter het herstel in het recht tot sturen afhankelijk maakt van het slagen voor een of meer van de in artikel 38, § 3, bedoelde examens, kan hij deze maatregel beperken tot de categorie van voertuigen waarmee de overtreding die aanleiding heeft gegeven tot verval, werd begaan.


Als de rechter jou veroordeelt, is hij verplicht een vervallenverklaring uit te spreken, en het terugkrijgen van je rijbewijs minstens afhankelijk gemaakt moet worden van slagen in een theoretisch en of praktisch rij-examen, is het volgens mij uitgesloten de vervallenverklaring te beperken inzake categorie motorvoertuig.

Qua boete dan :

Artikel 29
§ 1. (...) De Koning kan overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten die de veiligheid van personen rechtstreeks in gevaar brengen en overtredingen die bestaan uit het negeren van een bevel van een bevoegd persoon, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, als zodanig aanwijzen als overtredingen van de derde graad. Deze overtredingen worden gestraft met een geldboete van 30 euro tot 500 euro.


bedragen nog te vermenigvuldigen met 8 (opdeciemen) ==> 240 euro / 4.000 euro


Bondig samengevat

Je hebt met een motorvoertuig een overtreding begaan van de derde graad,
en je bezit je rijbewijs B sedert minder dan 2 jaar.

De effectief te betalen boete (dus rekening houdend met opdeciemen), is minimaal 240 euro en maximaal 4.000 euro,
al kan een gedeelte daarvan voorwaardelijk opgelegd worden.
daarbovenop nog gerechtskosten.
daarbovenop nog een verplichte bijdrage van 200 euro aan zogenaamde slachtofferfonds.

Als de rechter jou veroordeelt, dan moet hij een vervallenverklaring uit het recht een motorvoertuig te besturen opleggen.
De vervallenverklaring duurt minimum 8 dagen, en ten hoogste 5 jaar, en kan niet beperkt worden inzake categorie motorvoertuig.
Het terugkrijgen van het rijbewijs, moet minstens afhankelijk gemaakt worden van slagen in een theorie-examen en/of praktisch rij-examen.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 24 nov 2020 23:28

Ik reed met mijn brommer B klasse in een richting waar alleen fietsers of A klasse brommers mogen rijden.
Ik ben wel nog jong bestuurder (rijbewijs B minder dan 2 jaar).
Kan ik mijn rijbewijs kwijtraken
Het is niet kùnnen:
Je gààt je rijbewijs kwijtraken ...

Dit is nog maar 1 van de meerdere absurditeiten van deze maatregel.

Het belangrijkste is dat ik mijn autorijbewijs niet kwijt wil.
Gaat toch gebeuren hoor ...

Herstelonderzoek is wettelijk verplicht in dit geval

Gevolg: geen mogelijkheid tot beperking tot de categorie AM waarmee inbreuk begaan werd :arrow: verval voor alle categorieën vh rijbewijs

Reclame

lohabra
Berichten: 1015

#4 , 26 nov 2020 09:43

Om dezélfde reden, is het overigens ook niet mogelijk om de vervallenverklaring te beperken tot weekendverval.

https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... -t4hs6afd1

,Artikel 38
§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :


§ 2bis. Behoudens in geval van artikel 37/1 of als hij het herstel in het recht tot sturen afhankelijk maakt van het slagen voor een of meer van de in § 3 vermelde examens en onderzoeken, kan de rechter lastens iedere bestuurder houder van een rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs, bevelen dat het effectief verval enkel wordt uitgevoerd:

van vrijdag om 20 uur tot zondag om 20 uur;
van 20 uur op de vooravond van een feestdag tot 20 uur op die feestdag.


In jouw specifieke geval, zie ik wél nog 1 lichtpuntje :

https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... -t4hs6afd3

Artikel 45
Behalve in geval van artikel 37/1 of als hij het herstel in het recht tot sturen afhankelijk maakt van het slagen voor een of meer van de in artikel 38, § 3, vermelde examens en onderzoeken, kan de rechter het verval van het recht tot sturen beperken tot de categorieën van voertuigen die hij aangeeft overeenkomstig de bepalingen vastgesteld door de Koning krachtens artikel 26.

Wanneer de overtreding met een motorvoertuig werd begaan, moet het verval ten minste betrekking hebben op de categorie van voertuigen waarmee de overtreding die aanleiding heeft gegeven tot verval, werd begaan.


Indien de rechter het herstel in het recht tot sturen afhankelijk maakt van het slagen voor een of meer van de in artikel 38, § 3, bedoelde examens, kan hij deze maatregel beperken tot de categorie van voertuigen waarmee de overtreding die aanleiding heeft gegeven tot verval, werd begaan.


Je bent met de bromfiets de verboden richting ingereden.
Je kan dus de rechter verzoeken, dat je de opgelegde herstelexamen(s) met de bromfiets mag afleggen.
Je moet dit dan wél ter zitting aan de rechter vragen. Nadien is het daarvoor te laat.

Samengevat

Bij een veroordeling :

* De effectief te betalen boete, rekening houdend met opdeciemen, is minimaal 240 euro en maximaal 4.000 euro,
* al kan een gedeelte daarvan voorwaardelijk opgelegd worden.
* daarbovenop nog gerechtskosten.
* daarbovenop nog een verplichte bijdrage van 200 euro aan zogenaamde slachtofferfonds.

* moet de rechter je een vervallenverklaring uit het recht een motorvoertuig te besturen opleggen
* zal deze vervallenverklaring sowieso voor élke categorie motorvoertuig zijn,
* kan deze vervallenverklaring niet beperkt worden tot het weekend
* moet de rechter het terugkrijgen afhankelijk maken van zgn herstelexamens.
==> Dwz minstens theorie- en/of praktisch rij-examen
* maar kàn de rechter je wél toelaten om de opgelegde herstelexamen(s) met de bromfiets af te leggen.
==> dit dien je dan wél ter zitting te vragen aan de rechter. Nadien is het daarvoor te laat.

Je kan je altijd laten bijstaan door een advocaat. Maar persoonlijk zou ik je aanraden om vooral ook zélf naar de zitting te gaan. Op zich is dat niet verplicht, maar het kàn helpen om de rechter ervan te overtuigen dat je wel degelijk schuldinzicht hebt.

Zoek op de zitting vooral géén goedkope excuustruzen, de rechter kent de standaard uitvluchten al allemaal uit het hoofd. Het is altijd beter om berouw te tonen, en aan te geven dat je de zaak wel degelijk ernstig neemt.

Ik zou je dus adviseren om aan te geven dat je inderdaad in de verkeerde richting gereden hebt, en dat dat fout van je was. Als je dan nog niet al teveel voorgaanden op je kerfstok hebt, kan dit je helpen om de rechter enigszins mild te stemmen. De vraag om het herstelexamen eventueel met de bromfiets te mogen afleggen, kàn dan hopelijk als een redelijk verzoek overkomen. Let wel : jij moet dit ter zitting vragen, want nadien is het daar sowieso te laat voor. En denk erom, het is de rechter die beslist of hij op dit verzoek wil ingaan of niet.

Er kan veel afhangen van 't feit of je al voorgaanden hebt of niet, én van de indruk die de rechter van jou krijgt ter zitting.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”