GAS boete autoluwe zone (verkeersbord C3)

Bjorn 2020
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

GAS boete autoluwe zone (verkeersbord C3)

#1 , 12 nov 2020 20:35

Hallo allen,

Vandaag ontving ik van stad Leuven een GAS boete in de bus, namelijk: "niet in acht nemen van verkeersbord C3 (verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder), vastgesteld door een ANPR-camera.

Deze zone mag men volgens de website van stad Leuven en lokale politie Leuven "in" rijden of "voorbij" rijden tussen 6u en 11u en tussen 18.30u en
20.30u. Het is zo'n ingewikkeld bord met 'negatieve' tijdvensters, zie deze link: https://www.politie.be/5388/sites/5388/ ... 4c504a.pdf

Ik ben de zone "in" gereden om 20u25 (geen boete) en uitgereden om 20u50 (wel boete).

Is dit volgens jullie terecht dat ik hiervoor wordt beboet ?

Dit nodigt toch alleen maar uit tot het maken van snelheidsovertredingen? En zeker niet stoppen aan het zebrapad want ik moet op tijd terug buiten zijn :)

Het is gelukkig maar 58 euro, maar volgens mijn logica niet terecht.

Thanks!

Bjorn

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 12 nov 2020 20:55

Dit nodigt toch alleen maar uit tot het maken van snelheidsovertredingen? En zeker niet stoppen aan het zebrapad want ik moet op tijd terug buiten zijn :)
Zeg zoiets vooral aan de rechter..

Gewoon betalen zou ik zeggen, het was niet eens nipt met de tijdstippen die u doorgeeft.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 13 nov 2020 13:41

Zonale reglementering, die blijft dus gelden als je bord voorbij bent en in die zone zit ...

Men mag enkel tussen de aangegeven uren in die zone rondrijden, tenzij men onder de uitzonderingen valt ... daarbuiten dus niet.

En je mag er ook niet parkeren.
Anders gezegd: je voertuig mag er niet op de openbare weg zijn...

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 nov 2020 14:12

Politie Leuven:
Het verkeersbord C3 geldt van 11u tot 18.30u en van 20.30u tot 6u. Met andere woorden, iedere bestuurder mag dit bord tussen 6u en 11u en tussen 18.30u en 20.30u voorbijrijden.
Dit bord verbiedt toch niet om, als men het reglementair voorbijrijdt, daarna in de zone te rijden?
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 14 nov 2020 23:50

Politie Leuven:
Het verkeersbord C3 geldt van 11u tot 18.30u en van 20.30u tot 6u. Met andere woorden, iedere bestuurder mag dit bord tussen 6u en 11u en tussen 18.30u en 20.30u voorbijrijden.
Dit bord verbiedt toch niet om, als men het reglementair voorbijrijdt, daarna in de zone te rijden?
Maar het de C3 staat op een zone-bord.
Dus die telt voor iedere straat binnen die zone.
Dus die beperking lijkt mij dan wel van tel, vanaf 20u30 mag je geen kruispunt meer voorbij dus.

Echter... ook parkeerverbod.
Je mag niet rijden, je mag niet parkeren. Vliegen dan maar met de wagen?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 15 nov 2020 13:35

Dit bord verbiedt toch niet om, als men het reglementair voorbijrijdt, daarna in de zone te rijden?
Toch wel
Het gaat om een zonaal verbod

Dat geldt dus niet meer enkel tussen bord en volgende kruispunt, maar tot je de zone weer uit bent ...


Zonale C3 verbiedt de facto alle bestuurders in de ganse zone ...
(uitzonderingen daargelaten, en "vergunningshouders" worden daarbij zeer populair ... en arbitrair)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”