Onterechte parkeerboete ?

Benny01
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Onterechte parkeerboete ?

#1 , 11 nov 2020 09:28

Mijn vader inmiddels 77 jaar oud en nog nooit een verkeersboete gehad belt me daarnet op.
Hij was met de wagen met moeder naar de bakker gereden die gelegen is aan een kerkhof.
Het is daar een gewone openbare weg zonder fietspad en er stonden een deel wagens geparkeerd op straat waarvan de eigenaars op het kerkhof waren.
Mijn vader stopt achter die rij wagens en blijft in de wagen zitten terwijl moeder uitstapt en vlug even de bij de bakker binnenloopt. Terwijl ziet mijn vader een politiecombi met twee jonge vrouwelijke agenten voorbijrijden.
Resultaat, gisteren een parkeerboete van €112 in de dus.
Het is binnen de bebouwde kom.

Mijn vraag, kan men zomaar een parkeerboete uitschrijven terwijl men zelf nog in de wagen zit op iemand te wachten.
Afbeelding

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3795

#2 , 11 nov 2020 10:21

Ja, blijven zitten in de wagen is geen vrijgeleide om verkeerd te parkeren.
Als uw moeder was uitgestapt, en uw vader zou meteen weggereden zijn, dan spreken we van stilstaan van een wagen, wat wellicht wel had gemogen. Vanaf hij blijft wachten op iemand, is het parkeren.

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 nov 2020 10:33

De foto zal wel de foto niet zijn van het moment van overtreding maar hopelijk wel de locatie. Als we goed kijken op de foto zien wij toch net boven de wagen het blauwe verkeerbord D7 zijnde de aanduiding van een fietspad. Op streetvieuw vinden wij " achterbos " inderdaad terug als een straat in Mol. Daar is duidelijk te zien dat aan weerszijden van deze straat een fietspad ligt. Dus voor wat werd hij geverbaliseerd ?
Of uw vader nu in het voertuig zat of niet maakt niet uit om te bepalen of hij geparkeerd stond dan wel stilstond en al zeker niet als hij geparkeerd/stilstond op het fietspad want beiden zijn verboden.

Reclame

LeenW
Berichten: 12840

#4 , 11 nov 2020 10:35

Stilstaan mag, maar dat is enkel voor in en uit te stappen. Blijven wachten tot iemand terug is van de bakker, is parkeren.

Alfred J
Berichten: 190

#5 , 11 nov 2020 10:55

Het is daar een gewone openbare weg zonder fietspad en er stonden een deel wagens geparkeerd op straat waarvan de eigenaars op het kerkhof waren.
Geen juridische toevoeging, wel eentje die anderen kan helpen uw vraag beter te beantwoorden. Locatie van je afbeelding / de overtreding: https://goo.gl/maps/ZkbwzBBQASocXG9w8

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 11 nov 2020 11:26

Stilstaan mag, maar dat is enkel voor in en uit te stappen. Blijven wachten tot iemand terug is van de bakker, is parkeren.
Ook stilstaan op een fietspad is verboden ...

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 11 nov 2020 11:31

Het is daar een gewone openbare weg zonder fietspad
Het is daar een openbare weg MET fietspad aangeduid door verkeersbord D7

Afbeelding

Niet enkel een paar meter voorbij de auto op uw beeld, maar ook net rechts er van, wat weggeknipt is in uw beeld ...

Mijn vraag, kan men zomaar een parkeerboete uitschrijven terwijl men zelf nog in de wagen zit op iemand te wachten.
Dat is ook parkeren ...

Zowel parkeren als stilstaan op een fietspad is trouwens verboden

Opfrissertje:

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /189-art24

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 11 nov 2020 11:39

Als hij daar wil parkeren, zal dat op de rijbaan moeten gebeuren

Tenminste waar er geen ander parkeerverbod is
(bvb minder dan 5m van dwarsrijbaan of voor zebrapad, waar er rijstroken zijn, ...)

LeenW
Berichten: 12840

#9 , 11 nov 2020 11:49

Stilstaan mag, maar dat is enkel voor in en uit te stappen. Blijven wachten tot iemand terug is van de bakker, is parkeren.
Ook stilstaan op een fietspad is verboden ...
Inderdaad, dat had ik nog niet eens gezien!

lohabra
Berichten: 1015

#10 , 11 nov 2020 11:54

Dat uw vader een overtreding beging, is hierboven al genoegzaam aangetoond.
De tijd dat een bestuurder in de auto blijft wachten op iemand die "vlug" aankopen doet, is men geparkeerd.
Al maakt dat op zich niet zoveel uit.
Zowel stilstaan als parkeren zijn verboden op een fietspad, en het is wel degelijk een fietspad wegens het verkeersbord Afbeelding

Noch het feit dat er daar op dat moment ook andere voertuigen in overtreding stonden,
Noch het feit dat het slechts kortstondig was,
noch het feit dat uw vader in het voertuig bleef zitten,
doen enige afbreuk aan de overtreding.
Mijn vraag, kan men zomaar een parkeerboete uitschrijven terwijl men zelf nog in de wagen zit op iemand te wachten.
Ja, dat mag zeker.
De overtreding is wel degelijk begaan, en werd vastgesteld + geverbaliseerd door een beëdigd ambtenaar.

En neen, het PV wordt niet minder rechtsgeldig omdat de verbalisanten uw vader niet ter plaatse hebben aangesproken.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Benny01
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#11 , 11 nov 2020 16:38

Bedankt voor de info.
Ik vond het enkel een beetje triest.
Dagelijks op tv vanwege corona dat mensen het psychologisch en financiël niet makkelijk hebben en dan op zo een laffe manier iemand van 77 jaar omdat zijn vrouw niet al te best te been is en hij enkele minuten in de wagen blijft wachten zo beboeten(€112 is voor die mensen veel geld) vind ik ronduit zielig. Omdat er al 5 wagens geparkeerd stonden ging hij ervan uit dat het mocht..

Ik heb hem al gezegd van niet te betalen en het op de rechtbank te gaan uitleggen net zoals die ander honderdduizenden dat doen.

Franciscus
Berichten: 38602

#12 , 11 nov 2020 16:49

Hou er rekening mee dat u nog eerst een minnelijke schikking gaat voorgelegd krijgen en dan pas een dagvaarding voor de rechtbank.
Uw vader kan zichzelf verdedigen bij de rechter. TV werk is wel iets anders dan de realiteit en men pikt er dan diegene uit die voor Tv goede televisie opleveren. Vermoedelijk gaan er die morgen zo'n 45 tot 60 personen al of niet nog vertegenwoordigd door een advocaat gaan voorkomen.

De argumentatie die u aanhaalt zal weinig indruk maken op de rechter.
0nterecht was de verbaliseren niet want uw vader stond in overtreding en wordt geacht net zoals ik en u de wegcode te kennen.
Hij zal dus naar de politierechtbank van Turnhout moeten en zijn beurt afwachten ...eventueel terugkomen (gebeurd ook regelmatig). Rechter kan de verbalisanten oproepen om ter zitting en onder ede hun vaststellingen te komen bevestigen.
Uw vader kan indien een rechtsbijstandsverzekering daar een advocaat bij vragen mogelijk heeft hij wel recht op een pro-Deo advocaat.

https://www.rechtbanken-tribunaux.be/nl ... -antwerpen
https://www.prodeoadvocaat.vlaanderen/P ... re-pro-deo
http://www.belgium.be/nl/justitie/slach ... nd/kosten/
http://advocaat.be/DipladWebsite/media/ ... 010416.pdf

Sirkii
Berichten: 5414

#13 , 11 nov 2020 17:20

Was het een GAS boete (ook PV s worden op veel plaatsen al via de GAS procedure afgewerkt) of een boete van de politie?

Bij niet betaling van een boete van de politie zal je naar de politierechter moeten voor een strafrechtelijk procesje: weinig werk aan maar zoals al geschreven wordt de wet strikt toegepast: je zal dus veroordeeld worden.

Is het een GAS boete dan kan je bezwaar aantekenen bij de GAS ambtenaar. Het bezwaar zal verworpen worden en als je dan geen beroep aantekent bij de politierechtbank zal de belasting geforceerd geïnd worden.

Dit is dan evenwel een burgerrechtelijke procedure bij de politierechtbank met het schrijven van conclusies door beide partijen en het schrijven van een syntheseconclusie door de verwerende partij. De rechtsbijstand van je auto zal ws oordelen dat je kansloos bent en niet willen tussenkomen (lees je polis maar na: in zo n situatie enkel tussenkomst als je wint. Bij verlies betaal je bovenop de boete nog een rechtsplegingsvergoeding (189€), slachtofferfonds (200€) en nog wat kleintjes.

Dus rationeel zijn en betalen is de boodschap.

LeenW
Berichten: 12840

#14 , 11 nov 2020 17:39

Bedankt voor de info.
Ik vond het enkel een beetje triest.
Dagelijks op tv vanwege corona dat mensen het psychologisch en financiël niet makkelijk hebben en dan op zo een laffe manier iemand van 77 jaar omdat zijn vrouw niet al te best te been is en hij enkele minuten in de wagen blijft wachten zo beboeten(€112 is voor die mensen veel geld) vind ik ronduit zielig. Omdat er al 5 wagens geparkeerd stonden ging hij ervan uit dat het mocht..

Ik heb hem al gezegd van niet te betalen en het op de rechtbank te gaan uitleggen net zoals die ander honderdduizenden dat doen.
Zeer domme raad, rechtbank gaat hem een pak meer kosten. De verkeersregels gelden voor iedereen en hebben niets met Corona te maken.

lohabra
Berichten: 1015

#15 , 11 nov 2020 19:22

Het lijkt nog steeds niet tot u door te dringen dat uw vader wel degelijk in overtreding stond, en het PV wel degelijk terecht was.

"ik vind het veel geld voor de begane inbreuk,"

Tarieven zijn bij wet vastgelegd, voor iedereen gelijk en niet onderhandelbaar.

"andere auto's stonden (ook) in overtreding,"
"uw vader zat nog in de auto,"
"het was slechts kortstondig,"


Geen van deze drie argumenten rechtvaardigen de inbreuk.

"De ouders hebben het tijdens Corona financieel en psychologisch moeilijk"

De Corona is voor niemand gemakkelijk, en voor velen inderdaad psychologisch zwaar.
Maar dit is nog géén alibi om een verkeersovertreding te begaan.

Ik zou vooral een rechter niet tegen de haren instrijken met dergelijke argumentatie. Het zou zich namelijk lelijk tegen uw vader kunnen keren als de rechter er een gebrek aan schuldinzicht in ziet.
Ik heb hem al gezegd van niet te betalen en het op de rechtbank te gaan uitleggen net zoals die ander honderdduizenden dat doen.
Op basis van de argumenten die je tot nu toe aangehaald hebt, de sléchtst denkbare raad die u uw vader kon geven.

Hopelijk heeft hij dan véél sterkere argumenten dan wat u tot hiertoe aangehaald hebt. In het andere geval, gaat het uw vader gigantisch véél méér kosten dan wanneer hij nu betaalt.

Op het fietspad parkeren, is een overtreding van de tweede graad
zie https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... n/148-art2 (zie 19°)

Een veroordeling in de rechtbank, levert dan het volgende op :

https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... /456-t4hs2

Artikel 29

§ 1. De Koning kan overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten die de veiligheid van personen rechtstreeks in gevaar brengen en die van die aard zijn dat ze bij een ongeval bijna onvermijdbaar leiden tot fysieke schade en overtredingen die bestaan uit het negeren van een stopbevel van een bevoegd persoon, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, als zodanig aanwijzen als overtredingen van de vierde graad. Deze overtredingen worden gestraft met een geldboete van 40 euro tot 500 euro en met een verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar. Wanneer de rechter het verval van het recht tot sturen niet uitspreekt, motiveert hij deze beslissing.

De Koning kan overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten die de veiligheid van personen rechtstreeks in gevaar brengen en overtredingen die bestaan uit het negeren van een bevel van een bevoegd persoon, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, als zodanig aanwijzen als overtredingen van de derde graad. Deze overtredingen worden gestraft met een geldboete van 30 euro tot 500 euro.

De Koning kan overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten die de veiligheid van personen onrechtstreeks in gevaar brengen en de overtredingen die bestaan uit het onrechtmatig gebruiken van parkeerfaciliteiten voor personen met een handicap of uit gedragingen inzake de inschrijving waardoor men zich aan vervolging kan onttrekken, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, als zodanig aanwijzen als overtredingen van de tweede graad.
Deze overtredingen worden gestraft met een geldboete van 20 euro tot 250 euro.


20 euro tot 250 euro, te vermenigvuldigen met opdeciemen, dus te vermenigvuldigen met 8.

Dat geeft dus 160 euro tot 2000 euro.
Daarbovenop nog de gerechtskosten, (reken maar op pakweg 80 euro)
Daarbovenop nog een verplichte bijdrage aan het zogenaamde slachtofferfonds van 200 euro.

Tenzij uw vader écht betere argumenten heeft, zou ik hem aanraden gewoon te betalen.
Gewoon naar de rechtbank gaan en betwisten met de argumenten die ik tot hiertoe gelezen heb ....
gaat de zaak alleen maar onnodig véél, véél duurder maken.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”