Onterechte parkeerboete ?

Benny01
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Re: Onterechte parkeerboete ?

#16 , 12 nov 2020 11:04

Mijn vader was net hier en hij zal de boete van €112 wel betalen.
Ben toevallig vanmorgen nog door die straat gereden(schat lengte straat +- 3km) en er stonden weer een 15tal auto's geparkeerd over de witte lijn. De reden dat zij dit doen is dat het fietspad nog vrij is voor eventuele fietsers en dat ook de weg nog breed genoeg is voor het passeren van eventuele vrachtwagens die anders over het fietspad aan de andere kant zouden moeten rijden indien men hier reglementair zou parkeren. Er is trouwens ook een aannemer aan het verbouwen die daar elke dag zo geparkeerd staat dus of die ook dagelijks een boete krijgt weet ik niet.
Het is van de mensen goed bedoeld om op die manier te parkeren(wagen iets veiliger op te stellen, fietsers en vrachtwagens plaats geven) maar de volgende keer zal mijn vader zijn auto gewoon in het midden van de openbare weg zetten zoals het hoort.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#17 , 12 nov 2020 15:13

Ik heb hem al gezegd van niet te betalen en het op de rechtbank te gaan uitleggen net zoals die ander honderdduizenden dat doen.
Dan zal het vooral nog wat duurder worden ...

Bevel tot betalen vanwege parket (als onmiddellijke inning en minnelijke schikking niet betaald worden) is 216€

Minimum boete voor de rechtbank is 20 € voor 2de graads inbreuk, plus opdeciemen geeft dat 160€
Minimum dus ... en veroordeling nagenoeg zeker

Plus gerechtskosten (ongeveer 80€)


Als de rechtbank de bedragen voor het bevel tot betalen als norm neemt om boetebedrag op te bepalen, is dat 27€ boete (of meer) nog maal 8, een correctionele straf dus, en dan komt er ook nog verplichte bijdrage voor het zgn. slachtofferfonds van 200€ bij ...

Dit kan uw vader voor de rechtbank snel 500 ipv 112 € kosten ...

supernamy
Berichten: 132

#18 , 12 nov 2020 20:18

Een beetje OT: heeft uw vader die 2 madammekes niet gevraagd waarom ze de andere automobilisten die blijkbaar ook verkeerd geparkeerd stonden, niet gingen beboeten?

Reclame

Orran
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#19 , 13 nov 2020 11:04

Een beetje OT: heeft uw vader die 2 madammekes niet gevraagd waarom ze de andere automobilisten die blijkbaar ook verkeerd geparkeerd stonden, niet gingen beboeten?
Ik interpreteer de originele tekst dat de vader niet is aangesproken door de agenten. Wie zegt ook dat de andere bestuurders - als deze op dezelfde wijze geparkeerd stonden - niet beboet werden? Het enige dat de politie nodig heeft is de nummerplaat, die zijn snel genoteerd hoor.

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#20 , 13 nov 2020 13:51

Mijn vader was net hier en hij zal de boete van €112 wel betalen.
Ben toevallig vanmorgen nog door die straat gereden(schat lengte straat +- 3km) en er stonden weer een 15tal auto's geparkeerd over de witte lijn. De reden dat zij dit doen is dat het fietspad nog vrij is voor eventuele fietsers en dat ook de weg nog breed genoeg is voor het passeren van eventuele vrachtwagens die anders over het fietspad aan de andere kant zouden moeten rijden indien men hier reglementair zou parkeren. Er is trouwens ook een aannemer aan het verbouwen die daar elke dag zo geparkeerd staat dus of die ook dagelijks een boete krijgt weet ik niet.
Het is van de mensen goed bedoeld om op die manier te parkeren(wagen iets veiliger op te stellen, fietsers en vrachtwagens plaats geven) maar de volgende keer zal mijn vader zijn auto gewoon in het midden van de openbare weg zetten zoals het hoort.
Als de vrachtwagens verplicht zouden worden om over het fietspad aan de andere kant te rijden wil dat zeggen dat de vrije doorgang niet gerespecteerd werd. Er moet steeds een vrije doorgang van 3 meter zijn. Als die 3 meter niet kan gerespecteerd worden mag er in die straat gewoonweg niet geparkeerd worden.

Benny01
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#21 , 13 nov 2020 14:58

Inderdaad, die dames zijn gewoon gepasseerd zonder iemand aan te spreken.
Als je er niet mag parkeren wordt het wel heel lastig om nog naar de bakker te gaan natuurlijk.

Ik veronderstel dat de dames elke dag een bepaald aantal boetes moeten uitschrijven en dan is het natuurlijk makkelijk want daar kan je elke dag 20 wagens gaan opschrijven.

lohabra
Berichten: 1015

#22 , 13 nov 2020 16:02

Dit draadje is al lang over z'n houdbaarheidsdatum heen.
Inderdaad, die dames zijn gewoon gepasseerd zonder iemand aan te spreken.
Dat zijn ze dan ook niet verplicht.
Als je er niet mag parkeren wordt het wel heel lastig om nog naar de bakker te gaan natuurlijk.
Ik zou je aanraden om daarvoor andere wegen te bewandelen.

Spreek de bevoegde schepen erover aan. Vraag hem of en hoe de gemeente kan voorzien in voldoende parkeergelegenheid voor zowel de bewoners als de kleine zelfstandigen.
Ik veronderstel dat de dames elke dag een bepaald aantal boetes moeten uitschrijven en dan is het natuurlijk makkelijk want daar kan je elke dag 20 wagens gaan opschrijven.
Goed dat je eerder al aangaf, dat je vader die boete wel zal betalen. Dit is namelijk nóg zo'n argument dat je in de rechtbank maar beter niet kan gebruiken.

Het feit dat verbalisanten een bepaalde overtreding wél beginnen te verbaliseren ipv nog langer te gedogen, heeft meestal wel een reden. Bijvoorbeeld fietsers die via de juiste wegen hun beklag hebben gedaan aangaande (fout)geparkeerde voertuigen op het fietspad daar. Of na de gemeenteraadsverkiezingen, een burgemeester van een andere politieke strekking die hier wél voor wil laten beteugelen ipv nog langer te gedogen. (lokale burgemeesters staan aan het hoofd van de lokale politiezone).
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#23 , 13 nov 2020 16:16



Ik veronderstel dat de dames elke dag een bepaald aantal boetes moeten uitschrijven en dan is het natuurlijk makkelijk want daar kan je elke dag 20 wagens gaan opschrijven.
Is zuivere " cafépraat "

JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#24 , 13 nov 2020 20:40

Tijd voor slotje.
Juiste antwoorden zijn gegeven en der rest is inderdaad cafépraat.
Mocht Benny01 denken dat het zo bij politie loopt dat hij daarvoor dan maar de nodige bewijzen op tafel legt bij de rechtbank.
JurecaBE moderator

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”