Snelheidsovertreding en toch rijden

Merveozdmr
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Snelheidsovertreding en toch rijden

#1 , 10 nov 2020 05:20

Tijdens de lockdown in maart heb ik snachts na mijn werk met mijn verloofde een papier afgegeven via de brievenbus . Vervolgens ben ik terug vertrokken om mijn verloofde af te zetten naar zijn huis. Het was een weg waar je 70 km/ uur mocht rijden waarbij ik 80 km/uur aan het rijden was. Er reed een auto voor mij maar hij reed heel traag. Ondertussen waren we in bebouwde kom. Omdat de auto zo traag reed en opeens na rechts ging waar hij zijn rechteraanwijzer ook op laatste moment gebruikte moest ik links uitwijken. Maar uit paniek heb ik mijn linkeraanwijzer niet gebruikt. Toen reed ik 100 km/ uur binnen de bebouwde kom. Er was een anomieme politiewagen achter mij en heeft mij staande tegenhouden. Ik kreeg een boete omdat het blijkbaar geen essentiële verplaatsing was + mijn rijbewijs was ingetrokken voor 15 dagen. Tijdens de lockdown mocht ook niemand naar buiten en ik kon niemand ook bereiken omdat het al heel laat was( ik werk in horeca en dat meestal lange en late uren). Ik had gevraagd of ze eventueel ons thuis konden afzetten en ze gaven mij lachend haha ga maar te voet. Toen ze vertrokken waren, had ik nog paar mensen gebeld maar niemand was bereikbaar. Uiteindelijk had ik besloten om een taxi te bellen maar zij waren ook gesloten door lockdown. Dus ik besloot om terug achter te stuur te gaan, na paar minuutjes hebben dezelfde politie mij weer tegengehouden. En hebben ze mijn wagen getakeld. Nu moet ik in januari verschijnen voor de politierechtbank. Wat kan ik verwachten? Ik werk in een horeca zaak en ben daar ook zaakvoerder. Ik ben de enige die daar rijbewijs heeft en alle inkopen voor de zaak doet. Houd men daar rekening mee? Kan ik nog een rijverbod krijgen en wat kan mijn boete zijn? Ik ben al maanden aan het stressen hierover..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1230

#2 , 10 nov 2020 08:22

- Welke snelheid is weerhouden in het PV? u heeft hiervan een kopie gekregen.
- heeft u de afgelopen drie jaar andere veroordelingen inzake verkeer opgelopen?

U heeft enkele zeer zware inbreuken begaan. 100 km/u in de bebouwde kom en dan de onmiddellijke intrekking naast u neerleggen. Zeker voor dat laatste is men in de rechtbank gevoelig. Dat komt weinig schuldbewust over. Ook de rest van je uitleg komt weinig schuldbewust over. Het lijkt me slim om op voorhand na te denken wat en hoe je uitleg gaat zijn bij de rechter.
Een rijverbod zal er komen. Eventueel kan u de gunst verkrijgen dat rijverbod enkel in het weekend uit te zitten.

LeenW
Berichten: 12840

#3 , 10 nov 2020 08:55

Als men over een rijverbod van maanden gaat spreken (wat men hier wel kan verwachten), zal er waarschijnlijk geen gunst worden uitgesproken. Best alvast uw leveranciers contacteren of ze ook leveren.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 10 nov 2020 09:11

Rijden terwijl uw rijbewijs net ingetrokken werd, dan moet je geen gunsten meer verwachten.

Eerder ettelijke maanden rijverval + herstelonderzoeken om rijbewijs terug te krijgen ...

Merveozdmr
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 nov 2020 11:34

In men pv hebben ze 110 km/ uur geschreven+ Dit is ook de eerste keer dat ik een zware overtreding ben begaan

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 10 nov 2020 17:00

Boete is tussen 10 en 500 € , maar juich nog niet, dat bedrag moet nog maal 8 (opdeciemen)
Dus 80 (not gonna happen) tot 4000 €


https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... /456-t4hs2

Art 29 § 3. Het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid bepaald in de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten wordt gestraft met een geldboete van 10 euro tot 500 euro.

De rechter houdt rekening met het aantal kilometer per uur waarmee de toegelaten maximumsnelheid wordt overschreden.

De volgende overtredingen worden bovendien gestraft met een verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar :

(...)
het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid met meer dan 30 kilometer per uur binnen een bebouwde kom, in een zone 30, schoolomgeving, erf of woonerf.

Wanneer de rechter het verval van het recht tot sturen niet uitspreekt, motiveert hij deze beslissing.



Rijden met ingetrokken rijbewijs kan celstraf opleveren, naast geldboete en verval van het recht op sturen

https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... /458-t4hs3

Art 30 § 3. Met gevangenisstraf van drie maanden tot twee jaar en met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro of met een van die straffen alleen, en met het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste drie maanden en ten hoogste vijf jaar of levenslang, wordt gestraft hij die een motorvoertuig bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op scholing terwijl zijn rijbewijs of het als zodanig geldende bewijs dat vereist is voor het besturen van dat voertuig of voor het begeleiden met het oog op scholing met toepassing van artikel 55 onmiddellijk is ingetrokken of terwijl de onmiddellijke intrekking met toepassing van artikel 55bis is verlengd.

Ook hier: x 8

1600 tot 16000€ boete ...

Rijverval is in dit geval dus al minstens 3 maanden
Voor 110 in bebouwde kom gaat daar ook nog wel wat bijkomen.


Reken op 6 maanden verval van het recht tot sturen ("rijverbod")
1600-2400 € boete mogelijk deels voorwaardelijk
Herstelexamens - waarschijnlijk alle 4 :
Theorie, praktijk, en psycho-medische tests om te zien of u mentaal wel geschikt bent om met een auto te rijden ...

Merveozdmr
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 nov 2020 21:32

6 maanden rijverbod?? Maar houd de rechter geen rekening dat het lockdown was? Want ik kon echt letterlijk niemand bereiken en de taxibedrijven waren ook allemaal gesloten. De politie had ook meegegeven dat niemand mij mocht ophalen want anders kreeg diegene die kwam ook een boete van 250 euro. Na die dag had ik mijn rijbewijs 2 weken niet, en heb ik ook helemaal niet gereden met de auto.

LeenW
Berichten: 12840

#8 , 10 nov 2020 21:35

De rechter zal eerder rekening houden met schuldinzicht, iets dat vooralsnog lijkt te ontbreken bij u. Rijden met ingetrokken rijbewijs is echt geen lachertje.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 11 nov 2020 11:46

6 maanden rijverbod??
Er is al minstens 3 maanden wettelijk verplicht door rijden tijdens intrekking
En dat is zonder 110 in bebouwde kom ...

Er wordt wel enige rekening gehouden met de 15 dagen intrekking
Maar houd de rechter geen rekening dat het lockdown was?
Waarschijnlijk wel:

Dat hospitaal capaciteit nodig was voor andere patiënten dan verkeersslachtoffers ...

Sirkii
Berichten: 5414

#10 , 11 nov 2020 17:33

Hoe ver was t te voet naar huis?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”