Aanhouding snelheidsovertreding

JessiVKT
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Aanhouding snelheidsovertreding

#1 , 09 nov 2020 12:07

Hallo iedereen,

Vanmorgen werd ik op de E19 aangehouden omdat ik te snel reed. De agenten hebben mij aan de kant gezet en gevraagd hoe snel ik reed (had over het algemeen 130-140 gereden maar kort opgetrokken tot 150 ook). Hierna heb ik mijn ID en rijbewijs gegeven en nam hij een foto van de auto(?) en zei hij dat ik verder mocht rijden. Nu ben ik iets of wat in de war omdat ik niet goed begrijp wat ik nu moet verwachten? Normaal gezien betaal je toch meteen de boete?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 09 nov 2020 17:08

Vanmorgen werd ik op de E19 aangehouden omdat ik te snel reed.
Je bent staande gehouden.

Als je aangehouden werd, had je in de cel gezeten ...
Nu ben ik iets of wat in de war omdat ik niet goed begrijp wat ik nu moet verwachten?
Een PV ...
Daarin zal staan wat de politie gemeten heeft (of Art 10.1.1° : onaangepaste snelheid )

Met wat geluk een overschrijvingsformulier
Met wat pech, dagvaarding politierechtbank

Normaal gezien betaal je toch meteen de boete?
Neen

Da's voor buitenlanders

Als Belgisch inwoner krijg je het PV en de rekening (of dagvaarding) thuis.

lohabra
Berichten: 1015

#3 , 10 nov 2020 10:35

Normaal gezien betaal je toch meteen de boete?
Neen

Da's voor buitenlanders

Als Belgisch inwoner krijg je het PV en de rekening (of dagvaarding) thuis.

Kàn wel degelijk ook voor landgenoten indien ter plaatse staande gehouden :

Klik >>> hier voor het Koninklijk besluit van 19 april 2014 betreffende de inning en de consignatie van een som bij de vaststelling van overtredingen inzake het wegverkeer, verschenen in het Belgisch Staatsblad 30 april 2014, versie in voege sinds 20 mei 2018.
Afdeling 2. — In geval van onderschepping van de overtreder

Art. 8. Voor de onmiddellijke inning van een som wordt gebruik gemaakt van genummerde formulieren, die zijn samengevoegd in genummerde boekjes en die overeenstemmen met het model van bijlage 2 bij het koninklijk besluit van 19 juli 2000 betreffende de inning en de consignatie van een som bij het vaststellen van sommige inbreuken inzake het vervoer over de weg.

Voor de toepassing van de procedure van inning mag dit formulier worden vervangen door een procesverbaal wanneer de som niet wordt geïnd op het ogenblik van de vaststelling van de overtreding.

Art. 9. De betaling kan op de volgende manieren gebeuren:

1. Betaling met bank- of kredietkaart via een mobiele betaalterminal.

De bevoegde persoon vult de stroken A, B en C van het formulier in, waarvan:
a) strook A binnen een termijn van vijf dagen wordt verzonden aan het openbaar ministerie bij de
bevoegde politierechtbank;
b) strook B aan het boekje gehecht blijft;
c) strook C aan de overtreder wordt overhandigd.

2. Betaling met overschrijving.

2.1. De bevoegde persoon vervult de formaliteiten bedoeld in 1.

2.2. Een verklarend document waarin de verschillende modaliteiten voor de betaling zijn opgenomen, wordt
aan de overtreder tegelijkertijd met strook C van het formulier overhandigd of wordt tegelijkertijd met of na
het afschrift van het proces-verbaal verstuurd.

2.3. De betaling met overschrijving wordt uitgevoerd binnen een termijn van tien dagen te rekenen vanaf de
in 2.2 bedoelde afgifte of de verzending van het document.

2.4. De datum van betaling door de bankinstelling dient als bewijs van de datum van betaling.

3. Betaling met bank- of kredietkaart op internet.

De minister bevoegd voor Justitie bepaalt de datum van inwerkingtreding en de praktische modaliteiten van
deze betalingswijze.

4. De betaling kan niet in geld gebeuren.

Art. 10. Wanneer een formulier overeenkomstig het model van bijlage 2 bij het koninklijk besluit van 19 juli
2000 betreffende de inning en de consignatie van een som bij het vaststellen van sommige inbreuken inzake
het vervoer over de weg, ongeldig moet worden gemaakt, stelt de agent, die er houder van is, het ongeldig
maken vast door middel van een gedagtekende en ondertekende vermelding op alle stroken van het
formulier.
Eénmaal betaald, vervalt in principe de verdere vervolging.

Wel opgelet : éénmaal betaald, sluit je als beklaagde zélf ook de gerechtsgang. Eénmaal betaald, kan je het PV dus niet langer betwisten.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 10 nov 2020 16:44

Kàn wel degelijk ook voor landgenoten indien ter plaatse staande gehouden :
Ik weet dat het kàn.
Eigenlijk is dàt de onmiddellijke inning ...
Voor zwaar vervoer gebeurt het ook.

Maar voor verkeersinbreuken door "gewone" in België wonende weggebruikers eigenlijk in geen jaren gehoord dat het gebeurt (niet hier, niet elders) .
Jij wel ?

Er zijn jàren geleden ook wat fratsen geweest dat vaststellers voor eigen rekening gingen schrijven ...

Tybo
Berichten: 145

#5 , 10 nov 2020 22:13

Maar voor verkeersinbreuken door "gewone" in België wonende weggebruikers eigenlijk in geen jaren gehoord dat het gebeurt (niet hier, niet elders) .
Jij wel ?
Wordt heel frequent toegepast.
Krijgen bij interceptie steeds de mogelijkheid om ofwel direct te betalen (enkel via bank-/kredietkaart) ofwel per overschrijving ...

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 nov 2020 10:35

Maar voor verkeersinbreuken door "gewone" in België wonende weggebruikers eigenlijk in geen jaren gehoord dat het gebeurt (niet hier, niet elders) .
Jij wel ?
Wordt heel frequent toegepast.
Krijgen bij interceptie steeds de mogelijkheid om ofwel direct te betalen (enkel via bank-/kredietkaart) ofwel per overschrijving ...
Klopt gedeeltelijk want niet alle politiezones/politieploegen op de baan zijn in het bezit van een betaalterminal.

lohabra
Berichten: 1015

#7 , 11 nov 2020 11:34

Maar voor verkeersinbreuken door "gewone" in België wonende weggebruikers eigenlijk in geen jaren gehoord dat het gebeurt (niet hier, niet elders) .
Jij wel ?
Jazeker. Is te zien in zowat élke aflevering van Luc Alloo bij de wegpolitie.
"Betaalt u hier ter plaatse, dan bent u er meteen vanaf. Of wilt u dat ik het PV opstuur ?"

Ik maak mij dan telkens de bedenking, of betrokkene wel goed beseft dat éénmaal betaald, er geen verweer meer mogelijk is.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 11 nov 2020 12:08

Jazeker. Is te zien in zowat élke aflevering van Luc Alloo bij de wegpolitie.
"Betaalt u hier ter plaatse, dan bent u er meteen vanaf. Of wilt u dat ik het PV opstuur ?"
'k Zal er dan toch eens naar moeten kijken :mrgreen:

Ik maak mij dan telkens de bedenking, of betrokkene wel goed beseft dat éénmaal betaald, er geen verweer meer mogelijk is.
Ongetwijfeld niet .

En dit is in tegenstelling tot buitenlanders die na betaling van een consignatie wel nog mogelijkheid tot verweer hebben ... een optie die Belgische inwoners niet eens krijgen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”