Fietspad of rijweg?

mava105
Topic Starter
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

Fietspad of rijweg?

#1 , 31 okt 2020 15:55

Deze voormiddag 2 jongeren van omstreeks 17 - 18 jaar gezien, de ene op een elektrische step en de andere op een elektrisch skateboard, beiden naast elkaar rijdend en gemoedelijk met elkaar aan het kletsen, en dat midden het drukke verkeer op een openbare weg, terwijl pal ernaast een fietspad van 2 meter breed lag. Mogen die op de rijweg rijden of horen die op het fietspad?
Toen ik hun naar het fietspad verwees, kreeg ik een boel verwijten over mij heen, en dat ik de wegcode niet kende. Wie had er gelijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 01 nov 2020 13:02

Indien sneller dan stapvoets zijn dat fietsers
Dan moeten ze ook een verplicht fietspad volgen als dat er is

Reclame

lohabra
Berichten: 1015

#4 , 03 nov 2020 11:37

Deze voormiddag 2 jongeren van omstreeks 17 - 18 jaar gezien, de ene op een elektrische step en de andere op een elektrisch skateboard, beiden naast elkaar rijdend en gemoedelijk met elkaar aan het kletsen, en dat midden het drukke verkeer op een openbare weg, terwijl pal ernaast een fietspad van 2 meter breed lag. Mogen die op de rijweg rijden of horen die op het fietspad?
Toen ik hun naar het fietspad verwees, kreeg ik een boel verwijten over mij heen, en dat ik de wegcode niet kende. Wie had er gelijk?
Hoe snel verplaatsten zij zich ?

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 07-art7bis

Kortom ,

indien niet sneller dan stapvoets ==> zelfde rechten en plichten als een voetganger.
indien wél sneller dan stapvoets ==> zelfde rechten en plichten als een fietser.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Issued
Berichten: 1227

#5 , 03 nov 2020 22:21

En de grote hamvraag is "hoe snel is stapvoets?".
Altijd leuk als ze termen gebruiken in de wetgeving die ze niet definiëren.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”