Stilstaan in straat met enkele rijrichting.

asterx1
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Stilstaan in straat met enkele rijrichting.

#1 , 30 okt 2020 18:16

Beste forumleden,

Hopend dat ik via deze weg min of meer een richting krijg van welk ik aanvangen moet met volgende escalerende situatie;

Ik kreeg het deze namiddag om 15.30 aan een schoolpoort te Ekeren een dispuut betreffende de wetgeving met 2 stadswachten van de stad Antwerpen.
Dit omwille dat ik mijn wagen aan de meest linkse zijde van de 1 rijvak enkelrichtingsstraat tot stilstand bracht, uitstapte en de boekentassen van mijn kinderen in de koffer stak, mijn 2 kinderen liet instappen om vervolgens mijn weg verder te zetten. Tijdens het inladen van de boekentassen kwam 1 der stadswachten met hoe asociaal ze het wel vond dat ik mijn wagen daar tot stilstand bracht. Ik vertel haar dat ik wel degelijk mijn wagen tot stilstand mag brengen volgens de wegcode, daar ik personen liet instappen, boekentassen inladen en dit niet langer dan de tijd noodzakelijk. De droge opmerking van "de wet doet er nu niet toe" werd al snel gegeven, waarop ik mijn auto instapte klaar mijn weg te vervolgen in het oog kreeg dat mevrouw mijn nummerplaat noteerde. Ik parkeerde mijn wagen dan maar verderop op een inmiddels vrijgekomen parkeerplaats om hier even over te kunnen praten, maar werd vrij snel duidelijk gemaakt dat als het me niet aanstond, ik de politiediensten maar moest bellen. Men vond het asociaal en ik zou de gevolgen hiervan wel ondervinden. 1 Stadswacht verwijderde vrijwel onmiddellijk zijn identificatiekaart, waarom de andere vrouw steevast haar rug naar me toekeerde als ik haar toch probeerde aan te spreken. Gedwongen om toch maar iets of wat als bewijs te hebben, heb ik dan maar mijn gsm bovengehaald en haar gedrag een 10tal seconden gefilmd, niet dat ik daarmee wat wil doen maar het toont wel de attitude van de stadswacht aan.

Eenmaal thuis bezinkt dit een beetje, ennu dus twijfel of ik daar nu mag stilstaan of niet.
In juni ben ik naar de politie zelf gestapt omwille van enkele ouders die meerdere dagen tot enkele cm's voor mijn auto gingen staan om te verhinderen dat ik voor iemand zijn garagepoort ging stilstaan om bovenstaande handelingen te kunnen uitvoeren waarop de agente dat ik het ergens zelf maar zocht, en me dan maar zei dat ik op de straat moest gaan staat om de goede vrede te bewaren. Hiervan werd enkel een melding geregistreerd, geen pv.

Link streetview: https://www.google.be/maps/@51.2778167, ... 312!8i6656


Ik vond zelf
Artikel 23. Stilstaan en parkeren

23.1. Elk stilstaand of geparkeerd voertuig moet worden opgesteld :

1° Rechts ten opzichte van zijn rijrichting

Indien het een rijbaan is met éénrichtingsverkeer, mag het evenwel langs de ene of langs de andere kant opgesteld worden.

2° Buiten de rijbaan op de gelijkgrondse berm of, buiten de bebouwde kommen, op eender welke berm.

Indien het een berm betreft die de voetgangers moeten volgen, moet langs de buitenkant van de openbare weg een begaanbare strook van ten minste 1,50 meter breed vrijgelaten worden.

Indien de berm niet breed genoeg is, moet het voertuig gedeeltelijk op de berm en gedeeltelijk op de rijbaan opgesteld worden.

Indien er geen bruikbare berm is, moet het voertuig op de rijbaan opgesteld worden.

23.2. Elk voertuig dat volledig of ten dele op de rijbaan opgesteld is, moet geplaatst worden :

1° zover mogelijk van de aslijn van de rijbaan;

2° evenwijdig met de rand van de rijbaan, behoudens bijzondere plaatsaanleg;

3° in één enkele file.

Iemand die me wat kan verduidelijken of ik in de fout ging of niet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38603

#2 , 30 okt 2020 21:37

Als ik me niet vergis staat er een fig E3 in het begin van de Alfons Jeurissenstraat aan de linkerkant van die straat (aan bakkerij Bossuyt). Aan de rechterkant zijn er aangegeven parkeerplaatsen met hoekjes.
Er staan links aan de school zelfs paaltjes om het moeilijk te maken om vlak tegen de omheining te gaan staan trottoir.
Persoonlijk zou ik schrijven dat u links niet mag staan want u staat op de rijbaan terwijl er een rechts een parkeerstrook is.
Totale breedte van de rijbaan is daar redelijk smal als mik mij nog goed herinner en na de heraanleg zeker niet verbreed.

jef007
Berichten: 1683

#3 , 31 okt 2020 11:24

zijn de stadswachten hier wel bevoegd?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 31 okt 2020 12:21

Als ik me niet vergis staat er een fig E3 in het begin van de Alfons Jeurissenstraat aan de linkerkant van die straat (aan bakkerij Bossuyt)
Geldt op woensdag, 5 tot 15 uur

. Aan de rechterkant zijn er aangegeven parkeerplaatsen met hoekjes.
Gelden enkel in een parkeerzone
Dit is geen parkeerzone ...

Persoonlijk zou ik schrijven dat u links niet mag staan want u staat op de rijbaan terwijl er een rechts een parkeerstrook is.
Als men naast een reeds geparkeerd voertuig staat is dat
- of in dubbele file
- of niet op de aanwezige berm (ook al is die dan al ingenomen)

Het éne is verboden, het andere verplicht ...

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 31 okt 2020 12:28

Je mag daar niet stil staan naast andere voertuigen:

Er is een gelijkgrondse berm, dus moet je die gebruiken.
Stilstaan & parkeren in dubbele file is verboden.

Je haalde die wetgeving zelf al aan


Als je niet naast andere voertuigen stond, had je dus rechts kunnen (lees: moeten) gaan stil staan.
Voor de garages bvb

Dat is niet enkel toegelaten, het is in deze situatie verplicht als u er wil stil staan.


In geval van verkeersagressie door straatvigilantes die wegcode niet blijken te kennen, belt u 101

Kwaadwillige belemmering verkeer, Art 406 SWB
Staat celstraf op ...

Orran
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 okt 2020 21:51

zijn de stadswachten hier wel bevoegd?
Sowieso. Gemeenschapswachten hebben een sensibiliserende taak betreffende foutparkeren, artikel 3. §1. 3° van de wet van 15 mei 2007. Als ze vaststeller zijn, zijn ze bevoegd onder artikel 3. §1. 4°/de GAS-wet en mogen ze vastellingen opmaken.
Art. 3.(§ 1.) [1 De personen die behoren tot de dienst gemeenschapswachten zijn]1 belast met veiligheids- en preventieopdrachten, gericht op het verhogen van het veiligheidsgevoel van de burgers en het voorkomen van openbare overlast en criminaliteit door middel van een of meerdere van de volgende activiteiten : <W 2008-07-24/35, art. 148, 1°, 002; Inwerkingtreding : 17-08-2008>
1° het sensibiliseren van het publiek aangaande de veiligheid en de criminaliteitspreventie;
2° het informeren van de burgers om het veiligheidsgevoel te verzekeren en het informeren en signaleren aan de bevoegde diensten van problemen op het vlak van veiligheid, milieu en het wegennet;
3° het informeren van automobilisten over het hinderlijk of gevaarlijk karakter van verkeerd parkeren en hen sensibiliseren met betrekking tot het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het correct gebruik van de openbare weg, alsook het helpen van kinderen, scholieren, gehandicapten en ouderen bij het veilig oversteken;
4° [2 zonder afbreuk te doen aan artikel 21, § 1, 1°, van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, het vaststellen van inbreuken op gemeentelijke reglementen en verordeningen in het kader van de dezelfde wet, voor zover het gaat om inbreuken die uitsluitend het voorwerp kunnen uitmaken van administratieve sancties, of inbreuken als bedoeld in artikel 3, 3°, van voormelde wet;]2
[2 4° /1 voor wat betreft vaststellingen van inbreuken op het stilstaan en parkeren dienen deze personen te voldoen aan de minimumvoorwaarden als bedoeld in artikel 21 § 1, 1°, van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.]2
5° het uitoefenen van toezicht op personen met het oog op het verzekeren van de veiligheid bij evenementen georganiseerd door de overheid.
[1 6° de ontradende aanwezigheid ter preventie van conflicten tussen personen, met inbegrip van de geweldloze tussenkomst bij vaststelling van verbale conflicten tussen personen;
7° het begeleiden van schoolgaande kinderen die zich in groep, te voet of per fiets, van thuis naar hun school begeven en omgekeerd.]1
§ 2. [1 De gemeenteraad of de gemeenteraden van de organiserende gemeente of van de organiserende gemeenten kan of kunnen de gemeenschapswachten-vaststellers tevens belasten met het verrichten van de vaststellingen die uitsluitend beperkt worden tot de onmiddellijk waarneembare toestand van goederen die de gemeente het recht geeft een belasting of een retributie te heffen.]1

asterx1
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 okt 2020 23:25

Je mag daar niet stil staan naast andere voertuigen:


Je haalde die wetgeving zelf al aan


Als je niet naast andere voertuigen stond, had je dus rechts kunnen (lees: moeten) gaan stil staan.
Voor de garages bvb

Dat is niet enkel toegelaten, het is in deze situatie verplicht als u er wil stil staan.
U kan het nooit raden, maar eind vorig schooljaar ben ik reeds naar de politie gestapt die net om de hoek een kantoor heeft doordat sommige ouders opzettelijk voor mijn wagen begonnen te gaan staan toen ik me daarop wilde begeven om mijn passagiers & boekentassen in de auto te plaatsen. Een bewoner van 1 van die panden staat vrijwel elke morgen aan zijn raam te roepen op mensen die zich voor de poort plaatsen, ik heb de politiediensten hier de dashcamera beelden getoond en het enigste antwoord dat ik van de vrouwelijke agente kreeg was dat ik het zelf uitlokte door voor iemands garagepoort te gaan staan, desondanks ze de wegcode wel zelf bevestigde dat ik niets verkeerds deed. Een PV wou ze niet opmaken, want er was niets strafbaars gebeurt volgens haar, een mannelijke agent bevestigde dit dat men hiervoor geen pv kon opmaken. Dus na veel gediscussieer hebben ze alsnog een melding willen opmaken waarvan ik een kopie gekregen heb. Er werd me aangeraden door de betrokken agenten toen dat ik me dan maar even voor de schoolpoort moest plaatsen om de vrede te bewaren.

In het verleden heb ik dit meermaals gedaan terwijl er achter mij zich een politievoertuig stond, en ik heb hiervan nooit een opmerking gekregen.
Tot nu deze stadswacht plots vrij arrogant kwam afgewandeld. Dit staat eveneens op dashcamera. Het geluid is moeilijk te onderscheiden doordat het geluid van de radio alles overstemt.

Ik ben niemand die zaken uitlokt, maar enkel gebruik wil maken van infrastructuur zolang dit valt in het wettelijke kader. Doch hier ben ik blijkbaar toch de mist ingegaan, mede door de "goede raad" van de lokale politieploeg.

Wat mij vooral stoorde aan de stadswachten was dat er ook een vrouw die zich voordeed als een bezorgde burger zich continu kwam moeien in het gesprek, zich meermaals binnen de 1.5 meter kwam, en zich op de laatste momenten niet kon beheersen om toch haar handen op mijn schouders te plaatsen.
Er werd op niet ingegaan op mijn vraag deze vrouw buiten het gesprek te houden, integendeel, de vrouwelijke stadswacht vond dat ik haar denigreerde door zulks te vragen....

Ik vrees een eventueel volgende boete te kunnen betalen.

Dank aan allen die zich de tijd namen om een mij van antwoord te voorzien.

Dit zal zonder twijfel nog een update krijgen daar ik gebruik zal maken van de plaatsen voor die garagepoort.

Issued
Berichten: 1231

#8 , 01 nov 2020 05:28

Even voor de zekerheid. Uw kinderen staan dus op de stoep te wachten, juist? Want stilstaan is letterlijk enkel instappen/uitstappen en laden of lossen, dus niet brengen tot aan de schoolpoort of daar gaan halen, want dan parkeer je.
PS je kan ook altijd gebruik maken van 1 van de 2 parkings bij de kerk en dan 100 á 200 meter stappen. Zo los ik dergelijke situaties op. Bezorgt me een hoop minder stress.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 01 nov 2020 13:07

zijn de stadswachten hier wel bevoegd?
Sowieso. Gemeenschapswachten hebben een sensibiliserende taak betreffende foutparkeren, artikel 3. §1. 3° van de wet van 15 mei 2007. Als ze vaststeller zijn, zijn ze bevoegd onder artikel 3. §1. 4°/de GAS-wet en mogen ze vastellingen opmaken.
Dat is net het punt: ALS ze vaststeller zijn
Dat is vaak niet zo, en verschilt per gemeente

Orran
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 nov 2020 12:53

zijn de stadswachten hier wel bevoegd?
Sowieso. Gemeenschapswachten hebben een sensibiliserende taak betreffende foutparkeren, artikel 3. §1. 3° van de wet van 15 mei 2007. Als ze vaststeller zijn, zijn ze bevoegd onder artikel 3. §1. 4°/de GAS-wet en mogen ze vastellingen opmaken.
Dat is net het punt: ALS ze vaststeller zijn
Dat is vaak niet zo, en verschilt per gemeente
Natuurlijk. Ik wou vooral de nadruk leggen dat zelfs als ze geen vaststeller waren, ze wel 'bevoegd' zijn in dat het een expliciete taak is om hierin puur sensibiliserend op te treden.

Antwerpen heeft volgens hun website (waar ze voor één of andere reden een andere term in het leven roepen voor de functie) zowel gewone gemeenschapswachten als vaststellers. Het zal dus afhangen of TS de armband (en of deze ook effectief gedragen werd) gezien heeft om te weten of het effectief een vaststeller was of niet ; https://www.antwerpen.be/info/5c4b2ade3 ... oezichters

jef007
Berichten: 1683

#11 , 02 nov 2020 15:01

alles kan even bezinken, de school is 2 weken dicht

asterx1
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#12 , 02 nov 2020 16:59

Antwerpen heeft volgens hun website (waar ze voor één of andere reden een andere term in het leven roepen voor de functie) zowel gewone gemeenschapswachten als vaststellers. Het zal dus afhangen of TS de armband (en of deze ook effectief gedragen werd) gezien heeft om te weten of het effectief een vaststeller was of niet ; https://www.antwerpen.be/info/5c4b2ade3 ... oezichters
Ik heb dit zowel als op dashcamera beelden als op een klein filmpje van 10 seconden gemaakt met een gsm waaruit geen van beide dit op de arm of borst droeg.
Na hetgeen ik hierboven in het topic las, heeft de dame wel gelijk dat ze me aanmaande om daar niet stil te staan.

Om even te reageren op voorgaande of mijn kinderen wel aan de poort stonden, is dit inderdaad zo, ik ben niet tot aan de schoolpoort gestapt.

Nog een bijkomstige vraag voor de forumleden, stel dat je komt aanrijden, en terug hoogte van garagenummers 4 & 6, indien daar enkele ouders op staan te wachten tot men de schoolpoorten opent, moeten deze dan de baan vrijmaken indien er iemand op deze vakken wil gaan stilstaan om onmiddellijk te gaan laden & lossen?

Jef007; Je hebt gelijk en het zal misschien wel bezinken, althans bij mij toch. Helaas leert het verleden waar er meer dan 10 weken bezinningstijd tussen zat, er nadien toch nog bepaalde ouders & buurtbewoner er alles aan doen om situaties als deze volledig te doen ontsporen. Ik hou dan ook alles chronologisch bij en zal hiervoor nogmaals een melding maken. Ik zie dit echt uit de hand lopen met der tijd.

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#13 , 02 nov 2020 17:14

Begint stilletjes aan duidelijk te worden dat hier veel meer aan de hand is. Denk dat er hier 3 partijen zijn.
1. De bewoners die de overlast van de auto's die hun kinderen komen afhalen aan de school meer dan moe zijn.
2.De ouders die de moeite doen om hun auto verderop te gaan parkeren en te voet naar de school komen om hun kinderen op te halen en dan met lede ogen moeten aanzien dat er anderen alle vrije ruimte opeisen om toch maar zo dicht als mogelijk bij de school te kunnen staan.
3. Diegene die zich van niets of niemand aantrekken en kost wat kost zo dicht mogelijk bij de schoolpoort willen stilstaan met hun auto.

De aanwezigheid van gemeenschapswachten geeft ook duidelijk aan dat er " problemen " zijn.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 03 nov 2020 16:18

Nog een bijkomstige vraag voor de forumleden, stel dat je komt aanrijden, en terug hoogte van garagenummers 4 & 6, indien daar enkele ouders op staan te wachten tot men de schoolpoorten opent, moeten deze dan de baan vrijmaken indien er iemand op deze vakken wil gaan stilstaan om onmiddellijk te gaan laden & lossen?
Het is geen (rij)"baan"
Het is een verharde, gelijkgrondse berm

Er is een trottoir, al is dat weinig duidelijk door de zoveelste vage heraanleg, dus de voetgangers horen dat trottoir te volgen

Zij mogen u in elk geval niet hinderen om te gaan stilstaan waar u dat wettelijk moet

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”