regels op invoegstroken

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

regels op invoegstroken

#1 , 30 okt 2020 12:17

Graag wat uitleg van degenen die de wegcode beter kennen dan ik.

Stel dat er een aantal voertuigen op een invoegstrook rijden in een file. Moet je de volgorde van de voertuigen respecteren tot iedereen die vóór jou rijdt, zich heeft ingevoegd of mag je je wel invoegen zelfs als er iemand voor jou nog op de invoegstrook rijdt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3795

#2 , 30 okt 2020 12:32

Met een invoegstrook bedoel je allicht de oprit van een snelweg, al dan niet komende van een andere snelweg.

De wagens op de invoegstrook hebben geen voorrang, en dit wordt vaak nog benadrukt met het verkeersbord B1.
Ritsen is niet van toepassing.

Invoegen mag perfect voor het einde, als er nog andere op de strook rijden (ik laat in het midden of dit aan te raden is).

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 30 okt 2020 13:40

Wel nadat de volle witte lijn een onderbroken witte lijn is geworden. U hebt invoegend GEEN voorrang !!!!

Reclame

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

#4 , 30 okt 2020 14:57

Met een invoegstrook bedoel je allicht de oprit van een snelweg, al dan niet komende van een andere snelweg.

De wagens op de invoegstrook hebben geen voorrang, en dit wordt vaak nog benadrukt met het verkeersbord B1.
Ritsen is niet van toepassing.

Invoegen mag perfect voor het einde, als er nog andere op de strook rijden (ik laat in het midden of dit aan te raden is).
Niet alleen op snelwegen hoor! Over ritsen wist ik wel dat de neuwe wet niet van toepassing is op snelwegen. De concrete situatie waaraan ik denk, is als je klaar bent om je in te voegen in de eerste rijstrook - omdat deze in je spiegeltje vrij lijkt - maar opeens wordt die strook bezet door een voertuig dat achter jou reed op de invoegstrook en je zo "inhaalt". Het kan wel gevaarlijk worden...

Franciscus
Berichten: 38602

#5 , 30 okt 2020 21:47

Wie een autosnelweg via de invoegstrook oprijdt, moet voorrang verlenen aan de bestuurders die reeds op de autosnelweg rijden. Om het invoegen vlotter te laten verlopen, mogen de bestuurders op de rechterrijstrook, vrijwillig naar links uitwijken, op voorwaarde dat ze daarbij zelf geen andere weggebruikers hinderen. Tip examen Wie net een voertuig heeft ingehaald, mag nog even op de linkerrijstrook blijven rijden, zodat bestuurders gemakkelijk kunnen invoegen. Dit is hoffelijk rijgedrag. NIET ritsen Wie een autosnelweg via de aanloopstrook oprijdt, moet de richtingaanwijzer aanzetten en voorrang verlenen aan de bestuurders die reeds op de autosnelweg rijden. Dit wil meteen ook zeggen dat bij druk verkeer op de invoegstrook er NIET GERITST wordt.

Bron: Gratis Rijbewijs Online - https://www.gratisrijbewijsonline.be/th ... pechstrook

Blaatpraat
Berichten: 3795

#6 , 30 okt 2020 22:17

Met een invoegstrook bedoel je allicht de oprit van een snelweg, al dan niet komende van een andere snelweg.

De wagens op de invoegstrook hebben geen voorrang, en dit wordt vaak nog benadrukt met het verkeersbord B1.
Ritsen is niet van toepassing.

Invoegen mag perfect voor het einde, als er nog andere op de strook rijden (ik laat in het midden of dit aan te raden is).
Niet alleen op snelwegen hoor! Over ritsen wist ik wel dat de neuwe wet niet van toepassing is op snelwegen. De concrete situatie waaraan ik denk, is als je klaar bent om je in te voegen in de eerste rijstrook - omdat deze in je spiegeltje vrij lijkt - maar opeens wordt die strook bezet door een voertuig dat achter jou reed op de invoegstrook en je zo "inhaalt". Het kan wel gevaarlijk worden...
Dan is die persoon die je inhaalt correct bezig.
Altijd goed kijken, en blijven kijken naar alle richtingen (wat niet eenvoudig is).

Een beetje van hetzelfde kaliber:
Als je wilt links afslaan (naar een oprit bijvoorbeeld, of naar een straat als er op dat kruispunt geen voorrang van rechts is), en iemand beslist om je in te halen, heeft diegene die jou aan het inhalen is voorrang.

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

#7 , 31 okt 2020 09:47

Met een invoegstrook bedoel je allicht de oprit van een snelweg, al dan niet komende van een andere snelweg.

De wagens op de invoegstrook hebben geen voorrang, en dit wordt vaak nog benadrukt met het verkeersbord B1.
Ritsen is niet van toepassing.

Invoegen mag perfect voor het einde, als er nog andere op de strook rijden (ik laat in het midden of dit aan te raden is).
Niet alleen op snelwegen hoor! Over ritsen wist ik wel dat de neuwe wet niet van toepassing is op snelwegen. De concrete situatie waaraan ik denk, is als je klaar bent om je in te voegen in de eerste rijstrook - omdat deze in je spiegeltje vrij lijkt - maar opeens wordt die strook bezet door een voertuig dat achter jou reed op de invoegstrook en je zo "inhaalt". Het kan wel gevaarlijk worden...
Dan is die persoon die je inhaalt correct bezig.
Altijd goed kijken, en blijven kijken naar alle richtingen (wat niet eenvoudig is).

:shock:
Op die manier blokkeert die "slimme" persoon die je inhaalt de rechterrijstrook, waardoor je je mogelijk niet meer kan invoegen.

Blaatpraat
Berichten: 3795

#8 , 31 okt 2020 10:42



Niet alleen op snelwegen hoor! Over ritsen wist ik wel dat de neuwe wet niet van toepassing is op snelwegen. De concrete situatie waaraan ik denk, is als je klaar bent om je in te voegen in de eerste rijstrook - omdat deze in je spiegeltje vrij lijkt - maar opeens wordt die strook bezet door een voertuig dat achter jou reed op de invoegstrook en je zo "inhaalt". Het kan wel gevaarlijk worden...
Dan is die persoon die je inhaalt correct bezig.
Altijd goed kijken, en blijven kijken naar alle richtingen (wat niet eenvoudig is).

:shock:
Op die manier blokkeert die "slimme" persoon die je inhaalt de rechterrijstrook, waardoor je je mogelijk niet meer kan invoegen.
Wat niet verboden is.
En als je niet kan invoegen, moet je stoppen op de invoegstrook (ja, zelfs op snelwegen) en wachten.

Voor de duidelijkheid: ik spreek hier niet over hoffelijk zijn hé.

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#9 , 31 okt 2020 13:47

Die " slimme " weggebruiker doet niets verkeerd als hij de autosnelweg opgereden is van zodra de witte streep aan zijn kant onderbroken is. Het feit dat u dan a.h.w. geblokkeerd zit kan er misschien op wijze dat u te ver op de invoegstrook bent doorgereden en onvoldoende vlug hebt geanticipeerd ( o.a. door snelheid te maken ) op een vrije ruime om in te voegen wat de weggebruiker die aanvankelijk achter u reed wel deed. Nog al te veel denken weggebruikers dat ze moeten doorrijden dat waar de doorlopende streep stopt maar niets is minder waar. Als er rechts van de doorlopende streep een onderbroken streep is getrokken mag je deze overschrijden om je vanaf de invoegstrook naar het rechtervak van de autosnel te begeven uiteraard mits naleving van de voorrangregels.

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

#10 , 31 okt 2020 20:22

Die " slimme " weggebruiker doet niets verkeerd als hij de autosnelweg opgereden is van zodra de witte streep aan zijn kant onderbroken is. Het feit dat u dan a.h.w. geblokkeerd zit kan er misschien op wijze dat u te ver op de invoegstrook bent doorgereden en onvoldoende vlug hebt geanticipeerd ( o.a. door snelheid te maken ) op een vrije ruime om in te voegen wat de weggebruiker die aanvankelijk achter u reed wel deed. Nog al te veel denken weggebruikers dat ze moeten doorrijden dat waar de doorlopende streep stopt maar niets is minder waar.
Ik weet perfect dat invoegstroken juist bedoeld zijn om snelheid te maken en zich zo vlot mogelijk in te voegen. Maar als er andere voertuigen voor jou zich nog niet hebben ingevoed en je b.v. naast een vrachtwagen gaat rijden (= noch vooran noch linksaan heb je ruimte om je in te voegen) vind ik het gewoon uit gezond verstand ongepast dat degene die achter jou rijdt, je invoegmanoeuvre verder hindert door je in te halen. Hij zou het best ook op zijn beurt moeten wachten.

Heel rare regel in ieder geval...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”