Riskeer ik of mijn vriend een boete op basis van dashcam beelden

Machine
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Re: Riskeer ik of mijn vriend een boete op basis van dashcam beelden

#16 , 26 okt 2020 21:36

Of laat het me anders verwoorden:
1) Ik ben getuige van een éénzijdig verkeersongeval met stoffelijke en menselijke schade.
2) De politie vraagt mijn SD kaart om te zien hoe het ongeval is gebeurd.
3) Op deze SD kaart staat er op dat ik een verkeersovertreding heb begaan.

Kan de politie mij beboeten op basis van die beelden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#17 , 27 okt 2020 07:16

Dit is verstaanbaar, maar mag dit in kwestie dan wel? Mag de politie een verkeersboete opstellen op basis van niet gereglementeerde camerabeelden die ze zien die niet relevant zijn aan hetgeen dat ze gaan onderzoeken?
Politie zal geen "verkeersboete" opstellen, maar een PV met hun bevindingen:

Wat er aan het licht kwam tijdens hun onderzoek naar ongeval zus en zo, bij bestudering dashcam.
En stuurt dat naar Parket

In het kort: Mag de politie een verkeersovertreding vaststellen door deze niet in levende lijve te zien?
Ja
Politie stelt in zo'n geval immers geen PV op dat ze dat gezien hebben
Wel hoe ze dat te weten kwamen + bewijsmateriaal dat men er voor heeft

Machine
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#18 , 27 okt 2020 09:07

@inzuma, bedankt voor de hulpzame antwoorden.
Dan nog staat mijn nummerplaat niet zichtbaar op de video. Dan zijn ze toch niet veel met die beelden? Of hebben ze al genoeg met mijn gegevens die ze als getuige hebben opgeschreven?

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#19 , 27 okt 2020 09:11

Hebben ze nog eens extra debeelden van uw nummerplaat nodig? U hebt zelf de kaart uit uw dashcam gehaald, in hun bijzijn...
En uw identiteit hebben ze bij die gelegenheid ook vastgesteld?

Machine
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#20 , 27 okt 2020 09:23

@bosprocureur: identiteit mbt tot contactgegevens (email en naam) hebben ze inderdaad opgeschreven. Inderdaad zelf de kaart uit dashcam gehaald om hun te helpen met het onderzoek. Waarschijnlijk hielp ik mezelf ook, maar dan wel in de problemen.

bosprocureur
Berichten: 6853

#21 , 27 okt 2020 09:38

Dat laatste, uzelf in de problemen helpen, gebeurde wel in de tijd voor het ongeval, vrees ik :)

Machine
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#22 , 27 okt 2020 09:50

Dat laatste, uzelf in de problemen helpen, gebeurde wel in de tijd voor het ongeval, vrees ik :)
Klopt :( ja had het ongeval nooit gebeurd moesten we ons nergens zorgen om gemaakt hebben. Maar wat gebeurd is is gebeurd en wie zijn gat brand moet op de blaren zitten zeggen ze dan. Spannend afwachten of ik nog iets zal horen van de politie

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#23 , 27 okt 2020 18:06

Dan nog staat mijn nummerplaat niet zichtbaar op de video. Dan zijn ze toch niet veel met die beelden? Of hebben ze al genoeg met mijn gegevens die ze als getuige hebben opgeschreven?
Politie weet toch uit wiens auto ze de dashcambeelden gehaald hebben :?:

U kan geluk hebben dat de beelden - aka het bewijsmateriaal - zoals u zegt "bewerkt" zijn ...

Machine
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#24 , 06 nov 2020 16:01

Uiteindelijk zijn we 2 weken verder en heb ik nog steeds geen tegenbericht mogen ontvangen wanneer ik mijn SD kaart terug mag komen afhalen, of een evt. uitnodiging tot verhoor of boete. We wachten verder af.

Franciscus
Berichten: 38590

#25 , 06 nov 2020 19:43

Vermoedelijk is de SD kaart neergelegd als bewijsstuk ter griffie parket politierechtbank.
En dus beslist de politie niet meer ( kunnen dat wettelijk trouwens ook niet).

Machine
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#26 , 23 nov 2020 15:35

We zijn nu nog eens 2 weken verder en nog steeds geen bericht terug ontvangen.
Ik vermoed dat ze de SD kaart eerder kwijtgeraakt hebben of voor eigen gebruik hebben meegenomen. (my loss) Ik verwacht in ieder geval geen tegenbericht meer van onze mannen in blauw.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#27 , 23 nov 2020 18:03

We zijn nu nog eens 2 weken verder en nog steeds geen bericht terug ontvangen.
Ik vermoed dat ze de SD kaart eerder kwijtgeraakt hebben of voor eigen gebruik hebben meegenomen. (my loss) Ik verwacht in ieder geval geen tegenbericht meer van onze mannen in blauw.
het kan maanden (of langer) duren voor ge iets terug krijgt, zeker als het als bewijs dient

antwoord zal wel komen, maar dat kan langer duren dan een maand, het is immers het Belgisch gerecht

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#28 , 23 nov 2020 20:21

Als het ooit terugkomt ...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#29 , 05 dec 2020 16:21

La Dexters staat -alweer- voor de politierechter ... deels op basis van haar eigen dashcambeelden :!:

Het kan dus zeker

https://www.hln.be/olen/vier-keer-door- ... ~a4376b00/

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”