LEZ

LEZ

Guido123#
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

LEZ

#1 , 22 okt 2020 23:24

Mijn partner heeft mij op een bepaald ogenblik afgezet aan St Augustinus Ziekenhuis te Wilrijk.
Op terugweg naar Noorden van Antwerpen mist ze de oprit R1 (Ring) richting Breda. Ze rijdt vervolgens rechtdoor op de Gérard Legrellelaan met de bedoeling aan de binnensingel terug te keren. Net voor het kruispunt met de Desquinelei, staat er echter een aanwijzingsbord LEZ. Het bord zegt duidelijk dat je rechtdoor (Karel Oomstraat) de LEZ binnenrijdt. Links en rechts zijn volgens het bord duidelijk GEEN LEZ. Bijgevolg kan ze dan ook evengoed rechtsaf gaan. Verbijstering alom. Na een twintigtal meter staat daar niettegenstaande hiervoor omschreven dudelijk aanwijzingsbord, toch een bord LEZ net voor je vijftig meter verder de tunnel inrijdt. Niemand die niet met de situatie vertrouwd is, kan dan nog veilig uitwijken naar die ene rijstrook aan de rechterzijde die inderdaad geen LEZ is. Het eerste verkeersbord is niet correct en uitermate misleidend. Iedereen loopt in die val. Het lijken wel maffiapraktijken die al heel wat euros moeten opgebracht hebben. Ofwel is er een LEZ ofwel is er geen. Beboetingsambtenaar met enige ballen aan het lijf zouden zeggen dat dit niet correct is en dan ook niet overgaan tot inning. Dat zit er uiteraard niet in.......

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 22 okt 2020 23:51

Zulke straffe termen kan u beter niet gebruiken als u zelf in fout bent, dat komt een beetje belachelijk over. Desguinlei is daar geen LEZ, uw partner had naar rechts moeten rijden in plaats van in de tunnel (dus weg van de Singel) en dan was het geen overtreding geweest. Als de verkeersborden op Google Maps kloppen, staat dit bord meteen na het kruispunt opgesteld.

Staat hier vrij goed uitgelegd met kaart:

https://www.vivium.be/documents/2559811 ... 4a0de0468a

Guido123#
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 okt 2020 11:40

Daar gaat het niet over. Het verkeersbord op de Gérard Legrellelaanlaan zegt dat er sowieso geen LEZ is. Zoals u zelf aanhaalde is er wel degelijk een LEZ bij het rechtsafslaan. Of je na 20 m de keuze hebt om naast te tunnel te rijden doet er niet toe. Als men een bord plaatst dat zegt dat er geen LEZ is, zorg er dan voor dat er geen LEZ IS of pas het misleidend aanwijzingsbord aan!

Reclame

LeenW
Berichten: 12811

#4 , 23 okt 2020 11:44

Dat is gewoon een foute interpretatie van hoe verkeersborden werken. Het verkeersbord op de Gérard Legrellelaanlaan zegt dat u naar rechts kan afslaan zonder in de LEZ terecht te komen, wat klopt. Desguinlei is daar nog geen LEZ. Dat wil niet zeggen dat u de Desguinlei tot in het oneindige kan volgen zonder in de LEZ terecht te komen

Het volgende verkeersbord op de Desguinlei is hetzelfde principe, rechtdoor in de tunnel is LEZ en rechtsaf niet. Ik snap niet waar het misleidende element zit.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 23 okt 2020 12:51

De LEZ signalisatie in Antwerpen is op meerdere plaatsen ronduit misleidend te noemen.
Heeft zelfs nieuws gehaald ...

Ook daar.
Intussen is daar LEZ op de grond geschilderd, omdat de borden pal aan de tunnel staan, waar je niet meer opzij kàn.

Er waren - en zijn mogelijk nog- zelfs plaatsen waar je zonder enig bord te passeren, de LEZ inreed ...


In BXL is 't nog erger.
Daar kan je snelweg afrijden en ineens voor bord LEZ staan, zonder enige weg terug ...


Juridisch probleem is dat er 0,0 wetgeving rond plaatsing van die borden is (waar plaatsen, aankondiging, afmetingen ... noppes)
Staat niets over in KB wegcode
Niets voorzien in MB plaatsingsvoorwaarden verkeerstekens - want dat was geregionaliseerde materie geworden
En er is geen Vlaamse regelgeving over :
Ben Weyts was vooral bezig met buiten zijn bevoegdheid te gaan ...

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 23 okt 2020 13:52

België is veel te dicht bebouwd om op eerlijke wijze beperkende zones zoals LEZ in te voeren. Nu lijken we af te stevenen op de feodalisering van het grondgebied. Weliwaar ontbreken de Middeleeuwse tolpoorten met ophaalbruggen vooralsnog.
Enige oplossing -maar die vereist politieke moed die er niet is- bestaat erin om heel België als LEZ om te vormen.

Nu zijn Brabo en Antigoon inclusief listigheden terug verschenen in A'pen.
zie: https://www.volksverhalen.be/brabo_en_de_reus_antigoon
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Guido123#
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 okt 2020 23:18

LeenW,
Het eerste verkeersbord zegt duidelijk dat er links en rechts geen LEZ is. Hoekje omdraaien blijkt dat twee van de drie rijstroken wel LEZ zijn. Volgens u niet misleidend? Een aanwijzingsbord dat zegt dat er totaal geen LEZ is. Kan er iets meer misleidend zijn dan dat? Is een beetje veel het zonlicht ontkennen. Je zal maar Duitser, Nederlander of om het even welke buitenlandse toerist zijn die daar rijdt. Heel die situatie daar is gewoon een belgenmop . Wel eentje die kassa kassa betekent voor Stad Antwerpen. Een schande is het!

LeenW
Berichten: 12811

#8 , 23 okt 2020 23:31

LeenW,
Het eerste verkeersbord zegt duidelijk dat er links en rechts geen LEZ is. Hoekje omdraaien blijkt dat twee van de drie rijstroken wel LEZ zijn. Volgens u niet misleidend? Een aanwijzingsbord dat zegt dat er totaal geen LEZ is. Kan er iets meer misleidend zijn dan dat? Is een beetje veel het zonlicht ontkennen. Je zal maar Duitser, Nederlander of om het even welke buitenlandse toerist zijn die daar rijdt. Heel die situatie daar is gewoon een belgenmop . Wel eentje die kassa kassa betekent voor Stad Antwerpen. Een schande is het!
Opnieuw fout, geen van de drie rijstroken zijn LEZ. Iets verderop bij de splitsing worden ze dat wel, maar het verkeersbord meteen na het kruispunt geeft dat aan. Men heeft nog steeds de kans om de LEZ te vermijden door de borden te volgen. Ik zie echt niet in hoe men dit verkeerd kan begrijpen.

Uit interesse, hoe zou u de signalisatie doen in dit geval?

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 24 okt 2020 00:03

Bord van Lez staat aan tunnel maar men kan perfect rechts blijven. En op aanwijsbord staat toch ook duidelijk rechtdoor en naar rechts...

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 okt 2020 17:23

LeenW,
Het eerste verkeersbord zegt duidelijk dat er links en rechts geen LEZ is. Hoekje omdraaien blijkt dat twee van de drie rijstroken wel LEZ zijn. Volgens u niet misleidend? Een aanwijzingsbord dat zegt dat er totaal geen LEZ is. Kan er iets meer misleidend zijn dan dat? Is een beetje veel het zonlicht ontkennen. Je zal maar Duitser, Nederlander of om het even welke buitenlandse toerist zijn die daar rijdt. Heel die situatie daar is gewoon een belgenmop . Wel eentje die kassa kassa betekent voor Stad Antwerpen. Een schande is het!
Opnieuw fout, geen van de drie rijstroken zijn LEZ. Iets verderop bij de splitsing worden ze dat wel, maar het verkeersbord meteen na het kruispunt geeft dat aan. Men heeft nog steeds de kans om de LEZ te vermijden door de borden te volgen. Ik zie echt niet in hoe men dit verkeerd kan begrijpen.

Uit interesse, hoe zou u de signalisatie doen in dit geval?
En dan bleef het stil :mrgreen:

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 okt 2020 20:28

Daar gaat het niet over. Het verkeersbord op de Gérard Legrellelaanlaan zegt dat er sowieso geen LEZ is.
Een vreemde redenering van u. Het verkeersbord zegt dat er rechtdoor een LEZ is, en dat u nog naar links of rechts kan uitwijken. Daarna komt u in een nieuwe verkeerssituatie waar opnieuw een keuze tussen LEZ en geen LEZ dient gemaakt te worden.

Om antwoord te geven op hoe je dit beter kan signaliseren, is door de Singel buiten de LEZ te houden. Het zou ervoor zorgen dat mensen zich niet plots in allerlei bochten moeten wringen om niet tegen een boete aan te lopen.

LeenW
Berichten: 12811

#12 , 26 okt 2020 21:35

Ja ok, maar dan gaat het nut van de LEZ deels verloren. Heel de singel zou logischer zijn, maar geeft zoals hierboven vermeld problemen met de afritten waardoor je vast zit.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 27 okt 2020 07:13

Ja ok, maar dan gaat het nut van de LEZ deels verloren. Heel de singel zou logischer zijn, maar geeft zoals hierboven vermeld problemen met de afritten waardoor je vast zit.
De LEZ heeft weinig of geen nut met de ring 100m verder
Er is niks aantoonbaar - ook al omdat er weinig of geen nulmetingen uitgevoerd zijn.

Singel uit LEZ houden, en pas LEZ beginnen waar je vanaf singel stad in rijdt, zou veel logischer zijn.
Maar minder lucratief ...

LeenW
Berichten: 12811

#14 , 27 okt 2020 09:39

Niet helemaal akkoord, op sommige plaatsen komt de Singel echt wel door dichtbevolkt gebied. Maar om het efficiënt te maken zou men inderdaad de LEZ moeten vergroten. Bon, dat is een andere discussie zeker?

Franciscus
Berichten: 38583

#15 , 27 okt 2020 13:30

Aantal vaststellingen is nog maar een fractie van de eerste periodes.
Vb Lt Lippenslaan komende van snelweg (Ring 1) richting Berchem ...daar staan de borden LEZ op de afrit.
Dus Singel daar LEZ ...maar de Stenenbrug afdraaiend naar rechts richting E313 geen LEZ zone.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”