Dronken met de fiets

dronken_fietser
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Dronken met de fiets

#1 , 20 okt 2020 13:00

Beste,

Ongeveer een week geleden ben ik met de fiets ten val gekomen op de parking van een restaurant. Ik was initieel bewusteloos en was gewond (gebroken kaak, snijwonden in het gezicht en gebroken tanden), waarop omstaanders de hulpdiensten gebeld hebben. De politie is ook ter plaatse gekomen en heeft mij nadien in het ziekenhuis laten blazen, waar ik 0,67 aleavolaire lucht blies. De agent vertelde me dat een ademtest routine is bij verkeersongevallen en dat een resultaat boven 0,65 in normale omstandigheden steeds leidt tot een onmiddellijke inhouding van het rijbewijs voor 15 dagen én tot een dagvaarding van de politierechtbank. Mijn rijbewijs is echter niet ingehouden omdat ik met de fiets was.

Nog enkele elementen die mij belangrijk lijken:
- er is geen vaststelling van dronkenschap gedaan (volgens de agent, ik heb nog geen pv gezien), mijn contact met de politie was ook telkens correct en respectvol
- ik heb mijn rijbewijs iets meer dan 8 jaar en geen voorgaanden (met uitzondering van een aantal parkeerboetes en 3 snelheidsovertredingen waarbij ik telkens minder dan 10km/u te snel reed na correctie)
- het ongeval is (mogelijk) veroorzaakt door een onveilige situatie op de parking, de politie heeft de eigenaar 's nachts nog gevraagd onmiddellijk een aantal maatregelen te nemen

Waar kan ik me in de politierechtbank aan verwachten? Indien ik een veroordeling voor dronken rijden oploop kan dat serieuze gevolgen hebben voor mijn job.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 20 okt 2020 13:09

Met die hoeveelheid moet het politierechtbank worden en zal het dus ook op uw strafblad komen. Rijverbod is verplicht alsook de mogelijkheid voor een alcoholslot, bovenop de boete en kosten. Indien dit problemen geeft met uw werk, kan u de gunst vragen om het rijverbod bv. enkel in het weekend te zetten.

dronken_fietser
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 okt 2020 14:36

Is een rijverbod steeds verplicht? Ik had ergens gelezen dat dit sinds 1 oktober 2017 niet meer het geval was

https://polinfo.kluwer.be/newsview.aspx ... toestellen.

Reclame

dronken_fietser
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 okt 2020 14:39

Bijkomende vraag:

Ik heb met een advocaat gesproken die denkt dat opschorting vragen redelijk lijkt, te motiveren met het feit dat ik geen wagen bestuurde, geen voorgeschiedenis heb en reeds een vrij lange (en dure) periode van herstel zal moeten doormaken. Is dit redelijk of kan ik het bedrag dat ik aan een advocaat zou uitgeven beter sparen om mijn boete te betalen?

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 20 okt 2020 16:18

Dat kan niemand voorspellen.

U heeft geen gezinspolis met rechtsbijstand of algemene rechtsbijstandsverzekering?
"sowieso" schrijf je zo.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 okt 2020 16:26

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LeenW
Berichten: 12825

#7 , 20 okt 2020 18:45

Het is inderdaad niet meer verplicht, mijn vorige post was daarin verkeerd.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 20 okt 2020 20:02

Is een rijverbod steeds verplicht? Ik had ergens gelezen dat dit sinds 1 oktober 2017 niet meer het geval was
Niet meer verplicht gezien overtreding met fiets begaan werd
Wel nog mogelijk ...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 20 okt 2020 20:36

Ik heb met een advocaat gesproken die denkt dat opschorting vragen redelijk lijkt
Opschorting ?
Met 1,5 promille in uw botten ?
En zwaar letselongeval ...

Vragen om géén straf te krijgen is dan misschien wel net wat té opportunistisch ...
te motiveren met het feit dat ik geen wagen bestuurde
Niet alle rechters zijn gecharmeerd door het minimaliseren van alcoholintoxicatie bij fietsers
Kan dan ook wel eens terugbotsen :

- Fiets is geen excuus om zwaar geïntoxiceerd een voertuig te besturen, zoals u gemerkt hebt

- U had dus de bedoeling om u eens goed zat te drinken ?

- Als u dermate zwaar geïntoxiceerd toch op de fiets stapt, is er redelijk wat kans dat u dat ook wel riskeert met de auto

, geen voorgeschiedenis heb
Geen voorgaande veroordelingen is al beter

en reeds een vrij lange (en dure) periode van herstel zal moeten doormaken.
De ernst van het ongeval gebruiken om geen straf te krijgen ...
Er zijn wel eens gevallen waarin het lukt om minder zwaar gestraft te worden.
Maar géén straf :?: :?:

Ook dit kan terugbotsen.
Gebrek schuldinzicht enzo ...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 20 okt 2020 20:47

Indien ik een veroordeling voor dronken rijden oploop kan dat serieuze gevolgen hebben voor mijn job.
Enkel indien dronken ?
Juridisch is dat een aparte kwalificatie ...
Die moet ook uit de vaststellingen in het PV blijken, anders wordt je daar niet voor vervolgd.

In pers & aan de toog maakt men van elke geïntoxiceerde bestuurder , een "dronken" bestuurder, maar dat is zever in pakskes.


Is het het dronken rijden, of een "rijverbod" (verval van het recht op sturen) dat u parten kan spelen :?:

Dat verval kan -als er geen herstelonderzoeken (bvb om te zien of u geen alcoholverslaving heeft) opgelegd worden - ook in weekend en op feestdagen uitgevoerd worden.
Dit is een GUNST die u / uw advocaat zélf moet vragen aan de rechtbank ... VOOR het vonnis valt, dus tijdens de debatten.

KrisP
Berichten: 145

#11 , 21 okt 2020 10:02

U hebt al geluk gehad want in principe kwam u in aanmerking voor een onmiddellijke intrekking van het rijbewijs, ondanks het feit dat u met de fiets was.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”