Onrechtmatige intrekking van rijbewijs

JonasVG
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Onrechtmatige intrekking van rijbewijs

#1 , 20 okt 2020 12:30

Op zondag ben ik onderschept door een anonieme patrouille op de A12 te Meise.

Volgens de beweringen van de agenten in kwestie hebben zij een meting gedaan die uitkwam op 180km/u gecorrigeerd naar 169km/u.
Dit had uiteraard als gevolg dat er een onmiddellijke intrekking van het rijbewijs plaatsvond.

Ik had reeds te kennen gegeven dat dit volgens mij niet kon aangezien ik op cruise control reed met een ingestelde snelheid van 160km/u, maar aangezien dit ter plaatse niet te bewijzen is had ik geen keuze dan mij neer te leggen bij hun vaststellingen als beëdigde ambtenaren.
Zij beweerden ook dat ze meer dan 200km/u moesten rijden om mij in te halen, wat mij logisch lijkt aangezien zij ongeveer een 10-tal seconden na mijn passage vanuit een geparkeerde positie vertrokken zijn aan 0km/u.

Aangezien ik pas thuis de beelden van de full HD dashcam achteraan grondig kon nakijken kom ik tot de vaststelling dat de GPS snelheid niet boven de 159km/u uitkomt op geen enkel moment van de meting, wat mijn verhaal van de cruise control ook staaft. Nu kan je er nog een afwijking bijtellen (desondanks GPS snelheid vrij accuraat is) dan nog zou ik nooit aan 180km/u komen.

Zou het kunnen dat er een bepaalde frustratie was omdat ik hen gepasseerd ben in een vrij dure sportwagen en net onder de grens van de intrekking reed? Ik vermoed dat er dus een onrechtmatige intrekking van het rijbewijs heeft plaatsgevonden. Ik heb het parket hiervan op de hoogte gebracht maar zij hebben hier uiteraard geen oren naar en hebben het volste vertrouwen in hun politiediensten.

Ik vraag mij af of er nog dergelijke gevallen bekend zijn, en vooral waarom je hier niets aan kan doen. In tijden van Corona verplichten ze je om mensen buiten je "bubbel" te contacteren om je auto en jezelf naar huis te voeren omdat je rit onmiddelijk stopt, volgens mij onrechtmatig dan nog.

Nadat deze zaak voorgekomen is en ik beschik over een positief vonnis zal ik in ieder geval de opdracht geven aan mijn advocaat om de politiemensen in kwestie te vervolgen aangezien dit mogelijk een impact heeft op al hun voorgaande vaststellingen.

Gedachten of ervaringen hiermee?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 20 okt 2020 12:40

Cruise control met een ingestelde snelheid van 160 km/u? Als u dit gaat verklaren op de rechtbank, denk ik dat men wel eens richting maximumstraf gaat gaan.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#3 , 20 okt 2020 13:39

als u beweerd dat hun vaststellingen niet correct zijn zal u dat ook moeten bewijzen, kan u dat niet en u beslist toch de agenten te vervolgen kunnen zij u aanklagen wegens tergend en roekeloos geding.

tevens u reed te snel, veel te snel en snapt blijkbaar niet wat de gevolgen zijn als ge bijvoorbeeld achterop een ander voertuig zou knallen . . .

maar hier een voorbeeld van een soortgelijke aanrijding tijdens een test;

https://youtu.be/_6iMJT0KU4Y


men kan u dan met stofblik bijeenrapen en de stukjes vlees uit het wrak halen wat zal leiden tot een begrafenis met gesloten kist

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 20 okt 2020 13:45

.......... Ik had reeds te kennen gegeven dat dit volgens mij niet kon aangezien ik op cruise control reed met een ingestelde snelheid van 160km/u, maar aangezien dit ter plaatse niet te bewijzen is had ik geen keuze dan mij neer te leggen bij hun vaststellingen als beëdigde ambtenaren.
En u bent verontwaardigd dat ze uw rijbewijs ter plaatse ingehouden hebben? :shock: Geen verdere commentaar hierbij.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 20 okt 2020 17:18

Hopelijk kom je voor een politierechter, die u meerdere maanden rijverbod zal opleggen en de verbeurdverklaring van uw wagen.
En dan heeft TS nog het lef te beweren dat zijn rijbewijs onrechtmatig werd ingetrokken.

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 20 okt 2020 18:14

Intrekking rijbewijs was terecht. Je dure advocaat kan hier niets uit de brand slepen. Als hij t anders ziet wil hij enkel ereloon uit uw zakken halen. Wie beweert moet immers bewijzen en je hebt geen gewijzen (dashcam zal door politierechter niet aanvaard worden)

Beetje trager rijden in t vervolg en je gaan uitleven op circuit (of Duitsland waar het hier en daar nog mag)

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 20 okt 2020 19:20

Aangezien ik pas thuis de beelden van de full HD dashcam achteraan grondig kon nakijken kom ik tot de vaststelling dat de GPS snelheid niet boven de 159km/u uitkomt op geen enkel moment van de meting
Hou de beelden goed bij voor vertoning op de rechtbank
Hopelijk is er ook op te zien dat er niemand direct in gevaar gebracht wordt ...

Gaat zeker indruk maken ...
Ik vermoed dat er dus een onrechtmatige intrekking van het rijbewijs heeft plaatsgevonden.
Is mogelijk vanaf 30km/u te snel
En in alle gevallen van onaangepaste snelheid (2de graads inbreuk)

Als agenten ietwat snugger zijn, weten dat ze geen erg lange snelheidsmeting op gelijkblijvende afstand gedaan hebben, is dat hun basis inbreuk: Art 10.1.1°
En de gemeten / gereden snelheden en hun video ter staving - overigens kan men desgewenst daaruit terugrekenen hoe snel u reed ... middelbare school wiskunde.

https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... /467-t4hs8


Nadat deze zaak voorgekomen is en ik beschik over een positief vonnis
Gaat niet gebeuren ...

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 20 okt 2020 19:38

Welk arrondissement? ??

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 20 okt 2020 21:49

Meise is PRB Vilvoorde

aceke
Berichten: 138

#10 , 23 okt 2020 17:43

Kunnen we allemaal eens focussen op feiten en wetgeving? Agenten beweren dat hij 180gereden heeft (gecorrigeerd 169).
Hij heeft bewijs dat dit niet zo is, dat wil zeggen dat de volledige pv nietig verklaard wordt. Hij is niet vervolgd omdat hij op cruise control 160 heeft gereden, maar omdat de agenten beweren dat hij te anel reed.

Dus, als zijn camera duidelijk de onderschepping gefilmd heeft maakt iedere advocaat daar ... Van

Blaatpraat
Berichten: 3793

#11 , 23 okt 2020 22:55

Kunnen we allemaal eens focussen op feiten en wetgeving? Agenten beweren dat hij 180gereden heeft (gecorrigeerd 169).
Hij heeft bewijs dat dit niet zo is, dat wil zeggen dat de volledige pv nietig verklaard wordt. Hij is niet vervolgd omdat hij op cruise control 160 heeft gereden, maar omdat de agenten beweren dat hij te anel reed.

Dus, als zijn camera duidelijk de onderschepping gefilmd heeft maakt iedere advocaat daar ... Van
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190304_04230928

Franciscus
Berichten: 38596

#12 , 23 okt 2020 23:16

Wat staat er juist als vaststellingen van inspecteurs in PV.
Best letterlijk met de vermelde artikels.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#13 , 23 okt 2020 23:27

" Ik heb het parket hiervan op de hoogte gebracht maar zij hebben hier uiteraard geen oren naar en hebben het volste vertrouwen in hun politiediensten."

Waarom zou het parket een gevaarlijke chauffeur in een dure sportwagen die sowieso veel te snel reed eerder moeten geloven?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 24 okt 2020 11:00

Hij heeft bewijs dat dit niet zo is, dat wil zeggen dat de volledige pv nietig verklaard wordt.
Bewijsmateriaal dat

- vooral bewijst dat Vraagsteller tegen veel te hoge snelheid reed ...
- niet geijkt werd

Blijkbaar zijn er -samen met de Vraagsteller- hier nog een paar mensen die niet door hebben dat de bestraffingsmogelijkheden exact dezelfde zijn bij > 40 km/u en boven de 30 km/u te snel of Art 10.1.1

Alleen is verval bij > 40 km/u te snel verplicht
https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... /456-t4hs2


En vanaf > 30 km/u te snel of Art 10.1.1 (onaangepaste snelheid) is het optioneel
https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... -t4hs6afd1


Rechter met enige wrange humor zou bewijsmateriaal van JonasVG als onomstotelijk bewijs kunnen aanvaarden dat hij "maar" 159 km/u reed ... en hem vervolgens veroordelen tot de maximumstraf :!:

500€ (x 8)
5 jaar vervallen
Alle 4 herstelonderzoeken

aceke
Berichten: 138

#15 , 29 okt 2020 11:00

Hij heeft bewijs dat dit niet zo is, dat wil zeggen dat de volledige pv nietig verklaard wordt.
Bewijsmateriaal dat

- vooral bewijst dat Vraagsteller tegen veel te hoge snelheid reed ...
- niet geijkt werd

Blijkbaar zijn er -samen met de Vraagsteller- hier nog een paar mensen die niet door hebben dat de bestraffingsmogelijkheden exact dezelfde zijn bij > 40 km/u en boven de 30 km/u te snel of Art 10.1.1

Alleen is verval bij > 40 km/u te snel verplicht
https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... /456-t4hs2


En vanaf > 30 km/u te snel of Art 10.1.1 (onaangepaste snelheid) is het optioneel
https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... -t4hs6afd1


Rechter met enige wrange humor zou bewijsmateriaal van JonasVG als onomstotelijk bewijs kunnen aanvaarden dat hij "maar" 159 km/u reed ... en hem vervolgens veroordelen tot de maximumstraf :!:

500€ (x 8)
5 jaar vervallen
Alle 4 herstelonderzoeken
Bewijs wat ervoor zorgt dat er twijfel is.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”