Bekeuring op de fiets

supernamy
Berichten: 132

Re: Bekeuring op de fiets

#16 , 14 okt 2020 20:16


@ suppernanny; Rare gedachtengang hebt u want een paar dagen geleden ( 7 oktober ) was u nochtans zeer verontwaardigd over het feit dat de politie u aansprak omdat u zelf in dubbele file stond. Wanneer iemand in dubbele file staat moeten andere weggebruikers onverantwoorde rijmaneuvers uitvoeren om uw voertuig te kunnen passeren. Of was u eerder verontwaardigd omdat de politie U zag en aansprak en niet die ANDEREN.
Ik denk dat het niet de bedoeling is om onderwerpen van aparte discussies te mengen, maar aangezien u mijn topic citeert moet ik er ook op reageren. Ik was geenszins verontwaardigd dat ik gewaarschuwd werd voor stilstaan in (vermeende) dubbele file, wel verbaasd en verward. Ik heb namelijk honderden keer soortgelijke situaties meegemaakt waar iedereen rustig (en lang) in het midden van de straat staat. Het gaat trouwens meestal om voertuigen die een veel groter hindernis vormen voor het verkeer dan mijn autootje. Het inhalen van een stilstaand voertuig op een rechte stedelijke weg, ver van kruispunten of dergelijke, beschouw ik overigens NIET als onverantwoorde rijmanoeuvre. Geen enkele keer had ik de politie zien optreden voor parkeerinbreuken, behalve misschien als er iemand belt dat er een auto geparkeerd staat op zijn uitrit of zo. Blijkbaar was ik ook wel in overtreding, volgende keer zal ik meer opletten.

Als niet belanghebbende partij in deze discussie begrijp ik uit ervaring de frustratie van TS: hij was ook in overtreding en werd beboet voor een bagatelletje. Ik vraag me aan de hand van zulke voorvallen gewoon af wat de politie eigenlijk doet. Want aan de ene kant duiken ze uit het niets op, en ze bestraffen je voor dingen waarvan je nooit gedacht had dat je verkeerd doet; aan de andere kant sluiten ze de ogen voor wel lastige, langdurige en systematische inbreuken die zeker een groter impact hebben op de andere weggebruikers en op het verkeer.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mbbs1024
Berichten: 474

#17 , 14 okt 2020 23:19

Het is altijd iemand anders die moet beboet worden, ook al ben je zelf in fout, is hier blijkbaar de redenering.
Echter .... wie zijn gat verbrand moet op de blaren zitten (en niet komen zagen omdat anderen niet beboet werden)

GertVDH
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#18 , 18 okt 2020 23:39

De enige deftige reactie, sorry hoor, voor "de schandalige feiten" die ik pleegde is die van supernamy.
Ik fiets een 14000km per jaar, steeds hoffelijk naar andere weggebruikers toe, probeer steeds zo veilig mogelijk te fietsen, probeer mijn sport te beoefenen op een zo gezond mogelijke manier, dus ja, ik eet wel eens een stukje fruit fietsend (zoals, klein gokje, 95% van alle sportieve fietsers) en gooi de restanten niet zomaar in de vrije natuur weg achteraf (zoals, klein gokje 35% van alle sportieve fietsers)...tot Meneer de agent, die (ik zeg het nogmaals) duidelijk zijn macht eens wou gebruiken me tegenhield omdat ik mijn bananenpelleke in mn achterzak stak. Ok, ik geef toe, 3 seconden, dat is bij wijze van spreken, ik zal me verbeteren, handen vh stuur tss de 5 en 10 seconden, gsm uit zak genomen zonder te gebruiken, om plaats te maken eerder...trouwens na mij vergewist te hebben vd verkeerssituatie vooral achter mij (ook al reed ik deftig aan de kant). En DAT is een boete van 116€ waard??? Nee, dat gaat er nu niet in, en dat zal er binnen enkele jaren nog niet in gaan.
Maar wat mij mss nog meer "pissed off" maakt:

*de arrogantie vd man
*deed zijn job ook niet, want het minste is toch even uitleggen waarom hij mijn ID vroeg en wat er juist van zou voort komen, niet waar
*zijn grijns op zn gelaat toen hij, nadat ik vroeg of hij ook nog wou vertellen wat er eventueel van voort komt, 116€ zei
*de blik van zijn collega agent die duidelijk dacht "onnodig"

Jullie mogen gerust zeggen, je was in fout, maar een waarschuwing had volstaan...maar ik zie met mijn 14000 km per jaar wel andere dingen op de baan. Tel gerust eens na hoeveel tieners er van aan de school tot thuis met hun gsm in hun handen rijden (10 tallen dagelijks!!! terwijl de combi rustig passeert). Om maar 1 voorbeeld te geven. Net iets langer dan 10 seconden.
Onlangs reed ik door een groen fietserslicht en werd op 1 metertje na bijna opgeschept door een auto die los door het rood reed
etc etc

Die politieagent had er TE veel plezier in, daar blijf ik bij, ik heb gezien wat ik heb gezien!

De groeten.

Reclame

GertVDH
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#19 , 18 okt 2020 23:47


@ suppernanny; Rare gedachtengang hebt u want een paar dagen geleden ( 7 oktober ) was u nochtans zeer verontwaardigd over het feit dat de politie u aansprak omdat u zelf in dubbele file stond. Wanneer iemand in dubbele file staat moeten andere weggebruikers onverantwoorde rijmaneuvers uitvoeren om uw voertuig te kunnen passeren. Of was u eerder verontwaardigd omdat de politie U zag en aansprak en niet die ANDEREN.
Ik denk dat het niet de bedoeling is om onderwerpen van aparte discussies te mengen, maar aangezien u mijn topic citeert moet ik er ook op reageren. Ik was geenszins verontwaardigd dat ik gewaarschuwd werd voor stilstaan in (vermeende) dubbele file, wel verbaasd en verward. Ik heb namelijk honderden keer soortgelijke situaties meegemaakt waar iedereen rustig (en lang) in het midden van de straat staat. Het gaat trouwens meestal om voertuigen die een veel groter hindernis vormen voor het verkeer dan mijn autootje. Het inhalen van een stilstaand voertuig op een rechte stedelijke weg, ver van kruispunten of dergelijke, beschouw ik overigens NIET als onverantwoorde rijmanoeuvre. Geen enkele keer had ik de politie zien optreden voor parkeerinbreuken, behalve misschien als er iemand belt dat er een auto geparkeerd staat op zijn uitrit of zo. Blijkbaar was ik ook wel in overtreding, volgende keer zal ik meer opletten.

Als niet belanghebbende partij in deze discussie begrijp ik uit ervaring de frustratie van TS: hij was ook in overtreding en werd beboet voor een bagatelletje. Ik vraag me aan de hand van zulke voorvallen gewoon af wat de politie eigenlijk doet. Want aan de ene kant duiken ze uit het niets op, en ze bestraffen je voor dingen waarvan je nooit gedacht had dat je verkeerd doet; aan de andere kant sluiten ze de ogen voor wel lastige, langdurige en systematische inbreuken die zeker een groter impact hebben op de andere weggebruikers en op het verkeer.
EXACT wat ik ook denk, geloof me, wat ik deed en nogmaals, ik ben IN FOUT volgens wat de wet voorschrijft, maar dit is een bagatel zoals je zegt, dat een waarschuwing verdiende, geen boete van 116€. Die jongeren die ze aant controleren waren, ik moet zien wat ik zeg, maar 9 kansen op 10 beetje Cannabis op zak ofzo, zouden zij ook 116€ aan hun broek hebben!? BIJLANGE NIET. En dat is nu net wat mij zo pissed maakt.
Oh ja, dagelijks zie ik mensen met dozen, rugzakken, noem maar op, rondfietsen onder hun arm...mag ook niet...denk je nu echt dat een normaal begaafde politie-agent daar steeds boetes voor gaat uitschrijven? Neen, dat is stof voor een waarschuwing. Niet voor een geldboete van die orde. Ik had gewoon, op een maandagochtend, een slecht uitgeslapen agent aan mijn broek.

LeenW
Berichten: 12840

#20 , 19 okt 2020 00:00

Een waarschuwing is nutteloos, aangezien er geen enkele manier is om te controleren hoeveel waarschuwingen iemand al gekregen heeft. Voor hetzelfde geld hebt u al 10 waarschuwingen deze maand voor er een agent eindelijk een boete wou uitschrijven.

U kan blijkbaar in het hoofd van agenten kijken, ik kan dat echter niet en moet concluderen dat dit gewoon een correcte boete was.

GertVDH
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#21 , 19 okt 2020 00:41

op goed 60.000 fietskms de laatste 6 jaar, geen enkele waarschuwing noch boete, nul, nada niets. Maar fietshaters zullen er altijd zijn. Ook op dit forum zo blijkt.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#22 , 19 okt 2020 08:51

Politie verbaliseert fietsers veel te weinig.
Nochtans hebben ze daar alle kans genoeg toe.

Wanneer het dan toch eens gebeurt, staan ze op hun achterste poten - zoals dus ook nu weer - en/of gaan Fietsersbond e.d. massaal schande spreken in pers.

Nochtans :

Fietsers zijn door hun verkeersgedrag, zelf verantwoordelijk voor ruim meer dan de helft van de fietsdoden in Vlaanderen.
21% verongelukt zichzelf zelfs zonder betrokken derde partij.
(VL, 2018)

In 85% van de -meestal niet aangegeven, hoewel wettelijk verplicht- letselongevallen met fietsers , is niet eens een motorvoertuig betrokken.


Als u vindt dat het allemaal onterecht is: stap naar de rechtbank ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”