Bekeuring op de fiets

GertVDH
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Bekeuring op de fiets

#1 , 12 okt 2020 23:22

Beste allemaal,

Vandaag was ik toch iets of wat verbouwereerd ivm wat ik meemaakte.

Schets situatie:

Na een weekend hard werken besloot ik vanmorgen een toertje te doen op landelijke wegen in mijn streek met mijn racefiets, op een normaal tempo overigens, ik ben geen "wielerterrorist" als dat al zou bestaan. Om mijn druk werkweekend een plaatsje te geven zeg maar.
U moet weten, ik fiets meer dan 10.000km op een jaar, altijd keurig, hoffelijk, in elke situatie. Nooit enig probleem gehad met wat dan ook op de baan.
Vandaag echter, ben ik gedegouteerd door onze maatschappij en hoe sommigen hun macht misbruiken:
Een agent, die overigens niet persé op mij gefixeerd was, maar bezig was met jongeren aan een bushokje te controleren, liet mij halt houden met mijn fiets en zei het volgende (een goeiemorgen of legitimatie of eender wat kreeg ik overigens ook niet):

"zoude gij uw 2 handen niet op het stuur houden"?
Waarop ik beleefd antwoord "ja, absoluut"
"Identiteitskaart aub" en weg was hij met mijn ID zonder enig woordje uitleg
Meneer de agent (die duidelijk niet zijn beste maandagochtend had, wat ik dan moest ontgelden blijkbaar) kwam dan terug met de melding "aub, uw identiteiskaart" en draaide zijn rug, wederom zonder enige uitleg.
Waarop ik "euh, excuseer, hangt hier iets aan vast en voor wat dan?" "ja, zeker, 116€"

Wat was er fout gelopen? Meneer de politieagent had gezien dat ik mijn gsm uit mijn achterzak genomen had terwijl ik fietste, omdat ik mijn bananenpel wou wegsteken daar waar mn gsm zat. Op die moment heb ik 3 seconden (letterlijk) mijn beide handen vh stuur gehad om die pel in mijn achterzak te steken (ipv zoals velen de baan op te gooien) en mn gsm terug weg te steken.
Daarvoor mag ik 116€ betalen. Geest vd wet? Verwittiging? Noppes. Niks. Nada.

Wat kan ik hiertegen beginnen aub? Ik voel mij tamelijk hard onrecht aangedaan als brave burger! Ben absoluut niet van plan dit te betalen!
Groeten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
polk
Berichten: 437

#2 , 12 okt 2020 23:27

1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
[BS 09.12.1975]
Titel II: Regels voor het gebruik van de openbare weg

Artikel 43. Fietsers en bromfietsers

43.1. Het is de fietsers en bromfietsers verboden te rijden :

1° zonder het stuur vast te houden;
2° zonder de voeten op de pedalen of op de voetsteunen te hebben;
3° door zich te laten voorttrekken;
4° terwijl zij een dier aan het leizeel houden.

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /216-art43

LeenW
Berichten: 12840

#3 , 12 okt 2020 23:30

In aanvulling van bovenstaande:

Art. 8.4 van de Wegcode: Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt.

Reclame

GertVDH
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 okt 2020 23:43

Doch blijf ik het schandalig vinden daar ik geen enkel gevaar betekende voor achterliggers (waren er niet), voorliggers (waren er niet) of kruisend verkeerd (noppes). Ook keurig aan de rechterkant vd weg overigens.
116€ is niet min. Waar vind ik deze bedragen terug? Ik zal het sowieso betwisten. Dat staat vast. Al was het maar omdat ik minstens een woordje uitleg vd agent had mogen krijgen zonder het te moeten vragen??

Issued
Berichten: 1230

#5 , 12 okt 2020 23:55

Uw betwisting zal niks opleveren. Uw gsm ter hand nemen impliceert het gebruik ervan. Evenals u inderdaad verplicht bent uw beide handen aan het stuur te houden. Een banaan eten op de fiets en dan de pel wegsteken mag u niet al rijdend doen.

Kon de politie beleefden zijn? Volgens uw verhaal inderdaad.
Hebt u onterecht een boete? Neen, uw beging de inbreuken.

Franciscus
Berichten: 38602

#6 , 13 okt 2020 00:00

Trouwens als die agent of inspecteur in uniform was hoeft hij geen legitimatie te tonen. Uniform is de legitimatie. U bent wel verplicht uw EiD te tonen.

De inbreuken zijn reeds boven vermeld.
Er zijn geen aparte regel die u vrijstelt bij mijn weten.

Dus ja u begaat twee overtredingen en ja die kunnen gesanctioneerd worden.

Toch raar dat politie altijd onbeleefd is als ze iemand bekeuren

Geluk met uw rechtszaak.

LeenW
Berichten: 12840

#7 , 13 okt 2020 00:55

Voor de volledigheid, rechtbank gaat sowieso duurder uitkomen. Gewoon betalen is hier de beste raad.

supernamy
Berichten: 132

#8 , 13 okt 2020 12:22

Doch blijf ik het schandalig vinden daar ik geen enkel gevaar betekende voor achterliggers (waren er niet), voorliggers (waren er niet) of kruisend verkeerd (noppes). Ook keurig aan de rechterkant vd weg overigens.
116€ is niet min. Waar vind ik deze bedragen terug? Ik zal het sowieso betwisten. Dat staat vast. Al was het maar omdat ik minstens een woordje uitleg vd agent had mogen krijgen zonder het te moeten vragen??
Ik begrijp je frustratie wel, maar ik zie ook geen mogelijkheid om zo’n boete te betwisten. Je schrijft dat die politieman een groep jongeren aan het controleren was aan de bushalte. Nu is het uiteraard te laat, maar kon je niet gewoon snel wegfietsen terwijl die vent tegelijk bezig was met die jongeren?

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 13 okt 2020 13:48

Alleen in de Ronde van Frankrijk mag men zonder handen rijden.
Ook als die door België komt
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 okt 2020 14:19

Als het feit dat u van de agent geen spontane uitleg heb gekregen een argument is om uw overtreding te betwisten denk ik niet dat dit veel indruk zal maken op de rechtbank. Als ik u verhaal zo lees kan ik alleen maar besluiten dat u een zeer rappe kerel bent. U slaagt er namelijk in om binnen de 3 seconden uw stuur los te laten, uw gsm uit uw achterzak te nemen, de banaanschil weg te stoppen en uw gsm terug weg te stoppen. Ook op het moment dat u de banaan aan het opeten was ( dat zal toch minstens met één hand los van het stuur zijn en het voorafgaandelijk pellen zelf met twee handen ) had u uw fiets niet volledig onder controle noch 100 % aandacht voor het verkeer rond u. Hopelijk ziet u nu uw fout in.
Zoals Leen W terecht opmerkt is het best om uw boete direct te betalen. Uiteraard staat het u vrij om naar de rechtbank te trekken maar weinig kans op vrijspraak en veel meer kans op hogere boete.

WP002
Berichten: 1479

#11 , 13 okt 2020 14:35

Agent heeft 200 % gelijk.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 13 okt 2020 17:31

Helaas de typische fietsersreactie

Hun overtredingen zijn nooit gevaarlijk, hoeven niet beboet te worden, zij brengen niemand in gevaar ...


Veel succes met de betwisting :!:
Ik geef u zelfs geen schijn van kans in de omgekeerde lotto:
Uw maximale winst is 116€
Wat uw inzet wordt, valt nog te bezien

Alleen al de gerechtskosten zijn rond de 100€ (politierechtbank, duurder mits beroep)

Bekijk uw tariefplan:
2de graads inbreuk
https://wegcode.be/strafbepalingen

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#13 , 13 okt 2020 22:25

ik kan u anders als ambulancier op de 100/112 paar horror verhalen vertellen van fietsers die dachten dat ze ook niks verkeerd deden door de regels niet te volgen . . .

tenzij u absoluut u slaap nodig heeft . . .

supernamy
Berichten: 132

#14 , 14 okt 2020 14:51

ik kan u anders als ambulancier op de 100/112 paar horror verhalen vertellen van fietsers die dachten dat ze ook niks verkeerd deden door de regels niet te volgen . . .

tenzij u absoluut u slaap nodig heeft . . .
Ik ben geen fietser, en kan de “fietsersdictatuur”, waarbij fietsers vandaag de dag steeds meer rechten krijgen, terwijl autobestuurders steeds minder, niet uitstaan.
Het lijkt me echter dat TS echt niets ergs heeft gedaan en dat hij gewoon pech heeft gehad hoewel hij volgens de wet wel beboet kon worden. Maar als de politie ALTIJD zo ijverig zou optreden, zouden we dagelijks op onze wegen gegeven criminele rijmanoeuvres niet meemaken die wel gevaarlijke gevolgen kunnen hebben, en die de politie blijkbaar nooit “ziet”...

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#15 , 14 okt 2020 19:23

ik kan u anders als ambulancier op de 100/112 paar horror verhalen vertellen van fietsers die dachten dat ze ook niks verkeerd deden door de regels niet te volgen . . .

tenzij u absoluut u slaap nodig heeft . . .
Ik ben geen fietser, en kan de “fietsersdictatuur”, waarbij fietsers vandaag de dag steeds meer rechten krijgen, terwijl autobestuurders steeds minder, niet uitstaan.
Het lijkt me echter dat TS echt niets ergs heeft gedaan en dat hij gewoon pech heeft gehad hoewel hij volgens de wet wel beboet kon worden. Maar als de politie ALTIJD zo ijverig zou optreden, zouden we dagelijks op onze wegen gegeven criminele rijmanoeuvres niet meemaken die wel gevaarlijke gevolgen kunnen hebben, en die de politie blijkbaar nooit “ziet”...
@ suppernanny; Rare gedachtengang hebt u want een paar dagen geleden ( 7 oktober ) was u nochtans zeer verontwaardigd over het feit dat de politie u aansprak omdat u zelf in dubbele file stond. Wanneer iemand in dubbele file staat moeten andere weggebruikers onverantwoorde rijmaneuvers uitvoeren om uw voertuig te kunnen passeren. Of was u eerder verontwaardigd omdat de politie U zag en aansprak en niet die ANDEREN.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”