stilstaan op rijbaan

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

Re: stilstaan op rijbaan

#16 , 08 okt 2020 09:37

Klopt!
Amai! :shock: Ik dacht niet dat kinderen minder waard zijn dan goederen in dit land, maar waarschijnlijk had ik weer verkeerd begrepen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#17 , 08 okt 2020 10:18

Er is enkel sprake van stilstaan of parkeren in dubbele file als het twee voertuigen betreft die zich beide op de rijbaan bevinden. Dat was bij u niet het geval, dus u stond niet in dubbele file.
Maar er was aan uw rechterkant een parkeerzone. Dan moet u daarin stilstaan en parkeren en is het verboden stil te staan of te parkeren op de rijbaan. Dus u beging wel een overtreding.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Franciscus
Berichten: 38600

#18 , 08 okt 2020 12:10

Idd. er is rechts en parkeerzone - zonebord staat in begin van de straat na het kruispunt en is geldig tot einde zonebord.
U staat stil op de rijbaan - wat niet mag want er is een parkeerstrook.
U parkeert van het ogenblik dat u iets anders doet dan laden en lossen - in of uitstappen.
Als vb een leveringsbon laten tekenen want dat is niet laden en lossen maar een daad van handel. Men kan een ganse dag aan het laden en lossen zijn maar het laten tekenen van de laadbrief is parkeren en dus vb bij parkeerverbod is de bestuurder op dat ogenblik in overtreding.

U was sowieso in overtreding gezien u op een plaats stond waar dat totaal niet mag.

PS mocht u de vier richtingaanwijzers van uw voertuig aanzetten is nog een overtreding erbij want u duidt gevaar aan dat u zelf veroorzaakt door er te gaan staan.

Reclame

lukasi
Berichten: 1144

#19 , 08 okt 2020 12:31

Euh, effe voor alle duidelijkheid, je geeft je kinderen wel niet direct het goede voorbeeld hoe je moet gedragen in het verkeer. Als een camion achterin rijdt van een lossende camion, dan is er een hoop materiele schade en wat ambras.
Rijdit die camion in een wagen waar jij een kind uit haalt dan is dat lichamelijke schade -- of erger-- en een drama voor gans je leven of dat van je naasten.
Je parkeert op een voorziene plaats, je wandelt met je kind aan de hand veilig naar de opvang. Je lost geen kinderen op de rijweg.

Mijn gedacht

LeenW
Berichten: 12839

#20 , 08 okt 2020 13:14

Klopt!
Amai! :shock: Ik dacht niet dat kinderen minder waard zijn dan goederen in dit land, maar waarschijnlijk had ik weer verkeerd begrepen...
Kinderen zijn meer waard, daarom dat de wetgeving de bestuurders verplicht veilig te parkeren om dan de kinderen naar de crèche te brengen.

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

#21 , 08 okt 2020 13:49

Idd. er is rechts en parkeerzone - zonebord staat in begin van de straat na het kruispunt en is geldig tot einde zonebord.
U staat stil op de rijbaan - wat niet mag want er is een parkeerstrook.
U parkeert van het ogenblik dat u iets anders doet dan laden en lossen - in of uitstappen.
Als vb een leveringsbon laten tekenen want dat is niet laden en lossen maar een daad van handel. Men kan een ganse dag aan het laden en lossen zijn maar het laten tekenen van de laadbrief is parkeren en dus vb bij parkeerverbod is de bestuurder op dat ogenblik in overtreding.

U was sowieso in overtreding gezien u op een plaats stond waar dat totaal niet mag.

PS mocht u de vier richtingaanwijzers van uw voertuig aanzetten is nog een overtreding erbij want u duidt gevaar aan dat u zelf veroorzaakt door er te gaan staan.
Ok, bedankt, nu is het duidelijker. Maar dan zie ik elke dag tientallen zulke overtredingen die niet worden bestraft, zoals reeds gezegd, vandaar ook mijn verwarring. Wat de 4 richtingsaanwijzers betreft: klopt, die had ik aangezet om te laten zien dat ik niet rijd maar stilsta. Heel rare regel...

Franciscus
Berichten: 38600

#22 , 08 okt 2020 17:11

En een gevaar voor de andere weggebruikers vormt andere bestuurders ( van fietsers tot vrachtwagens).
Als politie elke overtreding moesten verbaliseren terwijl ze naar een opdracht rijden dan komen ze daar nooit aan.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#23 , 08 okt 2020 20:04

2) Artikel 23.2 is helemaal niet van toepassing in mijn geval omdat de op die straat geparkeerde voertuigen zich buiten de rijbaan bevonden. Ik was toen stilgestaan om de wagen te lossen, wat zeker wel mag.
Waarom komt u hier eigenlijk iets vragen, als u toch denkt dat u het beter weet :?:


Waar de reeds geparkeerde voertuigen staan, op of buiten de rijbaan, doet hier niets ter zake :!:
Het gaat er om waar JOUW voertuig staat.

Als je (deels) op de rijbaan stilstaat of geparkeerd staat, mag je niet "dubbel" staan.
3) De interpretatie van het verloop van het losproces zoals door iemand boven beschreven, waarbij het afzetten van een kind niet aanvaardbaar zou zijn, vind ik betwistbaar om het minste te zeggen.
Niet echt

De wegcode heeft het over laten in/uit stappen van passagiers.
Niet over hen vervolgens begeleiden naar ... ergens.
Van zodra je als bestuurder de uitgestapte passagier naar ergens begeleidt, sta je in principe geparkeerd ... want je staat langer stil dan nodig voor het in /uit stappen van die passagier.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#24 , 08 okt 2020 20:09

Er is enkel sprake van stilstaan of parkeren in dubbele file als het twee voertuigen betreft die zich beide op de rijbaan bevinden.
Heb je daar ook rechtspraak over ?

Want wegcode voorziet niet waar die àndere file/rij moet staan ...

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

#25 , 08 okt 2020 20:28

En een gevaar voor de andere weggebruikers vormt andere bestuurders ( van fietsers tot vrachtwagens).
Als politie elke overtreding moesten verbaliseren terwijl ze naar een opdracht rijden dan komen ze daar nooit aan.
Ok, dan heb ik alléén pech gehad, aangezien ik betrapt werd door de enige politieman die niets beters te doen had.

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

#26 , 08 okt 2020 20:36

@ Inazuma: bedankt, maar Franciscus en Scorpioen hebben de situatie al verhelderd, waardoor uw opmerkingen nu overbodig zijn. Het is niet zo dat ik denk dat ik het beter weet, maar gisteren hebben enkele forum gebruikers de spijker niet echt op de kop geslagen met hun reacties. Vandaar dat ik een paar aspecten wilde verduidelijken, waaronder de toepassing van dat artikel in mijn geval.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#27 , 08 okt 2020 21:39

Er is enkel sprake van stilstaan of parkeren in dubbele file als het twee voertuigen betreft die zich beide op de rijbaan bevinden.
Heb je daar ook rechtspraak over ?

Want wegcode voorziet niet waar die àndere file/rij moet staan ...
X., La circulation routière. 'Le Postal. Pratique - Rapide - Commenté'. Législation. Commentaires. Jurisprudence
Rappelons que l’obligation prévue par l’article 23.2.3° ne vise que la
chaussée et non l’accotement. Il ne peut donc être question pour le véhicule
qui viendrait s’immobiliser le long de la chaussée à hauteur d’un autre
véhicule en stationnement sur l’accotement limitrophe de se trouver en
double file. Suivant la situation ce sera l’un ou l’autre conducteur qui se
trouvera en infraction mais du chef d’une autre disposition légale. En effet,
lorsqu’il existe un accotement, l’article 23.1.2° oblige en principe le
conducteur qui veut immobiliser son véhicule à le ranger sur celui-ci. C’est
le manquement à cette obligation qu’il convient alors de retenir comme
infraction et non un prétendu arrêt ou stationnement en double file qui n’a
aucune existence légale en l’espèce. Si par contre, à la suite des
caractéristiques des lieux (accotement impraticable, accotement en saillie
dans une agglomération), les véhicules ne peuvent être immobilisés sur
l’accotement, ce sont les infractions spécifiques correspondantes qui seront
retenues à charge des contrevenants.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Franciscus
Berichten: 38600

#28 , 09 okt 2020 13:42

Waarom een sneer geven het is de taak van de politie om op te treden. Misschien had hij dan maar beter ineens de vaststellingen op papier gezet en had u de rekening thuis gekregen.
Men leert blijkbaar de wegcode wel per artikel indien men een straf krijgt.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#29 , 09 okt 2020 14:23

X., La circulation routière. 'Le Postal. Pratique - Rapide - Commenté'. Législation. Commentaires. Jurisprudence
Geen verwijzing naar vonnis(sen) :?:

Want dit opent natuurlijk een andere can of worms :mrgreen:

Rappelons que l’obligation prévue par l’article 23.2.3° ne vise que la
chaussée et non l’accotement.
Rappelons van waar ...

Il ne peut donc être question pour le véhicule
qui viendrait s’immobiliser le long de la chaussée à hauteur d’un autre
véhicule en stationnement sur l’accotement limitrophe de se trouver en
double file. Suivant la situation ce sera l’un ou l’autre conducteur qui se
trouvera en infraction mais du chef d’une autre disposition légale. En effet,
lorsqu’il existe un accotement, l’article 23.1.2° oblige en principe le
conducteur qui veut immobiliser son véhicule à le ranger sur celui-ci.
Kort vertaald:
Dan is er nog steeds een inbreuk ...

Er is een berm, dus moet je die gebruiken om stil te staan of te parkeren.
Aangezien je "dubbel" staat op de rijbaan, sta je niet op de bruikbare berm, en dus in overtreding.


:arrow: Je mag nog steeds niet "dubbel" staan :!:

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”