stilstaan op rijbaan

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

stilstaan op rijbaan

#1 , 07 okt 2020 10:12

Vandaag heb ik in Brussel een boete geriskeerd omdat ik gestopt ben op de rijbaan van een lokale weg om mijn zoontje naar de kribbe te brengen. Ik stond overigens juist tegenover de kribbe, en er was geen parkeerplaats vrij in de buurt. Een politieman kwam op een motorfiets toe, spaak me in het Frans aan, en beviel me onmiddellijk te vertrekken omdat men niet mag parkeren in een dubbele rij, zei hij. Ik heb geantwoord dat ik mijn kind moest laten uitstappen en naar de kribbe brengen, maar hij herhaalde hetzelfde zinnetje zoals een robot, en begon boos te worden. Ik besliste dan om elke discussie te mijden en gewoon te vertrekken.

Ik geef wel toe dat voertuigen in een dubbele rij soms een grote hindernis vormen voor het verkeer, maar die straat was op dat moment leeg in beide richtingen, en uiteindelijk was het een kwestie van 1 minuut of zo. Nadien heb ik even gekeken op het internet, en het blijkt dat het stilstaan op de rijbaan om passagieren te laten uitstappen, niet verboden is zolang het tijdelijk is.

Ik vermoed dat zoiets me nooit weer zal voorkomen in het leven gezien hoe lui de politie in Brussel is tegenover parkeerovertredingen, maar je weet nooit. Wat zou ik dan moeten in zo’n situatie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 07 okt 2020 10:32

Uw passagier is niet uitgestapt maar u diende hem eruit te halen. Dat tot daar aan toe.

Echter met uw kind tot in een nabij gelegen gebouw gaan valt daar niet onder. U was in overtreding.

Daarbovenop
Art 4.4 van de wegcode
Elke bestuurder van een stilstaand of geparkeerd voertuig moet dit verplaatsen zodra hij daartoe door een bevoegd persoon aangemaand wordt.

Weigert de bestuurder of is hij afwezig, dan mag de bevoegde persoon ambtshalve voor de verplaatsing van het voertuig zorgen. De verplaatsing gebeurt op risico en kosten van de bestuurder en de burgerlijk aansprakelijke personen, behalve wanneer de bestuurder afwezig is en het voertuig reglementair is geparkeerd.

Zonder het optreden van een bevoegd persoon kan dit recht in dezelfde omstandigheden, niet door een weggebruiker uitgeoefend worden.
De politie heeft geen inbreuk nodig om u weg te sturen. Als ze zeggen dat u dient te verplaatsen dient u daar gehoor aan te geven

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

#3 , 07 okt 2020 11:13

Uw passagier is niet uitgestapt maar u diende hem eruit te halen. Dat tot daar aan toe.

Echter met uw kind tot in een nabij gelegen gebouw gaan valt daar niet onder. U was in overtreding.
Stilstaan op de rijbaan mag ook voor laden/lossen. Betekent dit dus dat ik wel mocht stoppen om wat spullen uit de koffer te halen, maar niet mijn kind uit zijn zitje? :shock:

Reclame

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 okt 2020 11:36

U stond in overtreding. Artikel 23.2.3 eens goed lezen; https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... /188-art23

Blaatpraat
Berichten: 3794

#5 , 07 okt 2020 11:36

Kind uit zitje halen, en tot aan de deur brengen, is geen probleem.
Binnengaan om het veilig af te zetten, is wel een probleem.

Net hetzelfde als met laden/lossen: u mag dit tot aan de deur doen.
U mag dit niet binnen plaatsen.

Dit wel ervan uitgaand dat u op dit plaats zelfs mocht stilstaan, de kans is ook niet onbestaande dat het daar verboden was.

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 07 okt 2020 14:51

Niet opvolgen bevel bevoegd persoon ...en niet specifiek in kader verkeer want dan staat er een art tegenover.
maar bv als bestuurlijk bevoegd ambtenaar.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 07 okt 2020 18:55

Een politieman kwam op een motorfiets toe, spaak me in het Frans aan, en beviel me onmiddellijk te vertrekken
Dan moet u dat ook meteen doen ...
omdat men niet mag parkeren in een dubbele rij, zei hij.
En aangezien je evenmin mag stilstaan in dubbele file, mocht u daar ook geen passagiers laten uitstappen ...

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /188-art23

23.2. Elk voertuig dat volledig of ten dele op de rijbaan opgesteld is, moet geplaatst worden :
3° in één enkele file.

Nadien heb ik even gekeken op het internet, en het blijkt dat het stilstaan op de rijbaan om passagieren te laten uitstappen, niet verboden is
Als je in 1 file staat, had dat gemogen ...

Ik vermoed dat zoiets me nooit weer zal voorkomen in het leven gezien hoe lui de politie in Brussel is tegenover parkeerovertredingen, maar je weet nooit.
Brussel is net 1 van de meest aktieve politiezones inzake parkeren ...

Hun fietsteam alleen, schrijft méér PVs uit dan een doorsnee maar zelfs groter lokaal korps ...
Aantal lag eerder reeds boven 40.000 PVs / jaar ...

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

#8 , 07 okt 2020 19:56

Ik dacht tot nu toe dat dit een onpartijdig forum was, maar blijkbaar ben ik terechtgekomen bij de politievakbond…

En na de laatste bijdragen die ik moest lezen, zit ik nu met meer vragen dan antwoorden op mijn twijfels.

1) Als je wordt gestopt door een politieman en je wel begrijpt wat er aan de hand is ga je de instructies of bevelen van de politie ook snel opvolgen. Als je weet of denkt dat je helemaal niets verkeerds hebt gedaan, is wat verbazing en aarzeling meer dan begrijpelijk volgens mij. In mijn geval waren er trouwens geen externe omstandigheden die een onmiddellijke reactie mijnerzijds hadden gevergd.

2) Artikel 23.2 is helemaal niet van toepassing in mijn geval omdat de op die straat geparkeerde voertuigen zich buiten de rijbaan bevonden. Ik was toen stilgestaan om de wagen te lossen, wat zeker wel mag.

3) De interpretatie van het verloop van het losproces zoals door iemand boven beschreven, waarbij het afzetten van een kind niet aanvaardbaar zou zijn, vind ik betwistbaar om het minste te zeggen. De kribbe waar mijn zoontje naar gaat, heeft een voordeur naar het voetpad, en daar juist moet je je kind ook afzetten. Vanwege Corona-beperkingen mogen en hoeven ouders die hun kinderen gewoon afzetten, niet binnen te gaan. Mijn kind is trouwens geen baby, en werd sowieso door één van de begeleidsters ontvangen in de inkom, zoals elke ochtend. Dit alles kon die politieman in ieder geval niet door hebben, want hij heeft niet eens gekeken in de auto of ik werkelijk een kind moest laten uitstappen. Hij had me in de verre geviseerd, en had beslist dat ik weg moest, om het even wat ik daar stond te doen.

4) Over de vermeende ijver van de Brusselse politie: ik weet niet hoeveel van deze schrijvers er echt ervaring mee hebben. Ik zie elke dag in Brussel auto’s die geparkeerd staan op kruispunten en in bochten, die hindernis en soms zelfs een gevaar vormen voor het verkeer. Ze staan elke dag op dezelfde plaatsen. Sinds ik in Brussel woon (2008) heb ik geen enkele keer de politie zulke evidente parkeerovertredingen zien sanctioneren. Niet eens de talrijke voertuigen – meestal bestel- en vrachtwagens – die tijdens de spitsuren op de rijbaan stilstaan, hoewel er een paar meter verder genoeg plaats is om buiten de rijbaan probleemloos te parkeren, en niemand letterlijk in de weg te staan.

LeenW
Berichten: 12839

#9 , 07 okt 2020 20:35

Omdat u ongelijk krijgt is dit een forum van de politie?

Zoals hierboven gezegd "Elke bestuurder van een stilstaand of geparkeerd voertuig moet dit verplaatsen zodra hij daartoe door een bevoegd persoon aangemaand wordt.", veel duidelijker dan dat kan het toch niet worden? Dat u niet inziet waarom u zou moeten verplaatsen, is niet relevant.

Inhoudelijk zou ik stellen dat uw kind laten uitstappen inderdaad mag, maar als u zelf ook uitstapt, samen naar de opvang wandelt en gaat aanbellen staat u in feite geparkeerd.

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

#10 , 07 okt 2020 21:10


Inhoudelijk zou ik stellen dat uw kind laten uitstappen inderdaad mag, maar als u zelf ook uitstapt, samen naar de opvang wandelt en gaat aanbellen staat u in feite geparkeerd.
Die politieman heeft me niet betrapt terwijl ik aan het aanbellen was, hoor! Ik was net uitgestapt uit mijn auto. Maar een camionbestuurder die een pallet moet leveren bij een zaak gaat volgens u niet aanbellen aan het bureel voordat hij de goederen afzet?

Dus moet ik mijn vraag herhalen: mijn boodschappen eruit halen mag wel, maar mijn kind niet?
Laatst gewijzigd door supernamy op 07 okt 2020 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.

LeenW
Berichten: 12839

#11 , 07 okt 2020 21:15

Klopt!

Franciscus
Berichten: 38599

#12 , 07 okt 2020 22:36

En was dat ook buiten de rijbaan - aangegeven door brede witte lijn ?
En was dat een lege parkeerplaats of stond u op verhoogde berm of trottoir?
Ik heb uw tekst al enkele malen gelezen maar kan dat niet opmaken.

Dus waar stond u dan ... geef desnoods straat en huisnummer eens op dan kunnen we de plaatsgesteldheid eens bekijken.

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

#13 , 07 okt 2020 22:46

En was dat ook buiten de rijbaan - aangegeven door brede witte lijn ?
En was dan een lege parkeerplaats of stond u op verhoogde berm of trottoir?
Ik heb uw tekst al enkele malen gelezen maar kan dat niet opmaken.
Nee, er is geen witte lijn, maar de parkeerstrook aan de zijde van de rijbaan is gekenmerkt door klinkers. Er waren geen parkeerplaatsen vrij, anders had ik de auto degelijk geparkeerd. Ik stond gewoon zo rechts mogelijk stil op de rijstrook.

Generaal Lemanstraat 32, Etterbeek

Franciscus
Berichten: 38599

#14 , 07 okt 2020 22:53

OK,
Zijn geen rijstroken is de rijbaan dus is het aangehaald artikel van de wegcode wel van toepassing en mocht u er en alle andere die er staan niet staan.

supernamy
Topic Starter
Berichten: 132

#15 , 08 okt 2020 09:36

OK,
Zijn geen rijstroken is de rijbaan dus is het aangehaald artikel van de wegcode wel van toepassing en mocht u er en alle andere die er staan niet staan.
Bedoelt u dan dat je in die straat mag stilstaan noch voor laden/lossen, noch om passagieren te laten uitstappen? Want het begrip “opgesteld voertuig” waarvan er sprake is in dat artikel, vind ik niet echt duidelijk. Je moet namelijk onderscheiden tussen stilstaan en parkeren.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”