Autokeuring

bisbro
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

Autokeuring

#1 , 03 okt 2020 09:36

Als ik een voertuig ter keuring aanbied voor verkoop dat net geen 6 jaar oud is en 29000km op de teller heeft krijg ik dan een één jaar of twee jaar geldig keuringsbewijs?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 okt 2020 10:07

voor tweedehands is dit 1 jaar .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bisbro
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 okt 2020 15:06

Ik dacht als het voertuig minder dan 6 jaar is EN minder dan 100000 km heeft men een attest kreeg voor 2 jaar? Zo staat het toch op de website van GOCA. Ik heb er echter een gekregen voor één jaar.

Reclame

Jo23
Berichten: 382
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 okt 2020 15:16

Het KB van 15 maart 1968 "Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen" stelt inderdaad in hoofdstuk IV: Autokeuring artikel 23ter. Periodieke keuringen dat een voertuig onderworpen aan een "tweedehandskeuring" :
•als het voertuig 3 jaar oud was bij de laatste controle, dan moet het één jaar later opnieuw aangeboden worden voor een periodieke controle, en daarna elk jaar of elke 2 jaar ;
•als het voertuig nog geen 3 jaar oud was bij de laatste controle, dan moet het aangeboden worden voor een periodieke controle als het 4 jaar wordt, en daarna elk jaar of elke 2 jaar.
Het "bonusjaar" kan dus inderdaad niet verkregen worden bij een tweedehandskeuring (daarna eventueel wel) maar indien het voertuig jonger dan 3 jaar is moet het pas opnieuw ter schouwing aangeboden worden op het moment dat het vier jaar wordt. (Als er een andere regeling was/is zoals bijvoorbeeld een aanhangwagen trekkend voertuig dan blijft deze regeling natuurlijk wel van kracht en moet het voertuig jaarlijks naar de keuring).

bisbro
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 okt 2020 17:13

Bedankt voor de uitgebreide info. Het betreft een elektrisch voertuig dat op 14 oktober 6 jaar oud wordt. Ik wordt tweede eigenaar met een handelaar er tussen in. Deze heeft dus het voertuig ter keuring aangeboden voor keuring vr verkoop en heeft een attest voor één jaar gekregen..

bisbro
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 okt 2020 15:58

Heb net bericht ontvangen van de keuringinstanties, bij tweedehandskeuring wordt altijd maar een éénjaars attest afgeleverd.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”