Laden en lossen

EliteExpression
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Laden en lossen

#1 , 01 okt 2020 06:36

Beste

Ik kwam gisteren van de Colruyt met redelijk wat zware pakken (bv 8x1.5l). Ik heb mij dan in het centrum van Kortrijk, in een fietsstraat met 1 richtingsverkeer recht voor mijn deur geplaatst om te lossen.

Ik heb eerst alle boodschappen naar de lift gedragen en die in 1x naar boven genomen. Op het eerste verdiep heb ik alles binnen gezet en enkel een doos ijs, die tevens bovenaan stond, in de diepvries gestoken.

Ik kan dus ongeveer 2 a 3 min effectief weg geweest zijn van mijn wagen.

Toen ik terug aan mijn wagen kwam stond er een agent mij op te wachten. Toen ik vertelde dat ik net gelost had antwoordde hij "ik zie u niet lossen" en daarmee was de kous voor hem af. Hij verklaarde dat ik het verkeer ophield, terwijl tijdens onze discussie minstens 5 wagens zijn gepasseerd waaronder een combi met zwaailichten, die veel te hard reed, ook zonder afremmen door kon rijden.

Nu uiteindelijk heeft hij het op een waarschuwing gehouden, maar ik ga niet zoals de agent voorstelt de volgende keer om de hoek staan om alles 50m naar mijn deur te dragen.

Stel dat ik dit nog maals tegenkom, en dan zou hij direct een PV opmaken vertelde hij, ben ik dan in mijn recht? Ik heb altijd gehoord dat je mag laden en lossen als de doorgang gegarandeerd blijft.

Ik wil ook even toevoegen dat ik alleen woon, moest ik een partner gehad hebben dan was het voor mij simpel geweest om te lossen en meteen door te rijden terwijl mijn partner alles naar boven draagt, of vice versa. Maar om mijn boodschappen in het centrum van Kortrijk aan de kant te stellen terwijl ik plaats zoek is geen mogelijkheid.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 okt 2020 07:15

ja u bent in fout , je had eerst alles uit de auto moeten halen en je eerst verplaatsen en dan pas de goederen in de lift plaatsen.

Gelukkig heeft hij geen PV opgemaakt maar hij kon het wel doen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

EliteExpression
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 okt 2020 08:08

ja u bent in fout , je had eerst alles uit de auto moeten halen en je eerst verplaatsen en dan pas de goederen in de lift plaatsen.

Gelukkig heeft hij geen PV opgemaakt maar hij kon het wel doen .
Dus ik moet mijn boodschappen op straat laten staan in het centrum van Kortrijk en terwijl op mijn gemak een parkeerplaats zoek? Voor zover ik ermee bekend ben valt onder laden en lossen ook op het tot locatie brengen van de goederen. Dus bij gevolg neem ik aan dat ik mijn goederen tenminste achter een persoonlijke deur mag zetten. Dit mede omdat mijn buren zich niet schamen mijn brievenbus kapot te trekken om er een Xbox controller uit te halen.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6858

#4 , 01 okt 2020 09:11

U hebt het recht op een vrije mening, over om het even wat.

Als dat af en toe betekent dat u de tol daarvoor moet betalen, dat moet u er bij nemen. Maar neen, laden en lossen betekent niet dat u de boodschappen nog eens rustig in de diepvries kan rangschikken....

Volgende keer een isolerende tas meenemen voor de ijsjes, of de boodschappen laten leveren op uw adres ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 okt 2020 09:30


Voor zover ik ermee bekend ben valt onder laden en lossen ook op het tot locatie brengen van de goederen. Dus bij gevolg neem ik aan dat ik mijn goederen tenminste achter een persoonlijke deur mag zetten.
Wat verstaat men onder « stilstaan »?

Een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is om te laden of te lossen of personen te laten in– of
uitstappen.

Wat verstaat men onder « parkeren »?

Een voertuig dat langer stilstaat dan nodig is om te laden of te lossen of personen te laten in– of uitstappen.

Eens je wegcode opfrissen !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12840

#6 , 01 okt 2020 10:39

Ik denk dat 50m verderop gaan staan toch de veilige oplossing is als het voor u zo lang duurt om goederen veilig weg te zetten. In principe maakt het niet uit, zolang u maar aan het laden en lossen bent, maar dit gaat uiteraard discussies opleveren. Als de agent in zijn pv zet dat u niet aan het laden en lossen bent maar geparkeerd stond, gaat u het tegendeel moeten bewijzen voor de rechtbank.

LYNX XX
Berichten: 2522
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 okt 2020 10:54

De uitspraak van de agent : ik zie u niet lossen is de heel correcte vaststelling. Is ook volgens het boekje.
In u geval moet de agent iemand bij de wagen zien, pinklichten aan en wagen op straat ( dus niet op voetpad ). En uw goederen kon u makkelijk in de gang plaatsen en dan uw wagen verzetten.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 01 okt 2020 11:09

U stond geparkeerd.

Goederen in de gang zetten, en auto verplaatsen.
Nadien goederen naar boven doen.

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 okt 2020 11:24

De uitspraak van de agent : ik zie u niet lossen is de heel correcte vaststelling. Is ook volgens het boekje.
In u geval moet de agent iemand bij de wagen zien, pinklichten aan en wagen op straat ( dus niet op voetpad ). En uw goederen kon u makkelijk in de gang plaatsen en dan uw wagen verzetten.
Eens goed artikel 32 bis van de wegcode lezen in verband met het gebruik van de pinklichten ( dubbele richtingsaanwijzers ) https://www.wegcode.be/wetteksten/secti ... 2-art32bis

Franciscus
Berichten: 38603

#10 , 01 okt 2020 11:53

Hamvraag een vrachtwagen heeft een hele lading tafeltennis balletjes te lossen per doos.
Worden in de GANG van het gebouw gezet. Dit is laden en lossen.
De bestuurder gaat nu zijn leveringsbon laten aftekenen. Op dat ogenblik is hij niet aan het laden en lossen maar PARKEERT hij.
Feit dat u goederen niet in de gang zet dus zichtbaar en korte afstand tussen plaats en wagen, maar met lift naar boven gaat en alles boven binnen zet is parkeren.

En inderdaad richtingaanwijzers aanzetten is om een gevaar aan te geven - dat uzelf veroorzaakt of aangeeft door de 4 richtingaanwijzers te gebruiken. Dus niet doen want u veroorzaakt het aangegeven gevaar.

Trottoir of voetpad is ook straat - wagen moet op rijbaan of op parkeerplaats /strook staan niet op die delen die voor andere weggebruikers exclusief zijn bedoeld. :)

bisbro
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#11 , 01 okt 2020 12:07

Er bestaan heel handige wagentjes die je veel ziet op rommelbeurzen. Zoiets kan ook worden gebruikt om boodschappen 50m ver naar huis te brengen.

LYNX XX
Berichten: 2522
Juridisch actief: Nee

#12 , 01 okt 2020 12:12

Hamvraag een vrachtwagen heeft een hele lading tafeltennis balletjes te lossen per doos.
Worden in de GANG van het gebouw gezet. Dit is laden en lossen.
De bestuurder gaat nu zijn leveringsbon laten aftekenen. Op dat ogenblik is hij niet aan het laden en lossen maar PARKEERT hij.
Feit dat u goederen niet in de gang zet dus zichtbaar en korte afstand tussen plaats en wagen, maar met lift naar boven gaat en alles boven binnen zet is parkeren.

En inderdaad richtingaanwijzers aanzetten is om een gevaar aan te geven - dat uzelf veroorzaakt of aangeeft door de 4 richtingaanwijzers te gebruiken. Dus niet doen want u veroorzaakt het aangegeven gevaar.

Trottoir of voetpad is ook straat - wagen moet op rijbaan of op parkeerplaats /strook staan niet op die delen die voor andere weggebruikers exclusief zijn bedoeld. :)
Franciscus met straat bedoelde ik natuurlijk de rijbaan.
Dat van die pinklichten heb ik van de agenten zelf. Om andere wagenbestuurders te waarschuwen dat een gedeelte van de rijbaan is versperd ( voor lossen en laden ). De agenten merkten op dat het van belang was bij het donker worden en zeker in een straat met twee richtingsverkeer en één kant parkeren.
Dus ik ben trouw aan de agenten hun bevindingen.

Franciscus
Berichten: 38603

#13 , 01 okt 2020 12:19

Gebruik van vb rechter richting aanwijzer bij stilstaan of lossen is wel toegelaten en ook de standlichten indien voertuig een gevaar zou vormen voor andere weggebruikers.

LYNX XX
Berichten: 2522
Juridisch actief: Nee

#14 , 01 okt 2020 12:24

Gebruik van vb rechter richting aanwijzer bij stilstaan of lossen is wel toegelaten en ook de standlichten indien voertuig een gevaar zou vormen voor andere weggebruikers.
Franciscus dat is wat ik ook bedoelde, volledig eens.
Slecht uitgedrukt, lijdt tot misvatting. Moet het onderscheid leren tussen de lichten : gelukkig ben ik zelf het licht niet.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 01 okt 2020 13:44

Dat van die pinklichten heb ik van de agenten zelf.
De gevaar :!: knipperlichten dienen (vnl) om een gevaar te signaleren

Als het stilstaan of parkeren gevaar veroorzaakt, wat je door de gevaarknipperlichten zelf aangeeft, is het stilstaan per definitie al verboden ...


Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”