Betaalde OI betwisten

Filix
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Betaalde OI betwisten

#1 , 25 sep 2020 11:28

Hallo allen,

Onlangs heb ik een OI ontvangen en betaald voor een snelheidsovertreding in zone 30 (38-32km/u gereden). Betreft een baan voorzien van ANPR camera's. De overtreding heb ik begaan in Mechelen en zelf ben ik woonachtig in Turnhout, dus heb ik die maar betaald omdat ik daar niet onmiddellijk terug moest zijn. Nu ik over diezelfde weg rij blijkt dat er toch een en ander niet te kloppen. Als ik over de gevolgde weg rij zie ik nergens het zonaal bord staan. Tevens staat er aan het kruispunt een bord dat het einde luidt van een zonaal reglement. Het is het kruispunt met de hoofdbaan, waar ik bekeurd werd.
Kan ik mijn betaalde boete nog terug eisen, gelet mijn bovenstaand argument?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 25 sep 2020 11:59

Grote delen van de Mechelse binnenstad zijn sinds enige tijd fietsstraten: max 30 km per uur en fietsers niet inhalen. In welke straat ben je geflitst?

De boete was ws een GAS-boete. De termijnen voor bezwaar en beroep zijn kort en liggen vast. Beroep aantekenen bij de politierechtbank is een uitdaging want je moet tegenconclusies schrijven en riskeert bij veroordeling ook nog een rechtplegingsvergoeding te moeten betalen bovenop de andere kosten. Als t een politieboete was - staat me voor - houdt betaling aanvaarding in.

Voor 58€ zou k de moeite niet nemen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 25 sep 2020 20:47

SnelheidsPVs of fietsstraat PV (is ook 30 ...) gaan toch niet via GAS ?

Onmiddellijke Inning of Minnelijke Schikking betalen is doorgaans einde verhaal in België.
Je koopt de mogelijkheid tot strafvervolging af ...


Er zijn maar zeer weinig gevallen waarin die ooit terugbetaald werden - bij zeer zware overduidelijke flaters van de verbalisanten
Gebeurt in NL veel vaker

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”