CDT Test

Siwa
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

CDT Test

#1 , 20 sep 2020 19:23

In November 2019 ben ik tegen gehouden in Brussel voor een alcoholcontrole. Hierbij blies ik positief waarbij een alcoholconcentratie werd vastgesteld van 0.79mg/l.

Hiervoor ben ik augustus voor de rechtbank moeten komen, waarbij deze de zaak in beraad ging nemen en de uitspraak ging uitspreken begin Oktober 2020.

Belangrijke notities:
-Ongeveer 4 jaar geleden ben ik ook al eens voor de rechtbank moeten verschijnen voor alcoholintoxicatie bij het rijden, waarbij ik een (licht) ongeval had verricht. De uitspraak was mild (1 maand rijbewijs kwijt + werkstraf alsook theoretische testen opnieuw doen). Hier bij word ik dus niet beschouwd als recidivist maar natuurlijk wordt hier rekening mee gehouden.

-In mei 2020 ben ik geslaagd in mijn opleiding voor rijbewijs D waarna ik begonnen ben bij een bedrijf als buschauffeur. Natuurlijk met nog altijd in het achterhoofd dat er een rechtszaak aankwam, maar ik wou absoluut die job doen.

Volgens de wet zou ik minimaal een boete van 1600 euro krijgen en verplicht een alcoholslot (vanaf 0.78mg/l ?) .

De zaak is dus in beraad en mijn advocaat hoopt op een alcoholslot enkel voor rijbewijs B (en niet voor D bus) en bloedproeven op alcoholmisbruik.

Hierbij mijn vragen:
1) Ik zou verplicht een alcoholslot krijgen, dit betekent echter dat ik ook een alcoholslot zou moeten krijgen op elke bus waarmee ik rijd. Dit is natuurlijk niet mogelijk en vraag mij dus af of het vaak word gedaan dat ik een uitzondering krijg op rijbewijs D.

2) Waarschijnlijk gaat dit dan om een CDT test. Moet ik deze test dan uitvoeren binnen een bepaalde tijd na de uitspraak? Ik denk niet dat ik boven de grens ga zitten. Wat gebeurt er als ik boven de grens zit? Word mijn rijbewijs dan onmiddellijk ingetrokken of moet ik deze CDT test binnen een bepaalde tijd opnieuw afleggen waarna er gekeken wordt of de waarden gezakt zijn?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 sep 2020 17:06

Uw zaak is reeds voorgekomen voor de rechtbank en u wacht op een uitspraak. Geen enkel forumlid heeft een glazen bol om te kunnen zien wat de rechter zal uitspreken. Uw raadsman heeft u toch voldoende ingelicht wat de eventuele straffen en maatregelen zijn die een rechter kan uitspreken. Op de rechtbank hebt u toch ook gehoord wat het Openbare Ministerie in zijn vordering vroeg van strafmaat. Dus nu is het afwachten.
Als u, nadat u weet welke straf u hebt gekregen, niet akkoord gaat kan u nog steeds in beroep gaan. In ieder geval zult u toch niet moeten hopen op een minimum straf gelet op het feit dat het vastgestelde alcoholpercentage 3,5 keer hoger was dan het toegelaten maximum maar dat zal uw advocaat, als hij eerlijk is, u toch ook wel al gezegd hebben.

Siwa
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 sep 2020 17:54

Uw zaak is reeds voorgekomen voor de rechtbank en u wacht op een uitspraak. Geen enkel forumlid heeft een glazen bol om te kunnen zien wat de rechter zal uitspreken. Uw raadsman heeft u toch voldoende ingelicht wat de eventuele straffen en maatregelen zijn die een rechter kan uitspreken. Op de rechtbank hebt u toch ook gehoord wat het Openbare Ministerie in zijn vordering vroeg van strafmaat. Dus nu is het afwachten.
Als u, nadat u weet welke straf u hebt gekregen, niet akkoord gaat kan u nog steeds in beroep gaan. In ieder geval zult u toch niet moeten hopen op een minimum straf gelet op het feit dat het vastgestelde alcoholpercentage 3,5 keer hoger was dan het toegelaten maximum maar dat zal uw advocaat, als hij eerlijk is, u toch ook wel al gezegd hebben.
Beste,

Alvast bedankt voor u antwoord.

U heeft volledig gelijk, en mijn advocaat heeft mij na de zitting uitleg gegeven, toch door de stress en omvang is niet alles binnengekomen.

Echter dit was mijn vraag hier op het forum niet. Dus zal ik deze nog eens stellen.

Is het mogelijk een alcoholslot te beperken tot een bepaalde categorie op je rijbewijs?

Hoe werkt een CDT test?

Alvast bedankt.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 22 sep 2020 07:31

In November 2019 ben ik tegen gehouden ... 0.79mg/l.
Dat is 1,8 ‰ ...

Mijns inziens hoort u helemaal niet in een bus of autocar thuis, en als de rechter er net zo over denkt, gaat u dat ook aan het vonnis zien.
-Ongeveer 4 jaar geleden ...
Hier bij word ik dus niet beschouwd als recidivist maar natuurlijk wordt hier rekening mee gehouden.
Uiteraard
Duidelijk dat de les nog niet geleerd was
Dat gaat u ook aan vonnis zien ...

Volgens de wet zou ik minimaal een boete van 1600 euro krijgen en verplicht een alcoholslot (vanaf 0.78mg/l ?) .
Ja
Minimum 1600€
Met eerdere veroordeling voor zelfde feiten, en aan 1,8 ‰ , gaat dat minimum er normaal niet meer in zitten.

Nederlandstalige rechtbank ?
Die zijn gemiddeld strenger ...

1) Ik zou verplicht een alcoholslot krijgen, dit betekent echter dat ik ook een alcoholslot zou moeten krijgen op elke bus waarmee ik rijd. Dit is natuurlijk niet mogelijk en vraag mij dus af of het vaak word gedaan dat ik een uitzondering krijg op rijbewijs D.
Die afwijking kan mits motivatie bij vonnis, en gebeurt ook wel
Hopelijk heeft uw advocaat dat ook gevraagd ...
Is een gunst, geen garantie

Art 37/1 §2 :
https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... /460-t4hs5
2) Waarschijnlijk gaat dit dan om een CDT test. Moet ik deze test dan uitvoeren binnen een bepaalde tijd na de uitspraak?
Die tests gaan waarschijnlijk deel uitmaken van de herstelonderzoeken die je opgelegd krijgt.

Parket zal je daarvoor de nodige papieren bezorgen.
Zolang je de tests niet aflegt, of er niet in slaagt, krijg je je rijbewijs niet terug ...

Parket geeft je mogelijk zelfs kans de tests af te leggen voor je rijverval in gaat.
Is praktischer ...

Wat gebeurt er als ik boven de grens zit?
Dan krijg je je rijbewijs niet terug, ttz, je wordt (nog) niet hersteld in het recht tot sturen

Je zal dan de tests waarvoor je niet slaagt, opnieuw moeten afleggen tot je wel slaagt ...
Met tests die misbruik over langere termijn opsporen, laat je best voldoende tijd tussen 2 tests...



Kans bestaat ook, zeker gezien voorgaande veroordeling en hoge graad van intoxicatie, dat u veroordeeld wordt op basis van Art 42: lichamelijke of geestelijke ongeschiktheid om te rijden

https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... -t4hs6afd2

Daar kan je elke 6 maanden een gemotiveerd verzoek aan de rechtbank richten (met medische tests) om terug rijgeschikt verklaard te worden.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”