Gehandicapten Parkeerplaats zonder grondmarkering

HalewijnW
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Gehandicapten Parkeerplaats zonder grondmarkering

#1 , 20 sep 2020 11:18

Vorige maand was ik voor mijn werk in het centrum van Brussel, en toen ik terug kwam hadden ze mijn auto gesleept. In eerste instantie begreep ik zelfs totaal niet waarom, maar ik stond dus geparkeerd op een gehandicapten parkeerplaats. Het kleine bordje was wel aanwezig, maar de blauwe verf met rolstoel op was zo goed als volledig weg, en zeker met de enorme zon die dag niet zichtbaar. Nu is mijn vraag of enkel dat bordje voldoende is, of ik op basis van de verf dat niet zichtbaar was dit kan betwisten? En indien ik dit betwist, en het niet aanvaard wordt, wat zijn dan de gevolgen?

Ik heb toen 270 euro moeten betalen om mijn auto terug te krijgen van de garage, en kreeg deze week nog eens 160 euro boete in de bus. (430 totaal) Misschien irrelevant, maar met mijn huidige financiele situatie is dit een bedrag waar ik enkele maanden voor moet sparen... Ik vind zo een bedrag echt absurd hoog om te moeten betalen omdat ik me verkeerd geparkeerd heb.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 20 sep 2020 12:06

De verkeersborden hebben voorrang op de grondmarkeringen, die eerder aanvullend zijn.
Jij stond dus in overtreding.

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 sep 2020 12:32

De verkeersborden zijn wettelijk verplicht, de grondmarkeringen zijn dat niet. Ze mogen aangebracht worden maar het feit dat er geen grondmarkeringen zijn ( of vervaagd ) is geen verschoning. Het is en blijft een overtreding.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 20 sep 2020 12:45

Indien correct geplaatst, geldt het bord

Daar gaat het dikwijls mis:
-bord wordt voorbij de voorbehouden parkeerplaats gezet
-bord duidt een ganse parking aan ipv 1 plaats

De grondmarkering is optioneel en heeft geen enkele juridische waarde


Waar ergens ?
Foto's genomen ?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”