Verboden richtingen ingereden....

daaavid
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Verboden richtingen ingereden....

#1 , 15 sep 2020 22:02

Hallo,

Ik ben vandaag de stommiteit ingegaan en jammer genoeg een straat ingereden waar er een Verbodsbord stond (C3). Gelukkig heeft een fietser mij nog een teken gegeven dat ik fout zat en ik heb me dan ook onmiddellijk gedraaid. (ongeveer een meter of 5 de straat in)

Ik ben nog maar 18 en heb een voorlopig rijbewijs ik ben natuurlijk nu best wel bezorgd dat er gerechtelijke stappen of dergelijke consequenties tegen mij zullen gebeuren en heb daarom ook Google afgespeurd maar zonder weinig succes en zo op dit forum terechtgekomen.

Ik ben trouwens ook maar 18 jaar en heb een voorlopig rijbewijs.


Kan iemand mij raad geven? Is het misschien het beste als ik mezelf meld bij de politie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2336
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 sep 2020 22:48

Maar nee, er zit echt niet bij elke straat met verboden inrit een agent in de struiken verstopt.

Natuurlijk is het niet onmogelijk dat dit net gezien is en vervolgd wordt, maar de kans is echt wel klein.

Gewoon eruit leren en nog beter opletten in het vervolg.

LeenW
Berichten: 12860

#3 , 15 sep 2020 23:17

In deze tijden zijn camera's natuurlijk ook een vervelende optie. Maar naar de politie gaan, zou ik ook niet doen.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9781
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 16 sep 2020 07:51

Er zijn enkel gerechtelijke gevolgen als dat ook vastgesteld is door iemand die daar bevoegd voor is, en die er een PV over opmaakt ...

C3 is overigens -bizar genoeg- maar éérste graads inbreuk, 58€ en klaar
Afbeelding


C1 is derde graads inbreuk
Afbeelding


De zwaardere bestraffing van beginnende bestuurders is overigens maar toepasselijk van het moment dat je je definitieve rijbewijs hebt - dus niet terwijl je met een voorlopig rijbewijs rijdt ... ook weer 1 van die bizarre gegevens in Belgische verkeersreglementering.

daaavid
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 sep 2020 10:44

@thomas_A @LeenW @inazuma

Bedankt voor jullie snelle reacties en raadgeving. Jammer genoeg stond er wel een camera in de straat, ik ben ook best zeker dat die mij gefilmd heeft. De camera staat namelijk pal boven het midden van de weg dus het zou mij niet verbazen dat die geplaatst is juist voor de inbreuken van het C3 bord.

Om nog wat relevante informatie toe te voegen; De auto waar dat mee gebeurd is staat op de naam van één van mijn ouders, niet mezelf. Ik wil natuurlijk wel opdraaien voor de eventuele boete's maar is het beter als ik dat binnen mijn familiale kring doe of met het politiebureau zelf?

@inazuma

Het is inderdaad wel gek dat een C3 bord maar een eerste graad inbreuk is maar dat blaast toch een stuk van mijn bezorgdheid weg, wetende dat ik niet een derdegraads inbreuk heb gepleegd.

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 sep 2020 11:48

Geen voorbarige stappen of initiatieven nemen. Gewoon afwachten wat er in de bus valt. Als er een overtreding werd vastgesteld door de camera zal er een PV opgemaakt worden lastens de houder van de nummerplaat. Het PV zal in principe vergezeld zijn van een betalingsuitnodiging, als deze betaald wordt is de zaak afgehandeld.

Inazuma
Berichten: 9781
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 17 sep 2020 16:36

Jammer genoeg stond er wel een camera in de straat, ik ben ook best zeker dat die mij gefilmd heeft. De camera staat namelijk pal boven het midden van de weg dus het zou mij niet verbazen dat die geplaatst is juist voor de inbreuken van het C3 bord.
Een "knip" dlmv C3 [Uitgezonderd plaatselijk verkeer] of [uitgezonderd vergunningshouders] of zoiets, dat dan per camera gecontroleerd wordt ...

Levert GAS-boete van 58 € op ...
Enige waarin ze dan echt geïnteresseerd zijn, zijn de centen ... aflaat betalen en geen haan die er nog naar kraait.

De auto waar dat mee gebeurd is staat op de naam van één van mijn ouders, niet mezelf.
Dan zal een ouder het PV binnen krijgen

En kan dan beslissen door te geven dat jij de bestuurder was ... of niet.
Ouder kan jou de rekening in onderlinge overeenkomst laten betalen, ... of niet.

Indien doorgegeven komt PV vervolgens op jouw naam

Ik wil natuurlijk wel opdraaien voor de eventuele boete's maar is het beter als ik dat binnen mijn familiale kring doe of met het politiebureau zelf?
Je hebt niets te zoeken op politiebureau ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”