Zone Bewoners

Mosher
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Zone Bewoners

#1 , 15 sep 2020 14:59

Beste

Vorige week parkeerde ik me in Gent en nam een ticket. Reglementair geparkeerd dacht ik. Toen ik terugkwam, had ik echter een retributie van 80 euro: geparkeerd op een plaats voor bewoners. Ik zag niet direct een bord met een P en daaronder bewoners. Als ik terugstapte en naar rechts ging, stond er echter een bord met 'Zone bewoners'. Is dit een rechtsgeldig bord want ik had nog nooit van een 'zone bewoners' gehoord. Ook stond dit niet aangegeven in de straat waar ik stond geparkeerd. Als ik verhaal ging halen bij het parkeerbedrijf, herhalen ze gewoon dat ik 80 euro moet betalen. Alvast bedankt bij voorbaat voor de feedback!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 15 sep 2020 18:06

Ik zag niet direct een bord met een P en daaronder bewoners.

Als ik terugstapte en naar rechts ging, stond er echter een bord met 'Zone bewoners'. Is dit een rechtsgeldig bord want ik had nog nooit van een 'zone bewoners' gehoord.
Parkeerborden kunnen zonaal gebruikt worden - met de voorziene onderborden erbij.
Ook stond dit niet aangegeven in de straat waar ik stond geparkeerd.
Dat hoeft ook niet
Daarom is het een zone:
De reglementering geldt in gans de zone, maar hoeft enkel aan begin en einde van de zone aangegeven te worden.

Typisch staan zoneborden inzake parkeren waar u nog niet aan parkeren denkt ... en ze bijgevolg mist.

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /248-art65

65.5. Signalisatie met zonale geldigheid

1. Aan de verbodsborden, de borden betreffende het parkeren en de borden F111 en F113 kan de zonale geldigheid worden gegeven.

Hun betekenis blijft ongewijzigd.



https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /253-art70

70.2.1.3 d) een onderbord met de vermelding "parkeerkaart", "bewoners" of "autodelen" duidt aan dat het parkeren voorbehouden is voor voertuigen waarop op de binnenkant van de voorruit of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig, respectievelijk de gemeentelijke parkeerkaart, de bewonerskaart of de parkeerkaart voor autodelen is aangebracht.


Afbeelding


En het is een gedepenaliseerde overtreding
Waarvoor de stad zo goed als mag vragen wat ze wil ...

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”