Flits vuilbak op de stoep.

Adelbert
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Flits vuilbak op de stoep.

#1 , 14 sep 2020 12:27

Een goede morgen aan alle "Wijzen" van dit forum.

In mijn gemeente, worden er bijna dagelijks flitstoestellen ingezet, die gecamoufleerd worden door ze in een voor de inwoners verplicht te gebruiken afvalcontainer te droppen. De container is voorzien van een opening om het flitstoestel te laten functioneren.

Het politiereglement is duidelijk over de huisvuilophaling, zoals u kunt vaststellen uit onderstaand stukje, gekopieerd uit het politiereglement

§7. Het niet naleven van de regels inzake de ophaling van huisvuil en ambachtelijk afval wordt
aanzien als een inbreuk op paragraaf 1 van dit artikel. Zo mag ondermeer:
- het voor ophaling bestemde huisvuil slechts buitengezet worden vanaf 18 uur op de dag
voorafgaand aan de dag van de ophaalronde. Na de ophaalronde moeten de recipiënten terug
binnen genomen worden binnen de 24 uren.
- het voor ophaling bestemde huisvuil uitsluitend worden aangeboden in de door de
opdrachthoudende vereniging ter beschikking gestelde of aanvaarde recipiënten.
- voormelde recipiënten enkel voor de woning of gebouw van de aanbieder geplaatst worden,
behoudens in de straten waar de ophaalwagens onmogelijk kunnen komen.

Probleemstelling:
Flitsvuilbak in gebruik op maandagmorgen, terwijl de huisvuilophaling voorzien is om de 2 weken op vrijdag
En wat betreffende de legaliteit van de opstelling van in een vuilnisbak. Ik kan me bijna niet voorstellen dat er beschreven is, hoe het toestel legaal op te stellen vanuit een... vuilnisbak.

Is de politie dan niet gebonden aan het eigen reglement ?

Groeten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 sep 2020 12:54

Ik zie het probleem niet. Flitstoestel wordt niet aangeboden als huisvuil, waardoor het niet onder de door u gestimuleerd punten van het huisvuilreglement valt.

lukasi
Berichten: 1141

#3 , 14 sep 2020 13:54

ik zou het gezicht willen zien als die vuinisbakkenflitser in de vuilkar terecht komt.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 17 sep 2020 21:08

Men kan daar ook gewoon een buis zetten of een werktentje.... er wordt geen afval aangeboden dus ik zie het probleem niet.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 18 sep 2020 08:49

Mogelijks hebben ze wel een speciale toestemming voor die container; en mag die daar staan op daar staan op dat moment. Anonieme flitswagens staan soms ook op plaatsen waar een gewone wagen niet mag staan.

Adelbert
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 sep 2020 06:34

Het lijkt misschien een banaal iets. Maar ik kan me bijna niet voorstellen dat een toestel dat nauwkeurig afgesteld dient te worden op een daarvoor voorziene bevestiging aan een voertuig of op een daarvoor voorziene bijhorende stabiele sokkel, zomaar plots lukraak van in een vuilniscontainer nauwkeurig kan opgesteld/afgesteld worden.
Als voorbeeld, de bewuste container is vaak opgesteld vanop een onbebouwd grondstuk naast een woning, lees niet geëgaliseerde ondergrond. Hoe kun je vanuit een waggelende container (door de niet vlakke ondergrond) zo een toestel haarfijn afstellen ?

In een tijd waarbij bij de overheid nauwelijks nog ruimte is voor enige nonchalance, interpretatie of gezond verstand, kortom een prent is een prent en betalen. Mogen we er dan aub vanuit gaan dat de flitstoestellen zonder enige vorm van nonchalance en interpretatie, met de perfectie die van ons verwacht/afgedwongen word, dan ook afgesteld/opgesteld zouden worden.

De hamvraag is, als je een prent krijgt toegestuurd die gemaakt werd vanuit zo een vuilniscontainer, is deze dan conform de voorwaarden, om legaal te zijn ? ?

Issued
Berichten: 1227

#7 , 23 sep 2020 06:43

Ja die zijn legaal. Je hebt verschillende types flitstoestellen. Het toestel dat in een wagen zit is niet dezelfde als op een paal enz. Die toestellen die men in die containers verstopt zelf een pak duurder dan diegene op de palen. Ze kunnen dan ook meer. Elke dag maken bedrijven nieuwe toestellen. Ik verwacht dan ook dat men in de toekomst niet meer kan zien waar er zo een toestel staat.

ps Inzake snelheid is er inderdaad geen ruimte voor nonchalance, interpretatie, maar enkel gezond verstand. Snelheid is en blijft 1 van de grote killers op de baan.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 23 sep 2020 11:17

Maar ik kan me bijna niet voorstellen dat een toestel dat nauwkeurig afgesteld dient te worden op een daarvoor voorziene bevestiging aan een voertuig of op een daarvoor voorziene bijhorende stabiele sokkel, zomaar plots lukraak van in een vuilniscontainer nauwkeurig kan opgesteld/afgesteld worden.
En wat zeg je dan van die mobiele handtoestellen voor de snelheidscontrole?(vooral in gebruik in Frankrijk en Duitsland)

Oude Belg
Berichten: 3192

#9 , 23 sep 2020 14:12

En Nederland!
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

eylis
Berichten: 8840

#10 , 23 sep 2020 14:15

En hoe weet u dat die flitscamera's in een afvalcontainer zitten? Heeft u er al zo eentje van binnen gezien? En zijn die verplaatsbaar? Of was het een container met een gat in?

Orran
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#11 , 23 sep 2020 22:08

Gemeenteraad geeft expliciete toestemming aan de politie voor het gebruik van camera's. Bijgevolg hebben zij een machtiging om deze op het grondgebied in te zetten. Het plaatsen van deze camera kan in geen enkel onafhankelijk opzicht gelijk gezet worden aan "het aanbieden van afval". Je hebt eigenlijk meer kans in veel gemeenten om het aan te klagen als een
Mogelijks hebben ze wel een speciale toestemming voor die container; en mag die daar staan op daar staan op dat moment. Anonieme flitswagens staan soms ook op plaatsen waar een gewone wagen niet mag staan.
Vele van de flitspalen die niet bij de privacy commissie zijn geregistreerd, zijn al jaren in gebruik en worden dus niet legaal geplaatst en ja door de politie.
De Politie is niet vrijgesteld van die meldingsplicht bij de privacy commissie.
Um... Juist wel. In het geval van politiecamera's zijn er volledig andere spelregels..

Camera's van de politie vallen onder de wet op het politieambt (WPA) en die is op veel punten wel noemelijk anders. Artikel 46/2 tot en met 46/14 gaan over het heimelijk (verdoken) filmen, wat hier van toepassing is. Enkel politie mag heimelijk filmen, en dit ook enkel maar in enkele gevallen, daarom dat zij ook deze andere wetgeving krijgen. (Ook het zichtbaar gebruik van camera's staat echter opgenomen in de WPA als het voor politioneel doel is, met name onder artikel 25/1 tot en met 25/8)
En hoe weet u dat die flitscamera's in een afvalcontainer zitten? Heeft u er al zo eentje van binnen gezien? En zijn die verplaatsbaar? Of was het een container met een gat in?
Heb ze zelf al gezien, je herkent ze aan een donkere plaat die op de zijkant waarmee ze filmen is aangebracht. Alle elektronica (en dus ook de camera) bevindt zich in de container (heb er niet aan gevoeld, maar kan me inbeelden dat die wel een stuk zwaarder is dan een gewone afvalbak)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”