Tegenexpertise tijdens alcohol controle

Hans2626
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Tegenexpertise tijdens alcohol controle

#1 , 01 sep 2020 07:20

Hallo,

In november vorige jaar blies ik positief na een alcohol controle (1,6). Tijdens de controle heb ik een tegen expertise gevraagd. Hiervan heb ik nooit de resultaten van ontvangen. Intussen ben ik gedagvaard voor de rechtbank. Na inzage van het dossier, vind ik ook geen resultaten terug van mijn tegenexpertise. Waarschijnlijk heeft mijn bloedstal het labo nooit gehaald.

Is dit een procedure fout? Kan de zaak worden uitgesteld, indien ik dit naar voorschuif tijdens de zitting ? Graag tips omtrent deze situatie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 sep 2020 09:28

Voldeed u aan de voorwaarden om een tegenexpertise te laten uitvoeren? Heeft u tweemaal een ademanalyse afgelegd?

Hans2626
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 sep 2020 12:06

Ja, ik heb 2x een adem analyse ondergaan, waarna ik een tegen expertise liet uitvoeren

Reclame

Meeboo
Berichten: 1488

#4 , 01 sep 2020 13:06

waarom zou je het laten uitstellen? feiten zijn er, je was goed zat en je reed.Na 2 analyses van 1.6 (promille vermoed ik) zal er na een tegenexpertise niet veel minder uit de bus komen denk ik dan.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 01 sep 2020 16:11

Ja, ik heb 2x een adem analyse ondergaan, waarna ik een tegen expertise liet uitvoeren
En wie of wat heeft die bloedproef dan gedaan ?
En waarom ...

2x een geslaagde ademanalyse met voldoende klein verschil wordt er geen bloedproef gedaan ...


Art 63 geeft aan wanneer een bloedproef gedaan wordt:

https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... d2#art63p1

BloodNight
Berichten: 621

#6 , 01 sep 2020 16:36

Op vraag van betrokkene zelf neem ik aan. Dit is voorzien vanaf 0.35 en wanneer aan de voorwaarden voldaan zijn.


§ 3. De in 59, § 1 bedoelde overheidspersonen moeten op verzoek van de personen bedoeld in 1° en 2° van dezelfde paragraaf, en bij wijze van tegenexpertise, deze personen een bloedproef laten ondergaan door een daartoe opgevorderde geneesheer indien de ademanalyse, bekomen na toepassing van artikel 59, § 3, een alcoholconcentratie van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet.


Op zich een domme zet wel, alleen maar extra kosten voor de overtreder zelf. Ademanalyse toestellen zijn nauwkeurige en geijkte toestellen met weinig tot geen foutmarge...

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 01 sep 2020 18:28

Juist ...

Dan moet die bloedproef -en de leuke rekening er voor- toch érgens gebleven zijn :?:


Nu, als Vraagsteller afkomt met feit dat de resultaten vd bloedproef niet in dossier zitten, gaat dat zeker tot bijkomend onderzoek en verdaging leiden
Om uit te zoeken wat er daarmee gebeurd is
Want Dr is opgeroepen
Heeft blijkbaar bloed afgenomen
Daar moet iets van terug te vinden zijn ...

Het is me echter ook niet duidelijk wat Vraagsteller er mee denkt te bereiken

Er blijven 2 ademanalyses (met voldoende klein verschil tussen de metingen) overeind ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”