Aanhangwagen zonder nummerplaat fotograferen.

haflinger
Topic Starter
Berichten: 29

Aanhangwagen zonder nummerplaat fotograferen.

#1 , 28 aug 2020 09:35

Ik heb een hobbyboerderijtje. Ik bezit een tractor en soms hangt daar een aanhangwagen aan waar geen nummerplaat ophangt. Ik heb twee weides die amper 200 meter van elkaar liggen. Verder rijd ik niet met deze tractor en aanhangwagen dan van de ene weide naar de andere. Van achteraan ziet men steeds de originele nummerplaat van de tractor wel zelfs als deze aanhangwagen er aanhangt. De nummerplaat van de tractor hangt hoog op de tractor volgens de wettelijke voorschriften.

Ik weet het wel dat strikt genomen (wettelijk dus) er een nummerplaat en verlichting op de aanhangwagen moet hangen want ik kom op de openbare weg.

Iemand beweert nu "als ik dat nog eens zie die u zo op de straat rijdt maak ik een foto van uw aanhangwagen en maak ik deze over aan de politie".
Kan men daarvoor een boete krijgen van de politie ?
Mag hij zonder mijn toestemming daar een foto van maken ?
Moet de politie zelf de vaststellingen niet doen om te verbaliseren ?
Kan de politie verbaliseren op overtredingen van een foto die zonder mijn toestemming genomen is ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 28 aug 2020 11:32

strikt genomen kan de politie verbaliseren op een foto van een gewone burger, of dat veel gebeurt in de realiteit is iets anders.

die "iemand" kan een foto maken dat kan dienen als bewijs, het openbaar maken van die foto en u "zwart" maken daaromtrent mag dan weer niet.

u weet dat u in overtreding bent als u daar mee de openbare weg opgaat, dus moet u langs de andere kant niet verschieten dat mensen u daar over aanspreken en in het slechtste geval een boete voor krijgt

lukasi
Berichten: 1144

#3 , 28 aug 2020 11:44

Hang kopy nummerplaat van tractor aan de aanhangwagen of is de remorque te zwaar ? Verwittig wel best je verzekering dat je achter de tractor soms een remorque hangt. Dan wordt dit opgenomen in de verzekering van de tractor.
Dacht , maar ben niet zeker dat je van en naar het veld over de openbare weg bent vrijgesteld voor bepaalde zaken zoals type rijbewijs . Alle wij moesten achter de hakselaar enkel de tractornummerplaat hangen en dan mochten we zo de baan op naar het veld.

Reclame

haflinger
Topic Starter
Berichten: 29

#4 , 28 aug 2020 12:18

Dat is allemaal in orde met de verzekering van de tractor, rijbewijs enz.

Het enige is dat er geen kopie van de nummerplaat op de aanhangwagen hangt.

Daarbij mijn vraag op dit forum gaat daar allemaal niet over.

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 28 aug 2020 15:11

Kan men daarvoor een boete krijgen van de politie ?
Mag hij zonder mijn toestemming daar een foto van maken ?
Moet de politie zelf de vaststellingen niet doen om te verbaliseren ?
Kan de politie verbaliseren op overtredingen van een foto die zonder mijn toestemming genomen is ?
- Ja
- Ja
- Nee
- Ja
"sowieso" schrijf je zo.

lukasi
Berichten: 1144

#6 , 28 aug 2020 16:30

godsjimenas, als het is opgelost met een kopy van de tractorplaat dan mag hij zo veel foto's nemen als hem wil dan kan hij het appelblauwzuur krijgen tot in sintjuttemis en pasen.
Maar je hebt gelijk, dat was je vraag niet.
Jongens , hoe kortzichtig is me dit. Neem de oorzaak weg en het gevolg stopt.

haflinger
Topic Starter
Berichten: 29

#7 , 28 aug 2020 18:29

Al de antwoorden zijn verkeerd. U moet als politieagent zelf de vaststellingen doen.

Op "foto's" kan niet geverbaliseerd worden.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 28 aug 2020 21:43

Kan men daarvoor een boete krijgen van de politie ?
Filmpjes van verkeersagressors etc op YouTube, belanden steeds vaker voor de rechtbank .
Het kàn dus.

Of het ook voor een banaliteit gebeurt ....

Mag hij zonder mijn toestemming daar een foto van maken ?
Ja
Niet verspreiden ofzo, maar wel maken ...
Moet de politie zelf de vaststellingen niet doen om te verbaliseren ?
Vandaar dat men voor de "waarheidsvinding" naar de rechtbank gaat ...
De politie heeft de feiten immers niet zelf vastgesteld.

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 aug 2020 00:42

Al de antwoorden zijn verkeerd. U moet als politieagent zelf de vaststellingen doen.

Op "foto's" kan niet geverbaliseerd worden.
Wat kom je hier eigenlijk nog doen?

haflinger
Topic Starter
Berichten: 29

#10 , 29 aug 2020 11:06

Zelf op het internet gezocht en het juiste antwoord gevonden. Ik ben maar beginnen zoeken na de

plaatsing van mijn vragen op dit forum hier. Heel wat tijd ingestoken natuurlijk in de opzoekingen.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#11 , 29 aug 2020 12:09

dan zou ik nogmaals naar de juist antwoorden zoeken

alles wat door een gewone burger gefotografeerd of gefilmd word, hetzij het verkeersgerelateerd is of niet, kan basis zijn om vervolgd te worden door het gerecht.

en zoals inzuma zegt, of ze het gaan doen voor iets banaal is een andere vraag, maar de mogelijkheid bestaat

Orran
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#12 , 31 aug 2020 11:53

Al de antwoorden zijn verkeerd. U moet als politieagent zelf de vaststellingen doen.

Op "foto's" kan niet geverbaliseerd worden.
En waarom zou de agent niet kunnen verbaliseren aan de hand van bewijsmateriaal? U moet maar in de recente media kijken om te weten dat dit gewoon niet klopt. Er is een reden waarom de politie al in minstens één geval (waar ik kennis van heb) oproep gedaan heeft voor meer beelden nadat een verkeersgek gefilmd wordt door dashcams. Omdat ze hier wel degelijk iets mee kunnen aanvangen.

Als u anders uw redenering doortrekt, hebben dashcambeelden, camerabewaking en alle andere opnamemethodes geen enkele waarde voor politie. Of ze in dit geval echter inderdaad zo gaan reageren, is iets dat enkel maar de agent die de beelden/foto's zou krijgen zal beslissen. Gezien het gebrek aan een glazen bol kunnen we daarom enkel maar aanraden om u in regel te stellen, voor de kleine moeite die het kost, om mogelijke problemen op lange termijn te voorkomen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”