oprit garage

Qbek
Topic Starter
Berichten: 257

oprit garage

#1 , 27 aug 2020 12:28

Effe schetsen..
Ik woon aan een smalle straat,waar bewoners hun auto voor hun huis(heel dicht) kunnen plaatsen.
Dan kan er juist nog een auto langs als de geparkeerde auto dicht tegen het huis is geparkeerd.
Nu zijn er sommige bewoners die een garage hebben of een oprit voor hun auto..zoals mijn buur.
Nu zijn er mensen komen werken aan mijn huis en zij plaatsen hun auto aan mijn eigendom ook aan de grens van de buur( 1 meter ervan);waar zijn oprit is.
Nu volgens hem mogen zij daar niet parkeren want dit belemmert zijn uitrit van zijn oprit (die wel 5 meter breedt is!!!).
Hij zegt,en daar heeft hij wel een punt,als ik van mijn oprit rij dan heb ik geen zicht door de geparkeerde wagen voor het aankomend verkeer.
Maar dit maakt dat er geen wagen kan parkeren voor mijn huis...
Je kan wel beide richtingen uitrijden wat het probleem oplost,maar hij wil de korste weg nemen,dus is er disscussie.
Hetzelfde geld voor mijn overbuur die ook een oprit heeft aan zijn tuin.Hij beweerd dat ik geen auto mag plaatsen voor mijn eigendom omdat hij anders niet van zijn oprit kan....
Kan iemand me zeggen wat kan en wat niet...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 aug 2020 13:38

Zeker dat het jouw eigendom is en geen openbaar domein? Waar loopt de rooilijn? Dat maakt een groot verschil namelijk.

Op jouw eigen terrein wordt parkeren geregeld door stedenbouwkundige wetgeving. Als je parkeert elders dan op een oprit recht voor de garage, dan heb je daar meestal een vergunning voor nodig. Zeker als het verhard is.
De enige verharding die je mag leggen zonder vergunning is diegene die de toegang verleent tot jouw garage en jouw voordeur (en ook echt niet veel breder dan strikt dat) én die bovendien niet in strijd is met de geldende set regels (verkaveling, RUP, BPA... )

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 aug 2020 13:57

Uit uw uitleg maken wij op dat u woont langs een smalle straat en als er een auto geparkeerd staat kan er nog juist een auto passeren. Mogelijks bent u - en de andere bewoners - in overtreding met onderstaand artikel;

1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
[BS 09.12.1975]
Titel II: Regels voor het gebruik van de openbare weg
Artikel 25. Parkeerverbod
25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :
.....
7° wanneer de vrije doorgang op de rijbaan minder dan 3 meter breed zou worden;
......

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 27 aug 2020 19:01

Dan kan er juist nog een auto langs als de geparkeerde auto dicht tegen het huis is geparkeerd.
Welke straat waar
Want zo te lezen mag er gewoon niet geparkeerd worden ...
Nu volgens hem mogen zij daar niet parkeren want dit belemmert zijn uitrit van zijn oprit (die wel 5 meter breedt is!!!).
Er mag niet geparkeerd worden voor een inrij
Breedte doet niet ter zake.

U mag wel voor het eigendom van de buur staan, maar niet voor zijn inrij ... àls er al geparkeerd màg worden dus.

Qbek
Topic Starter
Berichten: 257

#5 , 28 aug 2020 08:31

Hartelijk dank voor jullie reacties.
Omdat het "te"verwarrend is,ga ik me best eens informeren bij de politie.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”