Onterecht? geflitst

GreenCar
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Onterecht? geflitst

#1 , 19 aug 2020 14:57

Hallo!

Ik ben op maandag 17 augustus geflitst geweest op de N97 (rond Dinant). We waren op vakantie naar de Ardennen en in Wallonië is zover ik weet buiten de bebouwde kom de maximaal toegelaten snelheid 90km/h (tenzij anders aangegeven).

We reden eerst op een 2 vak baan met middenberm tussen de verschillende rijrichtingen en daar mocht je 120km/h. Op een moment ging de baan over van 2 vakken naar 1 vak. En werd de snelheid daarmee dus verlaagd naar 90. Dit stond ook zo uit.

Wat verder stond er een flitser langs de andere kant van de baan. Blijkbaar werkt deze flitser in beide richtingen want toen ik er aan keurig 90 passeerde zagen we allemaal een flash van de flitser. Nu leek mij dit heel sterk dat ik te snel reed dus keerde we terug. Langs de andere kant van de weg stond er een bord die een snelheidsbeperking aan gaf van 70km/h. Toen we toen terug om keerde om terug op dezelfde kant van de weg te rijden waar ik ben geflitst geweest heb ik mijn bijrijder de baan laten filmen; zodat ik ook later kon kijken of er echt geen bord stond van 70. Conclusie, die stond er niet. Dus ik ben geflitst geweest aan 90km/h op een baan waar je eigenlijk maar 70km/h mocht, maar waar dit wel niet zo uitstond.

Ik heb een paar vraagjes hier omtrent.
1: Ik heb mijn rijbewijs nog niet langer dan 2 jaar, maar heb wel nog nooit een boete gehad. Is er nu een kans dat ik mijn rijbewijs kwijt kan zijn door deze verkeersovertreding?
2. Stel ik zou een boete/pv ontvangen kan ik deze dan betwisten en heb ik met die video dan genoeg bewijs?

Ik heb natuurlijk nog niks ontvangen, maar de stress zit er alvast goed in..
Alvast Bedankt!

Voor de geïntresseerde; de video kan je hier terug vinden: https://youtu.be/wzhNmPFsfDk

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 19 aug 2020 15:02

Wacht even tot u een pv ontvangt, voor hetzelfde geld worden de foto's van uw vak er al uitgehaald.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 19 aug 2020 19:38

Terugrijden langs zelfde plaats en filmen was al een goede zet.

Helaas is beeldkwaliteit (zeker op YT) dermate belabberd en rechts zodanig onderbelicht dat u dit realistisch eigenlijk niet kan gebruiken in de rechtbank als het origineel niet véél beter is.

00:35 kruispunt

Snelheidsbeperking dmv bord C43 voordien vervalt dus.

Normaal in Wallonië nadien dus weer 90 buiten bebouwde kom.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 19 aug 2020 19:55

Blijkbaar werkt deze flitser in beide richtingen want toen ik er aan keurig 90 passeerde zagen we allemaal een flash van de flitser.
Kan het dat iemand in de andere richting geflitst werd ?

Langs de andere kant van de weg stond er een bord die een snelheidsbeperking aan gaf van 70km/h.
Op zich kan een weg in de éne richting een andere snelheidsbeperking hebben dan in de andere

1: Ik heb mijn rijbewijs nog niet langer dan 2 jaar, maar heb wel nog nooit een boete gehad. Is er nu een kans dat ik mijn rijbewijs kwijt kan zijn door deze verkeersovertreding?
Verval van recht tot sturen ("rijverbod") is hier pas mogelijk vanaf 30 km/u te snel
Daar ga je dus niet aan komen, zeker niet met correctie.

2. Stel ik zou een boete/pv ontvangen kan ik deze dan betwisten

Dat kan zeker

Tegenwoordig online
Of er daar meer naar gekeken wordt dan naar het "inlichtingenblad" van vroeger (zo goed als niet) durf ik betwijfelen ...

en heb ik met die video dan genoeg bewijs?
Ondermaatse videokwaliteit is een probleem ...
Je wil immers aantonen dat er geen bord 70 staat (het eventuele PV zal stellen van wel)
Maar video is zo donker dat dit niet voor zeker zichtbaar is


Melding dat er géén bord staat voor je dit zelf ontegensprekelijk vast legt, kan er toe leiden dat de snelheidsbeperking na je melding alsnog geplaatst wordt, en men doet alsof ze er altijd al stond ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”