Parkeerbord in verkeerde rijrichting, fout geparkeerd

Sarrah
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Parkeerbord in verkeerde rijrichting, fout geparkeerd

#1 , 18 aug 2020 09:15

Ik had me gisteren geparkeerd in de Pijlstraat in Antwerpen. Deze straat is normaal enkelrichting maar door de werken aan de leien is dit veranderd naar dubbel verkeer. Ik had me voor de school gezet maar niet voor de poort van de school. Netjes betaald. Een paar uur later kom ik aan men auto om te zien dat er een brief tussen de ruitenwissers zit. Niet van de politie maar van de school. Zeggen dat ik verkeerd sta geparkeerd omdat het een los- en laadzone is en dat ze de politie altijd verwittigen. Ik ben beginnen rondkijken en zag toen een bord staan dat inderdaad een los-en laadzone aanwees maar, deze stond niet in de richting die ik inreed. Aangezien het normaal een enkel richting straat is stond het bord dus in die richting. Ik was er in “de verkeerde richting” ingereden (het mag nu door de werken) en kon dit bord dus onmogelijk zien. Moet het bord niet altijd in de rij richting staan om geldig te zijn? Je zou toch niet achterom moeten kijken voor borden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 aug 2020 11:10

Is inderdaad een veel voorkomend " probleem " bij tijdelijke maatregelen o.a. wegenwerken. Men past de verkeersborden aan die betrekking hebben op de rijrichting maar niet de rest van de verkeersborden. Bij het parkeren moet men enkel rekening houden met de verkeersborden die rechts in de rijrichting geplaatst zijn. In uw geval stonden de borden van de laad-en loszone dus niet zo opgesteld en moest u er inderdaad geen rekening mee houden.

Blaatpraat
Berichten: 3794

#3 , 18 aug 2020 13:26

Wegcode 11.4.1.1° De staanders of steunen en zoveel mogelijk, de achterkant van deze verkeersborden hebben een oranje kleur.

Dit slaat op borden met betrekking tot stilstaan en parkeren.
Als ik streetview bekijk (met oude foto's, nog van toen het geen enkele richting was) stond dit bord er al, toen nog aan de andere kant van de straat.
Ik ga ervan uit (aanname) dat ze dit bord gewoon verplaatst hebben bij het maken van een enkelrichting.
In dat geval: het bord heeft een oranje achterzijde, waardoor jij als bestuurder moet weten dat dit wilt zeggen dat dit een bord is die iets te zeggen heeft omtrent het parkeren of stilstaan, en zou je het kunnen geweten hebben.

Natuurlijk blijft het wel een feit dat dit bord verkeerd staat (tijdelijk althans), dus of het bord een afdwingbare macht heeft, is iets anders.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 19 aug 2020 11:04

Parkeerborden moeten in de rijrichting, dwz met hun front naar de weggebruikers geplaatst worden

Ongeacht of dit permanent dan wel tijdelijk is.

Niet zichtbaar in je rijrichting :arrow: niet geldig


Het is zelfs verboden parkeerborden in de "foute" richting te plaatsen of te laten staan ...

https://wegcode.be/wetteksten/secties/m ... 7-hs2art11

11.4. Gemeenschappelijke bepalingen betreffende de verkeersborden E1 tot E9h
11.4.1.
Langs de rijbanen met verkeer in beide richtingen mogen deze verkeersborden slechts gericht worden naar de bestuurders die rijden aan de kant waar ze zijn geplaatst.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”