parkeervak voor garagepoort

BghBghVraagjes
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

parkeervak voor garagepoort

#1 , 13 aug 2020 12:34

Ik denk het volgende te weten: Het item 'garagepoort' is hier al besproken. Het maakt niet uit hoe groot die is, hoe ze er uitziet, of ze wel/niet veel gebruikt wordt. Alleen een voertuig waarvan de nummerplaat aan de poort werd bevestigd mag voor de poort parkeren.
Ik heb zo'n vergunde dubbele poort aan de voorzijde van mijn huis. Aan de poort hangt de nummerplaat van mijn wagen. Achter de poort staat mijn twee-assige aanhangwagen die niet ontkoppeld op de openbare weg mag blijven staan (tenzij gekoppeld aan mijn wagen). Nu heeft de gemeente voor de poort een parkeervak geschilderd. Als een 'vreemde' wagen daar parkeert geraak ik niet met de aanhangwagen op de openbare weg. Een volgeladen aanhangwagen van +400 kg gaan trekken en duwen om te draaien in een hoek van 90° om over het trottoir te rijden naar waar de openbare weg wel bereikbaar is, dat is onuitvoerbaar en er is overigens het risico dat geparkeerde wagens beschadigd raken.
Mijn vraag is dan ook wat primeert in het verkeersreglement op wat: (a) de poort met nummerbord of (b) de parkeerplaats voor personenwagens. Verder vraag ik me af of er een rechtsgrond is om de gemeente te vragen het parkeervak te verwijderen (door bvb de witte lijnen zwart te verven).
1 foto: https://www.dropbox.com/s/wroqel4tcciqf ... k.jpg?dl=0

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 13 aug 2020 12:59

men mag niet voor de inrij van een eigendom staan volgens de wegcode

langs de andere kant, rechtsspraak zegt dat het als zodanig ook herkenbaar moet zijn


stel de gemeente via aangetekend schrijven op de hoogte van het probleem en vraag hun naar een oplossing

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 13 aug 2020 14:45

Er is een wegmarkering aangebracht die voor zo ver ik kan zien, breed genoeg is om een parkeerzone cfr 75.2 te vormen
(20cm breedte, zonder rijstroken ... als je wil weten wat het juridisch is: nameten)


Dit verkeersteken laat het parkeren toe, in afwijking van parkeerregels die parkeren zouden verbieden

Art 6.2: verkeerstekens gaan boven verkeersregels


Afgaande op de foto vermoed ik hier een illegale / niet vergunde inrij & het monopoliseren van de openbare weg voor de eigen woning ...

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 aug 2020 14:53


Afgaande op de foto vermoed ik hier een illegale / niet vergunde inrij & het monopoliseren van de openbare weg voor de eigen woning ...
Daar vrees ik ook voor, tegenwoordig erg intrek met voortuintjes !!.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

BghBghVraagjes
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 aug 2020 16:36

Het vermoeden dat het over het illegaal gebruiken van de zone bestemd voor voortuinen gaat is begrijpelijk maar fout. Voor de poort op de foto bezit ik een officiële bouwvergunning afgeleverd door dezelfde gemeente. De witte vakken met bijhorend verkeersbord werden aangebracht nadat ik die vergunning kreeg. Ik heb al eens vriendelijk gevraagd naar een oplossing, maar er kwam geen oplossing.

BghBghVraagjes
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 aug 2020 16:38

Ik vraag me af wat de 'reglementering voor de wegbeheerders' zegt over het aanbrengen van een parkeervak voor een legale poort.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#7 , 13 aug 2020 16:45

Ik vraag me af wat de 'reglementering voor de wegbeheerders' zegt over het aanbrengen van een parkeervak voor een legale poort.
op zich is het niet verboden (voor zover ik weet), maar bestuurders moeten een inrij van een eigendom dan nog steeds vrij laten

gewoon de gemeente in eerste instantie aangetekend aanschrijven en eisen dat men het corrigeert

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 13 aug 2020 17:53

Het vermoeden dat het over het illegaal gebruiken van de zone bestemd voor voortuinen gaat is begrijpelijk maar fout. Voor de poort op de foto bezit ik een officiële bouwvergunning afgeleverd door dezelfde gemeente.
Verandert de zaak :mrgreen:
Dan zal u het college van Burgemeester & schepenen moeten aanschrijven, en vragen hun vergissing recht te zetten.

Er zijn op breedte vd markering na geen voorwaarden voor het aanbrengen van parkeerzones (als het er één is) .
https://wegcode.be/wetteksten/secties/m ... 2-hs3art17

Al even weinig voor smaller gemarkeerde "parkeervakjes" - die volgens de wegcode overigens niet eens bestaan ...
https://wegcode.be/wetteksten/secties/m ... 5-hs3art19


Er is geen enkele bepaling dat een parkeerzone niet voor een inrij mag liggen.
Op gewestwegen zal je ze steeds vaker onderbroken zien thv een inrij.
Net omdat de wegcode stelt dat er dan geparkeerd mag worden: de parkeertoelating wordt verleend door een verkeersteken, in afwijking van het verbod opgelegd door een verkeersregel ...

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 13 aug 2020 18:57

Daar zijn waarschijnlijk een paar kladschilders aan het werk geweest.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 13 aug 2020 19:50

TS heeft wel toelating er een poort te zetten, maar heeft hij ook toestemming daar met een voertuig binnen te rijden, tttz zeggen is het een vergunden oprit?. Wat zegt de verkavelingsvergunning?

LennieK
Berichten: 1863
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 aug 2020 09:08

TS heeft wel toelating er een poort te zetten, maar heeft hij ook toestemming daar met een voertuig binnen te rijden, tttz zeggen is het een vergunden oprit?. Wat zegt de verkavelingsvergunning?
Ik maak mij dezelfde bedenking. Het feit dat je een poort mocht zetten betekent nog niet dat je daar een auto mag parkeren...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”