Oversteken bromfiets

Fabulosity
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Oversteken bromfiets

#1 , 06 aug 2020 10:44

Afbeelding
Mag men op deze manier oversteken om het fietspad aan de overkant te bereiken (gele pijl) met de bromfiets? 50m naar rechts staan verkeerslichten met een oversteekstrook voor fietsen (rood omcirkelt), ik ontwijk als het ware de verkeerslichten door er voor al de baan over te steken (70 baan). Rechts van mij waar ik oversteek staat een gebodsbord dat fietsers verplicht het fietspad te volgen. Telt dit voor mij aangezien ik dit bord niet passeer, maar voor dat bord al oversteek. Ben dit gisteren tegengekomen en vroeg me dit af.

Dit is de oversteekplaats aan de verkeerslichten:
Afbeelding

Dit is langs de andere kant:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Fabulosity op 06 aug 2020 11:12, 2 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fabulosity
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 aug 2020 11:20

Hier nog zo'n punt. Ik ben de gele pijl. Mag ik gewoon oversteken, of moet ik langs de verkeerslichten oversteken?

Afbeelding

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 06 aug 2020 17:25

Mag men op deze manier oversteken om het fietspad aan de overkant te bereiken (gele pijl) met de bromfiets?
Je mag er oversteken naar Vogelzangstraat

Maar of je daar -links in de rijrichting- op een fietspad mag gaan rijden is weer wat anders ...

Fietspad is in die rijrichting slechts gesignaleerd NA de uitgang van het tunneltje
Er voor niet ...


Anderzijds zijn er situaties waar wel de bedoeling is dat je een linksgelegen fietspad volgt, ook al staat het bord D7 (verplicht fietspad) pas een eind verder geplaatst langs het fietspad ...

50m naar rechts staan verkeerslichten met een oversteekstrook voor fietsen (rood omcirkelt)
Er is een fietspad gesignaleerd
Dat is nooit verplicht te gebruiken bij oversteken.

Een oversteekplaats - de reglementaire met dikke vierkante blokken- is enkel verplicht te gebruiken als het fietspad er eindigt.

Rechts van mij waar ik oversteek staat een gebodsbord dat fietsers verplicht het fietspad te volgen.
Telt dit voor mij aangezien ik dit bord niet passeer, maar voor dat bord al oversteek. Ben dit gisteren tegengekomen en vroeg me dit af.
Als je de Molderdijk volgt in die richting, richting tunneltje, telt dat bord IMO voor jou ...

Als je oversteekt naar Vogelzangstraat, telt het niet voor jou

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 06 aug 2020 17:26

Dit is langs de andere kant:
En aan de pijl te zien, in de andere richting

Dat mag uiteraard, fietspad met wegmarkeringen is in die richting (rechts in rijrichting) toegelaten

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 06 aug 2020 17:34

Hier nog zo'n punt. Ik ben de gele pijl. Mag ik gewoon oversteken, of moet ik langs de verkeerslichten oversteken?
Je mag - mits voorrang verlenen- gewoon oversteken

Gaat om een ander kruispunt, zonder verkeerslichten, tussen andere openbare wegen ...


links naar Google Maps zijn iets handiger ...
https://goo.gl/maps/pDiMJdiYCshwetD38


In de andere richting is het zelfs verboden "langs de lichten" te rijden :!:
Hoewel de weg-wan-beheerder je er naartoe stuurt
Je rijdt dan zonder enige juridische indekking links langsheen de Zuiderring (situatie juli 2019)
De verkeerslichten voor fietsers mogen er niet eens staan ...

https://goo.gl/maps/KtQ4rnuD2XxSkRjQ7

Fabulosity
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 aug 2020 18:59

Hier nog zo'n punt. Ik ben de gele pijl. Mag ik gewoon oversteken, of moet ik langs de verkeerslichten oversteken?



In de andere richting is het zelfs verboden "langs de lichten" te rijden :!:
Hoewel de weg-wan-beheerder je er naartoe stuurt
Je rijdt dan zonder enige juridische indekking links langsheen de Zuiderring (situatie juli 2019)
De verkeerslichten voor fietsers mogen er niet eens staan ...

https://goo.gl/maps/KtQ4rnuD2XxSkRjQ7
Hoezo,verboden? Dit is de enige kant van de ringweg waar een fietspad loopt. Dus er rijden fietsen/brommers in 2 richtingen.

Fabulosity
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 aug 2020 19:15

Mag men op deze manier oversteken om het fietspad aan de overkant te bereiken (gele pijl) met de bromfiets?
Je mag er oversteken naar Vogelzangstraat

Maar of je daar -links in de rijrichting- op een fietspad mag gaan rijden is weer wat anders ...

Fietspad is in die rijrichting slechts gesignaleerd NA de uitgang van het tunneltje
Er voor niet ...


Anderzijds zijn er situaties waar wel de bedoeling is dat je een linksgelegen fietspad volgt, ook al staat het bord D7 (verplicht fietspad) pas een eind verder geplaatst langs het fietspad ...

50m naar rechts staan verkeerslichten met een oversteekstrook voor fietsen (rood omcirkelt)
Er is een fietspad gesignaleerd
Dat is nooit verplicht te gebruiken bij oversteken.

Een oversteekplaats - de reglementaire met dikke vierkante blokken- is enkel verplicht te gebruiken als het fietspad er eindigt.

Rechts van mij waar ik oversteek staat een gebodsbord dat fietsers verplicht het fietspad te volgen.
Telt dit voor mij aangezien ik dit bord niet passeer, maar voor dat bord al oversteek. Ben dit gisteren tegengekomen en vroeg me dit af.
Als je de Molderdijk volgt in die richting, richting tunneltje, telt dat bord IMO voor jou ...

Als je oversteekt naar Vogelzangstraat, telt het niet voor jou
Nee niet over het fietspad rijden, maar gewoon kruisen om het tunneltje in te rijden. Met andere woorden schuin oversteken om het tunneltje binnen te rijden, in plaats van eerst het fietspad te volgen tot aan de lichten, daar over te steken als de lichten op groen springen, en dan het tunneltje in te rijden. Ik ontwijk als het ware de verkeerslichten. Mag dit?

Fabulosity
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 aug 2020 19:25

Bedankt voor de reacties allemaal. Mag ik stellen dat ik in mijn recht ben, dat je niet moet rijden tot aan de lichten om over te steken, maar dat dit ook mag mits veilig alvorens te lichten te passeren? Langs de ene kant is dit logisch. Maar langs de andere kant ook weer niet: Oversteken op eigen risico, terwijl er 50m verder lichten staan die je veilig laten oversteken dmv groen licht..

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 06 aug 2020 22:13


https://goo.gl/maps/KtQ4rnuD2XxSkRjQ7

Hoezo,verboden? Dit is de enige kant van de ringweg waar een fietspad loopt. Dus er rijden fietsen/brommers in 2 richtingen.
Tenzij er borden D7 / fietspad geplaatst zijn intussen, mag je daar niet fietsen op de rode stroken in de kijkrichting op de link hierboven ...

Je bent dan links in de rijrichting aan het spookfietsen ...

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 06 aug 2020 22:27

Nee niet over het fietspad rijden, maar gewoon kruisen om het tunneltje in te rijden. Met andere woorden schuin oversteken om het tunneltje binnen te rijden, in plaats van eerst het fietspad te volgen tot aan de lichten, daar over te steken als de lichten op groen springen, en dan het tunneltje in te rijden. Ik ontwijk als het ware de verkeerslichten. Mag dit?
Je kan dat tunneltje niet inrijden zonder het door wegmarkeringen aangeduide , linksgelegen fietspad te volgen
En dat mag eigenlijk niet ...

Maar je kan zeggen dat je denkt dat de D7 Afbeelding een paar meter verderop geldt vanaf het kruispunt ...


In de andere richting naar centrum staat er trouwens pas een meter of 30 nà kruispunt met Vogelzangstraat een D7 .
Die wordt ook verondersteld meteen na kruispunt al te gelden.

En dwaas genoeg, staat er ook een D7 vlak voor dat kruispunt ... compleet nutteloos
Die moest misschien in de andere richting staan :?:

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”