verzekering met albanese rijbewijs

albo
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

verzekering met albanese rijbewijs

#1 , 01 aug 2020 12:27

paar weken geleden heb ik auto verzekering aangesloten. Maar ik hoor nu dat ik niet echt verzekerd ben omdat ik een albanees rijbewijs b heb.

Ik ben naar gemeente gegaan om dit in te wisselen maar zij laten het niet toe omdat ik al eerder in Belgie was ingeschreven als student toen.

Nu heb ik een permanent verblijf en ben geen student meer.
Ik had toen mijn rijbewijs in Albanie gehaald tijdens de zomervakantie en dan niet in Belgie moest zijn voor mijn studies.

In gemeente vragen mij ook om dit te kunnen bewijzen, ik heb de in en uit stempels op mijn paassport laten zien maar het blijkt dat niet voldoende te zijn voor hun. Nu vraagt men dat ik mij hier aan gemeente moest melden voor uitschrijving om tijdelijk naar buitenland te gaan?? vind ik allemaal raar want ik had geen permanent verblijf..

zou ik beter naar een advocaat stappen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird
Berichten: 792

#2 , 01 aug 2020 13:10

Het feit dat je hier studeerde betekent dat jouw officieel verblijf ook hier is, even op vakantie gaan verandert hier niets aan. Je had dit dus hier moeten behalen. Een advocaat kan de wetgeving niet veranderen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 01 aug 2020 19:35

Als je officieel in België woonde op het moment dat je Albanees rijbewijs uitgegeven is, zal het hier niet erkend worden.

Je moet dan hier je rijbewijs behalen ...

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 01 aug 2020 19:43

Als je officieel in België woonde op het moment dat je Albanees rijbewijs uitgegeven is, zal het hier niet erkend worden.

Je moet dan hier je rijbewijs behalen ...
Wat niet volledig negatief is. Het verkeer, en zeker de reglementen, zijn namelijk anders dan in Albanië. Hier rijden volgens de Albanese geplogenheden kan nu eenmaal niet, dus je moet de Belgische wetten, reglementen en gewoonten kennen en je eigen maken als je hier wil blijven.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Tybo
Berichten: 145

#5 , 02 aug 2020 16:46

KB 11/01/2019- wijzigingen Europese nationale rijbewijzen en buitenlandse niet-Europese nationale rijbewijzen

Niet-Europese rijbewijzen:

Als algemene regel geldt dat de aanvrager 185 dagen ingeschreven moet zijn alvorens hij een Belgisch rijbewijs kan aanvragen.
Tijdens deze periode mag hij met zijn erkend niet-Europees rijbewijs in België rijden.

De omwisselingsprocedure kan wel gestart worden tijdens deze periode, maar het Belgisch rijbewijs mag pas afgeleverd worden na deze 185 dagen.
Het buitenlands niet-Europees rijbewijs mag ook niet teruggegeven worden aan de houder indien procedure afgehandeld is voor de periode van 185 dagen. Deze regel is niet van toepassing op:
- aanvrager studeert in België
- aanvrager is houder van een bijzondere, consulaire of diplomatieke identiteitskaart
De aanvrager moet zijn buitenlands niet-Europees rijbewijs verkregen hebben in een periode waarin hij niet ingeschreven was in België. Er moet rekening gehouden worden met afgiftedatum buitenlands rijbewijs, datum van eerste afgifte, datum van vervanging of datum hernieuwing buitenlands rijbewijs.
De meest gunstige datum voor de titularis moet gekozen worden
.

albo
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 aug 2020 12:10

KB 11/01/2019- wijzigingen Europese nationale rijbewijzen en buitenlandse niet-Europese nationale rijbewijzen

Niet-Europese rijbewijzen:

Als algemene regel geldt dat de aanvrager 185 dagen ingeschreven moet zijn alvorens hij een Belgisch rijbewijs kan aanvragen.
Tijdens deze periode mag hij met zijn erkend niet-Europees rijbewijs in België rijden.

De omwisselingsprocedure kan wel gestart worden tijdens deze periode, maar het Belgisch rijbewijs mag pas afgeleverd worden na deze 185 dagen.
Het buitenlands niet-Europees rijbewijs mag ook niet teruggegeven worden aan de houder indien procedure afgehandeld is voor de periode van 185 dagen. Deze regel is niet van toepassing op:
- aanvrager studeert in België
- aanvrager is houder van een bijzondere, consulaire of diplomatieke identiteitskaart
De aanvrager moet zijn buitenlands niet-Europees rijbewijs verkregen hebben in een periode waarin hij niet ingeschreven was in België. Er moet rekening gehouden worden met afgiftedatum buitenlands rijbewijs, datum van eerste afgifte, datum van vervanging of datum hernieuwing buitenlands rijbewijs.
De meest gunstige datum voor de titularis moet gekozen worden
.
dus het klopt dat deze regel niet van toepassing is indien jij studeert in Belgie.

Ik dank u zeer!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”