Bijzondere bewijslast PV bij GAS parkeerovertreding

fr.de.bo
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Bijzondere bewijslast PV bij GAS parkeerovertreding

#1 , 25 jul 2020 01:05

Ik heb vandaag (24/07) een GAS-boete in de bus gekregen voor een parkeerovertreding: op de dijk van één van onze kustgemeentes was ik mijn bagage aan het uitladen naar het appartement, maar blijkbaar was ik zo dom om mijn auto telkens op slot te doen als ik richting het appartement (op de 10de verdieping) ging, waardoor een officier van politie geïnterpreteerd heeft (volgens de letter van de wet) dat ik mijn wagen geparkeerd had. De feiten wil ik hier niet betwisten, wel de timing van dit alles. Aangezien er regels zijn voor de gebruikers van het openbaar domein, zijn er ook regels die door de toezichters op deze regels moeten nageleefd worden. Vandaar de vraag of alles wel correct verlopen is

Op 1 juli zijn de feiten gebeurd en vastgesteld door een officier van politie. Art 22 bis 4° voor de kenners.
Op 2 juli is het proces verbaal opgemaakt door de officier van politie.
Op 16 juli is het pv overgemaakt aan de sanctionerend ambtenaar. En op dezelfde dag is brief opgemaakt waarin een GAS-boete gevorderd wordt van €58,00.
Op 24 juli ontvang ik een aangetekende zending. (ondanks een feestdag deze week , is dit toch rijkelijk laat, gezien de datum waarop deze is opgemaakt)

Ik zit met twee vragen.

1. Aangezien ik het pv gekregen heb 23 dagen na de feiten, 22 dagen na de opmaak ervan, heeft dit pv nog een bijzondere bewijslast?
2. Moet een GAS-boete ivm met stationeer- parkeerovertredingen niet binnen de 15 dagen verzonden worden (ondanks het opmaken op 16 juli, vermoed ik dat het aangetekend schrijven niet verzonden is op 16 juli, omdat ik deze vandaag (24/07) pas ontvangen heb, jammer dat er trouwens geen postdatum op het aangetekend schrijven staat.)

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
matthewlkimes
Berichten: 1
Juridisch actief: Ja

#2 , 25 jul 2020 09:19

As many as 8million parking tickets are issued annually in the UK. Only a fraction of these are contested but there is strong evidence many more drivers could beat their fine.
Azerbaijan Tourist e-Visa Requirements. In order to submit an application, eligible citizens are required to meet the [url=https://evisa-govt.com/] Azerbaijan e visa [/url] requirements.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 25 jul 2020 13:12

Als u telkens naar het 10de en terug moest, stond u dus geparkeerd.

Laden & lossen is dat:
U bent voortdurend aan het in- of uitladen

Niet een tijdje op wandel met uw spullen ...

Op 16 juli is het pv overgemaakt aan de sanctionerend ambtenaar. En op dezelfde dag is brief opgemaakt waarin een GAS-boete gevorderd wordt van €58,00.
GAS verloopt volgens ander tijdschema:

GAS ambtenaar had 15 dagen na ontvangst van PV van de politie, om u aan te schrijven
Dit is dus duidelijk binnen die periode gebeurd

Reclame

Orran
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 jul 2020 14:31

Uw wagen niet op slot doen had u een andere boete kunnen opleveren, politie durft op plaatsen waar er veel diefstallen zijn vaak eens aan de klinken voelen en boetes ervoor opleggen. En zoals hierboven gezegd stond u, volgens de interpretatie van velen, reeds geparkeerd.

GAS-PV's hebben geen bijzondere bewijslast. Deze termijn staat dus los van dit gebeuren. Zelfs al was dit zo maakt dit de boete niet ongeldig.

De sanctionerend ambtenaar moet 15 dagen na ontvangst van het PV u op de hoogte stellen. Daarnaast wordt ervan uitgegaan (maar hierover is soms discussie) dat de algemene termijn voor het op de hoogte brengen van de overtreder binnen 2 maanden na vaststelling ook van toepassing is.

Gezien het PV is overgemaakt op 16 juli en u het 8 dagen later ontvangen heeft, is het dus ruimschoots op tijd verstuurd.

Sirkii
Berichten: 5410

#5 , 25 jul 2020 17:15

In alle kustgemeentes die ik ken kan je een “gratis parkeren” ticket nemen voor 10 of 15 minuten. Soms zelfs langer. Doe dat in t vervolg. Ik doe dat ALTIJD als ik aan t uitladen ben.

Dat verval van bewijslast wordt meestal weggelachen. Maak u dus niet belachelijk.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 25 jul 2020 18:34

Daarnaast wordt ervan uitgegaan (maar hierover is soms discussie) dat de algemene termijn voor het op de hoogte brengen van de overtreder binnen 2 maanden na vaststelling ook van toepassing is.
Waar komt die termijn vandaan, want in elk geval niet in GAS-wet

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”