Verkeersboete gekregen zonder bewijzen voor feiten die 36 dagen geleden dateren.

Youve
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Verkeersboete gekregen zonder bewijzen voor feiten die 36 dagen geleden dateren.

#1 , 18 jul 2020 08:31

Beste,

Ik heb een boete gekregen voor de volgende overtreding :

14.2. Zelfs indien verkeerslichten het toelaten, mag een bestuurder een kruispunt niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.

Een boete van 58 Euro, de feiten dateren van 36 dagen geleden.

Ik heb ook geen bewijzen gevonden in de bijlages.

Het enige dat er bij vermeld stond is dat er een vaststelling werd gedaan door een politieagant.

Geen foto's of links naar een video van een straatcamera. Enkel een statement dat stelt:

" Heden 25-06-2020 heb ik, (Naam van Politieagent) Agent van Poltiie vastgesteld dat het systeem tot de volgende registratie is overgegaan :
Wij stellen vast dat het bovenvermelde voertuig stil staat op het kruispunt geblokeerd is voor het dwarsverkeer. Ondanks al deze inspanningen blokkeerde het voertuig alsnog het kruispunt. Wij bevestigen de officiele nummerplaats ter plaatse met teken van DIV."

Het is geen systeem die mij heeft geanalyseerd enkel een politieagent die een vaststelling heeft gedaan als ik het goed heb begrepen.

Mijn vraag is als volgt :

Kan ik aanspraak doen op het feit dat het wel al een tijdje geleden is?

Kan ik aanspraak doen op het feit dat er geen bewijzen werden voorgelegd.

Geen foto's of video's.

Bedankt voor uw medewerking.

Met vriendelijke groeten,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 18 jul 2020 10:28

Ik heb ook geen bewijzen gevonden in de bijlages.
De vaststelling door een bevoegd persoon IS het bewijs ...
Het enige dat er bij vermeld stond is dat er een vaststelling werd gedaan door een politieagant.

" Heden 25-06-2020 heb ik, (Naam van Politieagent) Agent van Poltiie vastgesteld dat het systeem tot de volgende registratie is overgegaan :
Blijkbaar registreert een camera daar dergelijke feiten, en worden die gemarkeerde incidenten nadien door politieagenten bekeken.
Je PV is zo te zien op basis daarvan .

14.2 is opgenomen in de inbreuken die met automatische camera's mogen geverbaliseerd worden

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 742-art1-3

(En er is een verfrissend vereenvoudigend wetsvoorstel van kamerlid Jef Van den Bergh in de maak om de vaststelling van àlle inbreuken mogelijk te maken dmv camera's. UH gebruikt bvb al beeldverwerking om bij studies te zien wie al dan niet voorrang geeft ... )

Het is geen systeem die mij heeft geanalyseerd enkel een politieagent die een vaststelling heeft gedaan als ik het goed heb begrepen.
Is vastgesteld met automatische camera, beeldverwerkings-algoritme legt de gemarkeerde incidenten vervolgens voor , voor beoordeling achteraf door een bevoegd persoon.

Kan ik aanspraak doen op het feit dat het wel al een tijdje geleden is?
Iets meer dan een maand geleden is niet excessief lang

De bijzondere bewijswaarde (als PV binnen 14 dagen na vaststelling verstuurd wordt) maakt in realiteit ook weinig uit, je zal nog altijd tegendeel moeten bewijzen, maar is hier weinig relevant omdat er beeldmateriaal gaat zijn ... en dat vormt mee het bewijs van de inbreuk.

Kan ik aanspraak doen op het feit dat er geen bewijzen werden voorgelegd.
Neen

Die zullen er wel zijn, maar krijgt u in België in deze fase niet te zien.
Die krijg je pas als feiten voor de politierechtbank komen ...

Youve
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 jul 2020 13:42

Beste Inazuma,

Bedankt voor je antwoord.

Dus er is geen enkel mogelijk manier om die video te zien zonder de boete te betwisten?

Wat een vreemde manier van werken hier in Belgïe, het woord van een politieagent is niet genoeg bewijs voor mij. ( En ik denk ook voor vele anderen)

Wat zou je mij aanraden in deze situatie als ik vragen mag?

Met vriendelijke groeten,

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 18 jul 2020 14:18

Als ik het goed begrijp, gaat het hier om een minnelijke schikking, tegen betaling van 58 €.

U wil bewijzen zien? Hierboven werd al gesuggereerd om de politierechtbank af te wachten. Maar ik vrees dat het woord van een politieagent daar wel iets meer waarde heeft, met als resultaat een lichtjes hogere bijdrage aan de staatskas. Van uw kant dan :)

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 18 jul 2020 22:46

Wat zou je mij aanraden in deze situatie als ik vragen mag?
58€ betalen als je geen betere argumenten kan inbrengen

Andere opties worden enkel duurder

JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 jul 2020 23:10

Dus politie moet constant rondlopen met video en filmmateriaal want anders zijn er volgens u geen bewijzen?
Hoe denkt u dat het in andere landen is?
JurecaBE moderator

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 19 jul 2020 09:02

Dus politie moet constant rondlopen met video en filmmateriaal want anders zijn er volgens u geen bewijzen?
En dan maar weer volop klagen over een gebrek aan privacy.

jef007
Berichten: 1680

#8 , 19 jul 2020 14:15

slik even en betaal die boete en uw miserie is weg

Tybo
Berichten: 145

#9 , 22 jul 2020 19:09

Heden ... heb ik, (Naam van Politieagent) Agent van Poltiie vastgesteld dat het systeem tot de volgende registratie is overgegaan
Dat staat op bepaalden afschriften van PV's, type onmiddellijke inningen' standaard genoteerd wat niet altijd wil zeggen dat er effetief met behulp van evt camera's de overtredingen werd vastgesteld.

PS :
Bovendien, ondanks de steeds fijnere, bestaande technologieën, slaagt de overheid er namelijk nog steeds niet in om deftige afschriften van PV's naar de overtreders te (laten) sturen (tekst in hoofdletters,, doorlopende tekst ... )

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”