Parkeren in woonerf

OLIVIERBOUWEN
Topic Starter
Berichten: 2

Parkeren in woonerf

#1 , 02 sep 2008 18:27

Onze woning situeert zich in een woonwijk waar dichtbij een grote school gelegen is. Deze heeft een parking voldoende groot om alle wagens van de leerkrachten te parkeren. Er wordt echter geen rekening gehouden met het groeiend aantal leerlingen die met de wagen naar school komen. Het logische gevolg is dat zij parkeren o.a. in onze straat. Mag dit ? Of moet de school de accomodatie voorzien ? Nog ter info: de school bevindt zich niet in de woonwijk, maar ernaast (op een hoofdweg om de woonwijk te bereiken).
Hopelijk kan iemand me hierover wat juridische info geven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 02 sep 2008 21:11

Mag dit ?
Ja, evenveel als een ander.

Of moet de school de accomodatie voorzien ?
Eventueel werden in de bouwvergunning voorwaarden opgelegd. Maar scholen zijn er meestal al veel langer dan dat de wet op de stedenbouw bestaat, dus enkel indien het iets recent is kan dat iets oplossen.

Wat in het algemeen parkeren in een "echt" woonerf betreft:
TITEL II: Regels voor het gebruik van de openbare weg
Artikel 22bis: Verkeer in woonerven en in de erven
Binnen de woonerven en de erven:
1° mogen de voetgangers de ganse breedte van de openbare weg gebruiken : spelen zijn er eveneens toegelaten;
2° mogen de bestuurders de voetgangers niet in gevaar brengen en ze niet hinderen; zo nodig moeten zij stoppen. Zij moeten bovendien dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van kinderen. De voetgangers mogen het verkeer niet nodeloos belemmeren;
3° is de snelheid beperkt tot 20 km per uur;
4° a) is het parkeren verboden, behalve :
* op de plaatsen die afgebakend zijn door wegmarkeringen of door een wegbedekking in een andere kleur en waar de letter P aangebracht is;
* op plaatsen waar een verkeersbord het toelaat.
b) mogen de stilstaande of geparkeerde voertuigen rechts of links ten opzichte van hun rijrichting opgesteld worden.

Er kan uiteraard ook nog een gemeentelijk reglement bestaan (genre "bewonerskaarten enz").

OLIVIERBOUWEN
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 02 sep 2008 22:16

Dank u 'Dino' voor uw snelle reactie.

Maar er staan geen aanduidingen om te parkeren; noch wegmarkeringen.
Dus is het verboden te parkeren !

Als u dit bevestigt, overweeg ik een vriendelijk briefje te sturen naar de school; ik loop toch geen blauwtje ?

Reclame

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#4 , 03 sep 2008 00:34

Dank u 'Dino' voor uw snelle reactie.

Maar er staan geen aanduidingen om te parkeren; noch wegmarkeringen.
Dus is het verboden te parkeren !

Als u dit bevestigt, overweeg ik een vriendelijk briefje te sturen naar de school; ik loop toch geen blauwtje ?
u praat over een woonwijk, dat is wel verschillend met een woonerf (aangeduid met het bord F12a)

welk van de twee is het?

in het geval van een gewone woonwijk mag er geparkeerd worden, behoudens plaatselijke reglementering
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

wolf2
Berichten: 2071

#5 , 03 sep 2008 22:30

Ik heb inderdaad misschien een veronderstelling te veel gemaakt omdat het begrip "woonwijk" geen betekenis heeft in het verkeersreglement. In een "gewone straat" mag iedereen parkeren (behalve zwaargewichten 'overnight' in de bebouwde kom; caravans langer dan 24 uur; ...).

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”