Ben ik 'plaatselijk verkeer' om gegevens van een te koop staand huis te bekijken?

carlo vranken
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Ben ik 'plaatselijk verkeer' om gegevens van een te koop staand huis te bekijken?

#1 , 12 jul 2020 19:09

Boete gekregen voor het negeren van een verbodsbord C3 met onderbord 'uitgezonderd plaatselijk verkeer'. Ik ben de straat ingereden om er info in te winnen over een huis dat te koop stond in de straat (deze info was nergens online te vinden). Dit ook zo aangegeven in mijn betwisting van de boete, maar tevergeefs - ze werd niet aanvaard. Maak ik een kans voor de rechtbank of betaal ik best de boete? Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 12 jul 2020 19:12

definitie "plaatselijk verkeer" volgens de wegcode;

2.47. “Plaatselijk verkeer” of “plaatselijke bediening”: de voertuigen van de bewoners en hun bezoekers, de voertuigen voor levering inbegrepen, de voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer, de voertuigen voor onderhoud en toezicht, wanneer de aard van hun opdracht dit rechtvaardigt, de prioritaire voertuigen bedoeld in artikel 37 en fietsers en ruiters.


in theorie zou u kunnen argumenteren dat u het huis dat te koop staat wilde bezoeken

dat u argumentatie in eerste instantie word verworpen is niet zo ongewoon, de staat wilt liever dat ge betaald en de kas spijst

LeenW
Berichten: 12840

#3 , 12 jul 2020 19:45

Dan kan iedereen bij thuiskomst snel eens googlen welke huizen of appartementen er te koop/huur staan en zo de boete ontlopen.

Reclame

carlo vranken
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 jul 2020 19:54

Zou je idd kunnen google'n, maar zoals reeds vermeld, zijn er online nergens gegevens over deze 'uit de hand te koop' hoeve te vinden...

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 13 jul 2020 09:46

Wat staat er in het PV :?:

Vaak enkel dat vermeende overtreder de straat in reed.
Maar dat is geen overtreding, tenzij men ook effectief vaststelt dat de vermeende overtreder de bepalingen van het plaatselijke verkeer niet opvolgde.

Als het huis niet meer bewoond was, heeft u de facto zelf reeds aangegeven een overtreding te maken ... geen bewoners, dus kan u die ook niet bezoeken.


Plaatselijk verkeer wordt door gemeenten vaak onkundig geplaatst, waarbij ze eigenlijk veel meer verkeer weren dan de bedoeling is.
Hoe er op geverbaliseerd wordt is steeds gokwerk.

Handelszaken zonder bewoning en scholen in "plaatselijk verkeer" zijn bvb niet reglementair te bereiken door klanten of ouders die kinderen komen afzetten ...

Dan doet men plots wél alsof zij plaatselijk verkeer zijn, hoewel wettelijk dat niet zo is.

Lokale politie Lier verbaliseerde in 2011 honderden automobilisten wegens inbreuk plaatselijk verkeer, maar liet autobussen van De Lijn ongestoord door ... terwijl die toen géén plaatselijk verkeer waren :!:
Dezelfde PZ adviseert de stad Lier nog steeds foutief, en verbaliseert (of niet) eveneens foutief ...)

JorisVB
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 jul 2020 10:08

Zou je idd kunnen google'n, maar zoals reeds vermeld, zijn er online nergens gegevens over deze 'uit de hand te koop' hoeve te vinden...
Had u effectief een afspraak met de verkopers? Indien ja, was je hun bezoeker en kunnen zij dit getuigen. Indien neen, maak je geen kans.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 13 jul 2020 10:52

Volgens mijn theorie, ben je plaatselijk verkeer wanneer je in die zone stopt, om te laden of te lossen, om een boodschap te doen enz.. enz..
Wanneer echter de politie kan aantonen dat u niet stopte en dwars door de zone reed bent u in overtreding.
Uw "theorie" klopt niet met de wetgeving ...
Is wel hoe meerdere politiezones ze -foutief- toepassen

Leveren moet strikt genomen zelfs aan de bewoners zijn ...


In 2014 aangepast om openbaar vervoer in plaatselijk verkeer toe te laten en mogelijk te maken dat de reglementering zonaal kon toegepast worden.
Maar wie toegang had, werd niet aangepast aan de gebruikelijke interpretatie.

Een strikte toepassing maakt ook de veroordeling mogelijk van wie de wegbeheerder eigenlijk wel wil toelaten, maar feitelijk wettelijk de toegang ontzegt ...

carlo vranken
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 jul 2020 23:01

Bedankt voor jullie reacties.

De hoeve was idd reeds onbewoond. Door info van een vriend wist ik dat deze te koop stond, maar kon er online niets over terug vinden. Ter plaatse hing er wel een bord uit met de gegevens voor de openbare verkoop en een tf voor contact. Ik kon deze info dus niet verkrijgen zonder ter plaatse te gaan. Het betreft een straat van een km lang, met lang beide toegangen het bord C3 - uitgezonderd plaatselijk verkeer en de hoeve lag ongeveer in het midden. In theorie had ik dus moeten uitstappen en de weg te voet afleggen, maar dat ging een beetje moeilijk op het moment, met mijn zoontje van 3 in de auto.

Ik zal het zekere voor het onzekere nemen en de boete maar betalen... pfff.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#9 , 14 jul 2020 00:24

Bedankt voor jullie reacties.

De hoeve was idd reeds onbewoond. Door info van een vriend wist ik dat deze te koop stond, maar kon er online niets over terug vinden. Ter plaatse hing er wel een bord uit met de gegevens voor de openbare verkoop en een tf voor contact. Ik kon deze info dus niet verkrijgen zonder ter plaatse te gaan. Het betreft een straat van een km lang, met lang beide toegangen het bord C3 - uitgezonderd plaatselijk verkeer en de hoeve lag ongeveer in het midden. In theorie had ik dus moeten uitstappen en de weg te voet afleggen, maar dat ging een beetje moeilijk op het moment, met mijn zoontje van 3 in de auto.

Ik zal het zekere voor het onzekere nemen en de boete maar betalen... pfff.
in mijn ogen was u wel degelijk plaatselijk verkeer, zeker als dat zo een lange straat is en er geen enkele gegevens van het huis online te vinden is en u ter plaatste moet gaan om de info van het bord te krijgen.

JorisVB
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 jul 2020 09:52

in mijn ogen was u wel degelijk plaatselijk verkeer, zeker als dat zo een lange straat is en er geen enkele gegevens van het huis online te vinden is en u ter plaatste moet gaan om de info van het bord te krijgen.
Maar hoe gaat carlo dat bewijzen? Iedereen die onterecht de straat in rijdt en beboet wordt, kan opgemerkt hebben dat er een woning te koop staat en als excuus gebruiken dat hij of zij dit huis eens ging bekijken? Als je op voorhand een afspraak zou gehad hebben met de huidige bewoners, heb je een keihard bewijs dat uw excuus klopt. Heb je echter geen bewijs dat je weldegelijk voor die koopwoning in die straat was, wordt dit excuus verworpen.

Carlo kan alsnog trachten een politierechter te overtuigen dat hij weldegelijk plaatselijk verkeer was. Kans bestaat dat de rechter in het verhaal meegaat. Kans bestaat ook dat hij zegt: "Jamaar, meneer, dat kan iedereen beweren die door die straat rijdt; Iedereen kan immers zien dat daar een huis te koop staat." Aan Carlo om in te schatten wat hij wenst te doen.

Persoonlijk zou ik de boete betalen en me de héle rompslomp om naar de rechtbank te komen (inclusief een dag tijdverlies) besparen...

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 14 jul 2020 10:11

in mijn ogen was u wel degelijk plaatselijk verkeer
Niet volgens de wegcode / wetgeving.

Elke betwisting voor de politierechter zal gaan volgens de bepalingen in de wegcode.

U mag het "bezoeken van een te koop staand huis" proberen terug te vinden in Art 2.47 , boven reeds aangehaald.
Het staat er niet bij ...

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#12 , 14 jul 2020 15:42

in mijn ogen was u wel degelijk plaatselijk verkeer
Niet volgens de wegcode / wetgeving.

Elke betwisting voor de politierechter zal gaan volgens de bepalingen in de wegcode.

U mag het "bezoeken van een te koop staand huis" proberen terug te vinden in Art 2.47 , boven reeds aangehaald.
Het staat er niet bij ...
neen, het staat er niet bij, dat weet ik :)

maar is dit niet meer een geval dat eens door een rechter bekeken moet worden of het al dan niet onder "plaatselijk verkeer" valt?

een huis bezoeken (al dan niet om gegevens te noteren), ook al is het niet bewoond; lijkt mij hier onder toch te vallen ook al word het niet expliciet vermeld in de wegcode.

is hier geen rechtsspraak over?

LeenW
Berichten: 12840

#13 , 14 jul 2020 17:22

Maar dat is het net, de wet definieert duidelijk wat plaatselijk verkeer is. Het is aan een rechter om de wet toe te passen, en aan de politiek om die aan te passen.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 14 jul 2020 17:33

Niet "op goed geluk" naar rechter stappen als wat men deed niet in overeenstemming is met de wetgeving.

Bij plaatselijk verkeer , is of bezoekt men een bewoner, of levert men er.


Zoals gezegd is de definitie vrij recent nog aangepast, en enkel uitgebreid om openbaar vervoer toe te laten.
Het feit dat de wetgever geen andere aanpassingen deed om de toegelaten bestuurders uit te breiden, kan ook gezien worden als een wens om toegelaten verkeer sterk te blijven beperken.
De definitie is niet uitgebreid tot alle verkeer met een bestemming in de straat / zone met plaatselijk verkeer ...
Dat was te simpel geweest waarschijnlijk.

Rechter mag zich niet in de plaats stellen van de wetgever en naar eigen goeddunken de voorziene uitzonderingen uitbreiden.
Het is ook niet dat er een onduidelijkheid of onbepaaldheid in de wetgeving is, waar de rechter over moet oordelen.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#15 , 14 jul 2020 22:05

Niet "op goed geluk" naar rechter stappen als wat men deed niet in overeenstemming is met de wetgeving.

Bij plaatselijk verkeer , is of bezoekt men een bewoner, of levert men er.


Zoals gezegd is de definitie vrij recent nog aangepast, en enkel uitgebreid om openbaar vervoer toe te laten.
Het feit dat de wetgever geen andere aanpassingen deed om de toegelaten bestuurders uit te breiden, kan ook gezien worden als een wens om toegelaten verkeer sterk te blijven beperken.
De definitie is niet uitgebreid tot alle verkeer met een bestemming in de straat / zone met plaatselijk verkeer ...
Dat was te simpel geweest waarschijnlijk.

Rechter mag zich niet in de plaats stellen van de wetgever en naar eigen goeddunken de voorziene uitzonderingen uitbreiden.
Het is ook niet dat er een onduidelijkheid of onbepaaldheid in de wetgeving is, waar de rechter over moet oordelen.

mja, dan hangt er veel af wat er in topic starter zen pv staat, zoals ge zelf aanhaalt in een reactie, als er verder geen opmerkingen staan in het PV buiten dat men hem in die straat heeft zien rijden, zou ik persoonlijk er toch mee naar de politierechtbank gaan.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”