Bromscooter op naam laten zetten zonder rijbewijs

james2774
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Bromscooter op naam laten zetten zonder rijbewijs

#1 , 12 jul 2020 03:14

Kan ik een bromscoter (45 km/u) op mijn naam laten zetten (geen rijbewijs), maar deze door iemand anders, mèt een auto rijbewijs, te laten verzekeren op diens naam ?

Of moet altijd sowieso diegene die dit verzekert, ook eerst het voertuig op zijn naam hebben staan ?

En wie begint met dat op naam zetten, de scootershop (dealer) die de papieren meegeeft voor het DIV (opgestuurd naar de verzekeringsmaatschappij), of de verzekeringsmaatschappij, dus nadat men verzekerd is ?

Vult de dealer reeds de naam in (tav de DIV) op papieren van degene op wiens naam de scooter staat, die dan vervolgens sowieso ook MOET verzekerd worden, of enkel de naam van diegene wiens naam op de factuur staat ? En kan je zelf de naam van de verzekerde invullen voor de DIV ?

Kan ik een bromscooter kopen op mijn naam, bij die dealer, los van de daaropvolgende verzekering ? Of hangt op naam zetten en verzekeren altijd samen aan één en dezelfde persoon, verplicht ?

De bedoeling zou zijn, gezien ik de scooter betaal, om zeker te zijn van behoud van/recht op mijn eigen aankoop, en te wachten met openbare weg te gebruiken tot ik mijn rijbewijs heb. Nu met Corona is er grote vertraging in levering van vespa, en ik heb nu de kans eentje vroeger toch geleverd te krijgen.

En dan na rijbewijs te behalen, de verzekering op mijn naam te nemen.

Of: kan men een scooter kopen, en deze voorlopig nog niet verzekeren of aangeven voor kentekenplaat bij het DIV ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#2 , 12 jul 2020 10:30

Beste

U kan perfect scooter kopen en die pas verzekeren en inschrijven op het moment dat u uw rijbewijs hebt. Intussen mag u er dan uiteraard niet Mee rijden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 12 jul 2020 12:47

Kan ik een bromscoter (45 km/u) op mijn naam laten zetten (geen rijbewijs),
U bedoelt inschrijven ?

Dat kan vanaf 16 jaar in België.

"Op naam zetten", is typisch Nederlands ...
U zit op Belgisch forum, antwoorden zijn naar Belgisch recht :!:
maar deze door iemand anders, mèt een auto rijbewijs, te laten verzekeren op diens naam ?
Dat kan ook
Of moet altijd sowieso diegene die dit verzekert, ook eerst het voertuig op zijn naam hebben staan ?
Neen.
En wie begint met dat op naam zetten, de scootershop (dealer) die de papieren meegeeft voor het DIV (opgestuurd naar de verzekeringsmaatschappij), of de verzekeringsmaatschappij, dus nadat men verzekerd is ?
Met de papieren van de dealer, kan je het voertuig laten verzekeren , verzekeraar kan het dan laten inschrijven bij DIV
Vult de dealer reeds de naam in (tav de DIV) op papieren van degene op wiens naam de scooter staat,
Normaal op naam koper, als het ingevuld wordt.

Al kan je daar iemand anders laten opzetten.

En kan je zelf de naam van de verzekerde invullen voor de DIV ?
In België wordt het voertuig verzekerd

Door wie, maakt voor DIV niet echt uit.
Kan ik een bromscooter kopen op mijn naam, bij die dealer, los van de daaropvolgende verzekering ?
Ja
Of hangt op naam zetten en verzekeren altijd samen aan één en dezelfde persoon, verplicht ?
Neen

En dan na rijbewijs te behalen, de verzekering op mijn naam te nemen.
dat kan zeker
Of: kan men een scooter kopen, en deze voorlopig nog niet verzekeren of aangeven voor kentekenplaat bij het DIV ?
Dat kan ook, maar houdt een risico in:

Eerste inschrijving van een voertuig kan beperkt zijn in de tijd afhankelijk van de milieunorm en/of de geldigheid van de voertuig-goedkeuring voor dat type ...

"Tweedehands" -dwz eerder ingeschreven- krijg je die voertuigen probleemloos opnieuw ingeschreven.
Nieuw -nooit eerder ingeschreven- lukt dat niet meer in België ...

Dat is 1 reden waarom je soms reeds ingeschreven voertuigen vindt met minder dan 20 km ofzo
Begin 2021 moeten nieuwe auto's aan Euro 6 (full) voldoen.
Dus eind 2020 gaan er hopen nieuwe Euro 6d-temp auto's vanuit stocks, ingeschreven worden om ze nog verkoopbaar te houden.

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 12 jul 2020 12:56

Wat kunnen sommige mensen de boel toch nodeloos ingewikkeld maken. Dat worden dan de toekomstige bezoekers van JF.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”